חיל האוויר מחכה ל-F-35: "כל ליקוי שנחשף - ברכה"
בנגב נחפרים חללים לאפסון, טייסים ראשונים בדרך לגיחות בסימולטור - וברקע ביקורות בנוגע לכשלים. מפקד טייסת ה"אדיר" ובכירים שהקימו טייסות קרב התכנסו ביוזמת ynet לשיחה על העליונות האווירית - חצי שנה לפני הגעת החמקנים לארץ. "לא נועד לפתרון בעיות בעזה, אלא לחזית המזרחית"
טייסת הקרב החדשה של חיל האוויר קורמת עור וגידים בנגב, בזמן שבוושינגטון מהדהדים מטחי הביקורת נגד הפרויקט. חצי שנה לפני הגעת שני מטוסי החמקן F-35 הראשונים לצה"ל, נמשכות בבסיס נבטים מסביב לשעון ההכנות לקליטת המערך שאין דומה לו בעולם. "יש הרבה לחצים, כל חיל האוויר מסתכל על מה שאתה עושה", אמר אלוף-משנה במיל' דרור בן דוד במפגש מיוחד שיזם ynet עם בכירים בחיל שהקימו טייסות קרב. מלבד בן דוד, שפיקד בעבר על טייסת הפטישים וקלט ב-1997 את מטוסי "הרעם" (F-15I), השתתפו במפגש גם אלוף-משנה שאול, שהקים ב-2004 את טייסת "האחת" (F-16I), וכן סגן-אלוף יותם, שנבחר לפקד על טייסת החמקן הראשונה - ה"אדיר".
עבודות התשתית בבסיס בנגב מתבצעות כאמור לאורך כל היממה, הסככות הייחודיות נבנות לאחסן את המטוסים הרחק מעין האויב, ומתחת לאדמה נחפרים חללים גדולים לאפסון חשאי של חלק מהטייסת. בחיל האוויר מודעים היטב לכך שהחלטות קטנות שמתקבלות כעת בתהליך קליטת פרויקט הענק, ישפיעו על דורות של טייסי העתיד ויכולות להכריע על הצלחה או כישלון של גיחת תקיפה במטוס החמקן בסוריה או באיראן ב-2030.
בסך הכול יוקמו שתי טייסות "אדיר", ובקרב הטייסים הבכירים קיימת תמימות דעים לגבי הייעוד המרכזי של החמקן. "ההצלחה של ה'אדיר' לא תבוא לידי ביטוי בתקיפה ברצועת עזה, שם הכול קרוב ואורבני, אלא תהיה שמירת העליונות האווירית מול החזית המזרחית", הצהיר מפקד טייסת ה"אדיר" סא"ל יותם, כשהוא מתייחס לאיום מאיראן.
עמיתו, אל"מ שאול, הדגיש: "לא קונים את ה'אדיר' כדי לפתור בעיות בעזה, אלא בראייה ל-50 שנה קדימה, לבעיות שצפויות ולא צפויות". אל"מ במיל' דרור הזכיר את היכולת המרכזית של המטוס החדש, החמקנות מזיהוי מכ"מי האויב: "ה-S-400 (מערכת הנ"מ הרוסית מהמתקדמות בעולם. י"ז) יודע להינעל על עשרות מטרות במקביל מהדור הנוכחי שיש לנו, אבל יהיה לו קשה מול ה-F-35".
זה יותר מעשור שאנשי חיל האוויר משתתפים בפרויקט ה-F-35 בארצות הברית, ולראשונה בהיסטוריה של החיל יגיע מטוס קרב חדש מסוגו ברמה העולמית. ברקע מתמודדים הקצינים עם ביקורות בלתי-נגמרות, בארצות הברית ומחוצה לה, בנוגע לכשלי המטוס. לפני כחודשיים שורטטו בדו"ח של משרד ההגנה האמריקני יותר מ-900 בעיות עם כלי התעופה, כ-150 מהן בדרגת חומרה עליונה וחלקן ברמת סכנת חיים לטייסים.
בחיל האוויר משתדלים באופן רשמי שלא להדוף בזלזול את סוללת הקטגורים נגד המטוס, שהחלה עוד לפני 2016 ובאה לידי ביטוי בישראל בחודשים האחרונים. ברקע מסתמנת תחילת ה"תחרות" על בחירת המטוס לטייסת הקרב השלישית של חיל האוויר.
"אנו קולטים מטוס בשלב קריטי של הפיתוח שלו ולא כזה שטס כבר 20 שנה", הסביר סא"ל יותם. "טבעי שבשלב הזה יהיו ליקויים וטוב שאנו יודעים עליהם. לחלק מהבעיות שעלו בדו"ח, שהיה מקצועי, כבר נמצאו פתרונות ולכן יש לקחת אותו בפרופורציות. אני לא רואה שקיים ליקוי אקוטי שיעכב את לוחות הזמנים הרלוונטיים למטוסים שיגיעו אלינו".
אל"מ שאול הוסיף: "הייתי יותר מוטרד ממה שלא עולה בדו"חות כי תמיד צריכים להיות עם האצבע על הדופק. יהיו דברים שיתגלו גם אחרי שהמטוסים יגיעו ארצה וזה קרה כבר גם במטוסי קרב בעבר כמו הסקייהוקים והקורנסים. מדובר במשימה סופר-מורכבת. צריך לחכות להפתעות וכשהן מגיעות לפתור אותן כדי לא לאבד חיי אדם וכלים".
אל"מ במיל' בן דוד אף מקצין את גישת חבריו הצעירים. לדבריו, "יש תפישה שגויה בעולם האזרחי בנושא הזה. האמריקנים השקיעו בפיתוח הפרויקט 400 מיליארד דולר, כך שכל ליקוי שמתגלה כעת הוא ברכה כי אפשר לטפל בו".
