מדדי ועד ז'וז'ו: להיטי הדאחקות הגדולים
צביקה הדר עוד זוכר איך "שיר הטרטע" הפך אותו לרוקסטאר עם תקליט זהב, האנשים מאחורי "עור ברווז" בכלל לא ציפו לתגובות המטורפות ו"האשם תמיד" של יאיר ניצני וארז טל אולי התמסחר - אבל לפחות עשה מזה כמה ג'ובות. הרבה לפני ש"מתוקה מהחיים" של אסי כהן, דדי דדון בשבילכם, השתלט על המדינה, היו כאן עוד כמה שירי דאחקות שזכו בתהילה. קבלו אותם
בשבוע שחלף התקשינו להתחמק מ"מתוקה מהחיים", שיר הדאחקה של הזמר הים תיכוני דדי דדון, אסי כהן לבית "ארץ נהדרת" בשבילכם, שהפך מרגע צאתו ללהיט ענק עם נוכחות בפלייליסט של גלגלצ ואפילו בחתונה. החדש צוחק כמובן על חשבונם של להיטי הז'אנר הקלילים, במיוחד על הסינגל האחרון של משה פרץ "טיסה 5325" - וכך גם הקליפ שמלווה אותו.
אבל "מתוקה מהחיים" הוא כמובן לא שיר הפארודיה הראשון שהפך להיט, והוא למעשה עוד חולייה בשרשרת ארוכה של שירים שהיו יכולים להישאר בגדר בדיחה - אלמלא היו זוכים להצלחה היסטרית ולחיי נצח. הנה כמה דאחקות מוזיקליות שהיו כאן קודם.
"חומוס מטמטם"
אחד הלהיטים הגדולים בישראל של שנת 1993 היה "חומוס מטמטם", כשמו של אלבום הבכורה עליו חתום נייג'ל האדמו"ר. מאחורי דמותו של נייג'ל עמד יהושע סופר, יהודי-ג'מייקני שעלה לישראל רק ארבע שנים מוקדם יותר. באלבום שכלל לא מעט שירי מסיבות והאדרה עצמית, בלט שיר החומוס במיוחד, והוא זכה להשמעות רדיו רבות שהשאירו את נייג'ל בתודעה גם היום. למעשה, יש מי שרואה בסופר כאחת מתחנות הדרך החשובות בתהליך התהוותה של סצנת ההיפ הופ והראפ הישראלית.
אבל עם כל ההצלחה של "חומוס מטמטם", נראה שעבור סופר מדובר גם בשיר שפגע במידת מה בקריירה שלו ובסיכויים להצליח מעבר לאלבום ההוא. "מהניסיון שלי, מאז שהגעתי לישראל הבנתי שכל דבר שנחשב בגדר הומור או ניסיון לשמח אנשים מקבל תגובות של 'זה עוף מוזר' או 'בן אדם לא רציני'. אז אני חי את זה", הוא אומר.
"אנשים שנותנים לעצמם חשיבות יתר הולכים בדרך כלל לפוליטיקה. אני קטונתי, אני ההיפך. אני חושב וחשבתי אז שיש לי המון כישרון, אבל התחושה שלי היא שתמיד אני סובל מכך שלפעמים אני מקדים את זמני, במרכאות. ההשקעה מאחורי 'חומוס מטמטם' הייתה ממש קטנה. אם היו משקיעים עלי הייתי יכול לעשות דברים הרבה יותר גדולים".
"חתולה שחורה"
ספק גדול אם יוצרי "אחד העם 1" ניבאו את הפיכתה לקאלסיקת קאלט טלוויזיונית שתוביל שנים אחרי גם לסדרת המשך. סביר גם שלא חזו את הפיכתו של אילן פלד, מירי פסקל בשבילכם, לדמות אייקונית. בהתאם, סיכויי ההצלחה וההישרדות של "חתולה שחורה" לא נתפסו כגדולים במיוחד. ובכל זאת - זה קרה, למרות, או יותר נכון בגלל שורות כמו "יו יו יו, יש לך עסק עם חתולה שחורה ומיוחמת, חתולה שחורה אותך שורטת".