תהליך הקמת הטייסת בארה"ב היה נוקשה מבחינת חיל האוויר הישראלי בכל שלבי הפיתוח. צוותים "אדומים", שביימו צבאות אויב, הקשו על המפתחים במטרה להפוך את הכלי המלחמתי לקטלני ולטוב בעולם. הפעולה נדרשת גם מול צבאות באזור שלישראל אין עימות מולם בשלב זה, אך גם הם מתחמשים במיטב הנשק המערבי או הרוסי במאות מיליארדי דולרים.
מפקד ה"אדיר", סא"ל יותם, אמר כמעט בהתלהבות כי "כשבונים טייסות, כמו זו, דואגים שהן יהיו רובוסטיות ויותאמו גם לאיומים עתידיים שכרגע לא נראים בכלל רלוונטיים. כרגע נקודת הזמן הנוכחית למשימה המבצעית הראשונה של המטוסים היא דצמבר 2017, שנה אחרי הנחיתה של שני המטוסים הראשונים, אבל נהיה מוכנים לפעול אם נצטרך עם ה-F-35 עוד קודם".
הוא הוסיף כי "קצב העיכול שהמטוס יהיה הרבה יותר גבוה בעוד האדם הטייס יהיה אותו דבר. היום מה שהופך טייס ממוצע לטייס מעולה זה כיצד הטייס מעבד את המידע הנכון שהוא מקבל בזמן הנכון. פעם למכ"ם האויב היו טילים שרחוקים ממנו 20 מטרים ומחוברים לו בכבל. היום מדובר במערכות קטנות יותר עם יותר רכיבים ולכל רכיב יש משימה אחרת, והיכולת לשתק סוללת נ"מ מסוימת הרבה יותר קשה כי היא יותר שרידה. למטוס הזה יש פתרון ספציפי לעניין הזה בתגובה בזמן אמת, וזה היתרון המרכזי שלו לשימור העליונות האווירית של ישראל".
בעניין החמקנות עצמה של ה-F-35, תהליך ההקמה והפיתוח גרם לאנשי חיל האוויר להבין שבמקרים רבים בעתיד המטוס יקבל משימה מורכבת מאוד שתתבצע על ידו בלבד, עם הרבה פחות מטוסים וכלי טיס אחרים באופן שיקטין את הסיכון ויגדיל את הסיכוי להצלחת המשימה. לדברי אל"מ בן דוד, "המטוס הזה יגרום לטייס שבו לא להיות עסוק בשמירה על עצמו ממערכות הנ"מ של האויב, אלא במימוש השגת המשימה".
"יותר מנהל משימה מאשר מתפעל מערכות"
סא"ל יותם הסכים לפרט קצת מעבר לשני היתרונות המרכזיים של מטוס העתיד: "היכולת לפגוע במטוס נמוכה יותר, הוא יותר שריד ויודע לחבר בין כל החיישנים שבו, מאופטיים ועד אנליטיים, בחלק מהמקומות בלי התערבות הטייס. ב-F-35 אתה יותר מנהל משימה מאשר מתפעל מערכות כמו במטוסים האחרים. ה-F-35 חוסך הרבה תפעול והצלבה, למשל בין מכ"ם לבין מערכות נוספות כמו הלוחמה האלקטרונית, וזה מפנה לטייס זמן לקבל החלטות באיזו מטרה להתמקד ולשלוט יותר במבנה שלו".
תהליך הקליטה של ה"אדיר", בדומה למערכי קרב קודמים שנקלטו בחיל האוויר, יכלול תרגילים מורכבים ולמידה לצד הפנמה ופיתוח של היתרון היחסי של המטוס ביחס לעבר. "אתה צריך למפות את היתרון היחסי, וגם כשאתה יודע זאת עם טייסיך זה לא מספיק", הסביר בן דוד, "אתה חייב להעביר את תורת הלחימה הזו גם למטה של החיל שיידע
להפעילו בהתאם. מרגע שמחליטים על רכישת מטוס ועד שהוא מגיע לארץ זה חמש שנים. עד שלומדים ומממשים את כל היכולות של המטוס, זה יכול לקחת עוד חמש שנים".
טייסים אמריקניים יטיסו לארץ את שני המטוסים הראשונים בסוף השנה. צוות ההקמה הכולל 35 גורמים מהחיל, שלח עשרה טכנאים לארה"ב ללמוד את הליכי תחזוקת המטוס שיהיו חסרי תקדים בייחודיות שלהם. המטוס ינטר בעצמו תקלות וצרכים שוטפים, יזין את המידע על כך למחשב הנייד של הטכנאי ומשם ישירות, אונליין, דרך מערכת ממוכנת ליצרנית האמריקנית "לוקהיד מרטין", תוך סינון מידעים מבצעיים רגישים על-ידי חיל האוויר. "באמצעות שיתוף המידע המהיר הזה נדע על תקלות שיש בטייסות אחרות בעולם ונוכל לקבל את ההחלטות שלנו בהתאם", הסביר סא"ל יותם.
ארבעה טייסים ישראליים ראשונים יטוסו בעוד כחודש לארה"ב לארבעת חודשי קורס הסבה ל-F-35, ויחזרו לארץ שלושה שבועות לפני הגעת זוג המטוסים הראשונים. ההסבה תכלול לימודי קרקע של חודש וחצי ו-40 גיחות בסימולטור אך ללא טיסה מעשית. "מפתחי הסימולטור של ה-F-35 כיוונו ליחס טיסות אימון של 60% באוויר והיתר בסימולטור, אך אצלנו היחס ייקבע אחרי שנבחן את הסימולטור", הבהיר מפקד הטייסת.