"אצל הדודה והדוד"
דני סנדרסון כבר ידע לא מעט שירי דאחקות בכוורת, אבל גם קריירת הסולו הכילה כמה כאלה מצליחים במיוחד. אחד מהם הוא הקלאסיקה "אצל הדודה והדוד", שיצאה במסגרת אלבומו "חכם על קטנים" מ-1983, שנמכר בלמעלה מ-30 אלף עותקים.
הקליפ שליווה את השיר אייקוני לא פחות - תוצאת בימוי של מוטי קירשנבאום ז"ל והופעת אורח של ירון לונדון. כן, הרמזים ל"ללונדון וקירשנבאום" נשתלו כבר שם, בקליפ שצולם בלונה גל שבכנרת.
"שיר הטרטע"
עונתה השנייה של הקומדי סטור, שעלתה לשידור ב-1994, נחשבה למוצלחת ולפופולרית מכולן. היא הולידה שלל דמויות שנכנסו לפנתיאון הקומדיה הישראלית (במרחק הזמן הן נראות קצת פחות מצחיקות), וכן, גם כמה שירי דאחקות לרפואה. בין אלו ניתן למנות את מחרוזת שירי תוכניות הילדים של הטלוויזיה החינוכית, את השיר "חם ויפת" וכמובן - "שיר הטרטע" בו שיתפו כוכבי התכנית פעולה עם להקת אתניקס. השניים האחרונים, אגב, דורגו במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' לשנת תשנ"ה.
"זה מעלה בי זכרונות נעימים", מספר צביקה הדר. "היה גם את השיר של ז'וז'ו הפטיש, למשל, אבל אלה לא דברים שאתה מכוון שיהיו להיטים, לפחות אני לא כיוונתי. הייתה לנו בתכנית את הפינה המוזיקלית, דבר היה לנו נורא כיף לעשות. לקחת שירים ולהביא להם טוויסט תמיד עובד על מכנה משותף מאוד ברור, כולם יודעים על מה זה ואתה יכול להשתשע עם זה. כשעשינו את הטרטע היה לנו כיף. אמרנו 'בוא נעשה קליפ מדליק עם אתניקס'. לא חשבנו מה זה יהיה.
"אחד הדברים הכי מצחיקים שעשינו אחרי זה היה הרמת הכוסית ב'טדי הפקות', שייצגה באותה תקופה זמרים כמו חיים צינוביץ' וקורין אלאל. הבדיחה עלינו הייתה שהאמנים האלה יושבים, מחפשים את המוזה וכותבים ואנחנו יושבים בשביל הדאחקות עם אתניקס, עושים צחוקים עם הטרטע הזה ופתאום זה נהיה שיר המדינה ונמכרים דיסקים. יש לנו עד היום במשרד מסגרות עם תקליט זהב. זה היה משעשע נורא, זה הצחיק אותנו".
ברשת אפשר למצוא גם היום קטע בו מתארחים הקומדי סטור ואתניקס בתכנית "בשידור חי" עם דן שילון - אז התכנית הפופולרית ביותר בפריים טיים - מבצעים את שיר הטרטע וגונבים את ההצגה מזמרים כמו עפרה חזה ויהורם גאון.
"נורא חשוב להבין את הקונטקסט של זה", ממשיך הדר, "היינו תוכנית הצחוקים הכי גדולה במדינה, כמו 'ארץ נהדרת' ובטח אסי כהן שהוא פנומן. זה לא שבאנו משום מקום, זה לא שמישהו אנונימי פתאום עשה איזה שיר בתור דאחקה וזה תפס. זה מופק היטב, נעשה כמו שצריך, אנשים יודעים מאיפה זה בא ועל מה זה צוחק. הדמויות היו מאוד אהודות. לא היינו יכולים ללכת ברחוב באותה תקופה. היינו כוכבי רוק, אם תרצה, ולכן זה לא באמת מפתיע. זה מפתיע בדיעבד, זה משעשע, אבל זה גם שיר פצצה. אתמול היינו במסיבה ורקדנו איתו. עד היום שולחים לי דיג'יים סרטי ווידאו של שיר טרטע בהופעות ובמסיבות, זה נורא משעשע".
באשר למשמעות שמאחורי הטרטע, ובכן, לא באמת ציפיתם שתהיה כזו. "זה לא שהייתה לנו אמירה. היינו יושבים בהפסקות צהריים כמו פועלי בניין, עם סרדינים, עגבניות, לחם שחור, שמנת. תוך כדי היינו מדברים אחד עם השני בג'יבריש עם הטרטע טרטע, וזה היה מצחיק אותנו. כשפגשנו את אתניקס אמרנו 'שמעו קטע מצחיק', הן סימפלו את זה תוך כמה שניות, למחרת כבר היה לחן, אסף (אשתר) ורובי (דואניס) כתבו מילים ותוך יומיים היה שיר מטורף. אל תשכח שגם אתניקס הייתה ה-להקה אז. זה היה Win-Win situation".
"האשם תמיד"
עוד בטרם יצא הלהיט "האשם תמיד" היה יאיר ניצני דמות מוכרת בעולם המוזיקה. לקלידן להקת תיסלם המצליחה, ומי שהתמנה בשנות ה-80 למנכ"ל חברת התקליטים "הד ארצי", היה חלק בגילויים וטיפוחם של כישרונות כמו אדם, איפה הילד, החברים של נטאשה ואפילו בקריירה הבינלאומית של עפרה חזה. ועדיין, אחד השירים הזכורים ביותר מקריירת הסולו שלו הוא כמובן "האשם תמיד", שהתבסס על דמות שגילם ב"מה יש", תכנית הרדיו הסאטירית של ארז טל ואברי גלעד.
"האשם תמיד של 'מה יש' היה ערבי-ישראלי-ציוני-ימני-קיצוני", הסביר ארז טל בראיון שהעניק ל-ynet ב-2008. "זה כמובן בלתי אפשרי, ולכן אברי ואני נהנינו לשחק בזה. יאיר ניצני, שגילם את הדמות בצורה מושלמת, היה אז מנכ"ל 'הד ארצי' ועסוק מאוד, אבל התעקשנו עליו והייתי נוסע אליו עם הטקסט ומחכה לתפוס אותו בין הישיבות כדי להקליט אותו.
"האשם דיבר נגד 'אויבינו' שמנסים 'להשמיד אותנו ביותר', המליץ לתקוף ולהשמיד אותם ללא היסוס ובעיקר הזהיר מהסכנה שנצא פראיירים שלהם. בניגוד להרבה נונסנס שיצרנו אז, בדמות של האשם הייתה אמירה: דבריו של ערבי-ישראלי-פטריוט-ימני-שמתעקש לחבור למדינה ולסמליה היהודיים והציוניים יצרו אבסורד כמעט בכל נושא. למרות שתוכן דבריו היה בדרך כלל די קיצוני, האשם דיבר בטון נעים ונשמע איש חביב וסימפטי".
בשלב מסוים קיבלה הדמות חיים משל עצמה, ועמדה מאחורי אחד הלהיטים הגדולים של ישראל של שנות ה-80. "'האשם' הפך לפופולרי מאוד וניצני, שלא קיבל שקל עד אז על הדמות, החליט לנצל את המומנטום והקליט מהר קלטת של האשם, הופיע ב'סיבה למסיבה', יצא בסיבוב הופעות וגם חתם על קמפיין לרשת סופרמרקטים. כמובן שבשלב הזה הרובד הסאטירי נעלם והחלטנו בצער לוותר על האשם בעונה האחרונה של 'מה יש"', נזכר טל.
"זה היה די חדשני שערבי קיבל פינה בגלי צה"ל", נזכר גם יאיר ניצני בדמות. "הוא היה מאוד ישראלי וברור שהצחוק פה היה עלינו. זה משהו שאולי במידה מסוימת פוספס בציבור הרחב - היה קל יותר לצחוק על סגנון הדיבור הזה, וכולם באמת דיברו ככה כמה שבועות. אבל האשם צחק עלינו, על מנהיגנו ועל כל מה שראוי לצחוק עליו פה". ניצני מספר כי בשלב מסוים "קם על יוצריו" והחליט לעשות מהאשם כסף, אבל גם הוא לא צפה את מידת ההצלחה של השיר.
"האשם גם היה להיט נורא גדול כי אף אחד לא ידע מי עושה אותו, זה היה סוד במשך תקופה ארוכה וזה העצים את הצימאון. מהיותי איש שיווק שהתעסק אז בתקליטים, היה נראה לי אך טבעי שהאשם יפצח מיד בקריירת שירה. אז לקחתי את זה הלאה לכל מני מקומות, זה שעשע אותי. אבל גם כששודר הקליפ אנשים חשבו שזה ערבי אמיתי, ויש הרבה אנשים שראו אותי בטלוויזיה וחשבו שאני ערבי".
"רכב חברה"
כמובן ש"מתוקה מהחיים" לא היה ההברקה הראשונה של אנשי "ארץ נהדרת", שב-2011 הוציאו את "רכב חברה". השיר, שבוצע אז על ידי להקת "אפליקציה" - בעצמה דאחקה של אסי כהן, מאור כהן ויובל סמו על להקת סינרגיה - תאר היטב את החוויה המוכרת לכל מי שזוכה לקבל רכב מהעבודה, ולא ממש דואג לשלומו.
"עור ברווז"
אחד מלהיטי התקופה הכי הגדולים הוא כמובן "עור ברווז", של כוכבי הרשת (וגם הטלוויזיה, לאחרונה) "ערוץ הכיבוד". "זו הייתה הפעם הראשונה שעשינו שיר כזה, אז כמובן שלא יכולנו להגיד בוודאות, אבל הרגשתי שיש לנו להיט שאנשים יכולים להתאהב בו", מספר דור מוסקל, שכתב את "עור ברווז" יחד עם שותפו עומר ריבק, ועומר קפלינסקי וכהן (מנטוס) על הביט. ביחד הם הצליחו ללכוד את רוח הזמנים בישראל, לא רק מבחינה מוזיקלית, וזו כנראה הסיבה שהפכו לכל כך פופולרים.
"עשינו דאחקה על כמה ז'אנרים, עם כל מיני שירים של סטטיק ובן אל תבורי", הוא מוסיף. "אהבנו מאוד את השירים האלה, שהם להיטים קאצ'ים כאלה וחמודים. מצד אחד זו הייתה דאחקה ומצד שני מחווה. בקליפ קצת הושפענו מאיב אנד ליר בלבוש, למשל, וגם קצת מאליעד נחום, עם כל משחקי המילים שלו, 'כמו עוזרי, אהובה על הבריות'. לא התמקדנו במשהו אחד ספציפי, זה נכתב ברוח התקופה".
"כבר בימים הראשונים התחלנו לקבל סרטונים של אנשים ששרים את זה והורים שמצלמים את הילדים שלהם רוקדים לזה. אז הבאנו שזה פונה לכל הגילאים והדורות והרגשנו שזה להיט. עד ששחררנו את זה ממש לא היינו בטוחים שזה הולך להצליח". למוסקל כבר יצא להיות נוכח בכמה מסיבות בהן השיר שכתב כבדיחה הפך ללהיט הגדול של הרחבה. בסופו של דבר אפילו מושאי הפארודיה, סטטיק ובן אל תבורי, הפכו למעריצים ואף שיתפו עמם פעולה על הבמה. "זו פארודיה רגאטונית", מסכם מוסקל. "אנחנו ביחסים טובים איתם, אחלה של חבר'ה".