אופל אדם S - פיאט אבארט 500 ומיני על הכוונת
אופל מנסה להשתלב בקטגוריית נישה מעניינת, של גרסאות ספורט מסוגננות למכוניות קטנות - למשל פיאט 500 אבארט ומיני קופר. הנתונים על הנייר מבטיחים, תג המחיר אכן אטרקטיבי, אבל עדיין צריך לדלג מעבר למגבלת התדמית. האם היא מצליחה?
כשאופל הציגה לפני 4 שנים את האדם, והצהירה כי היא מעוניינת להתחרות בפיאט 500 ומיני האופנתיות, נראה היה כי מישהו במטה החברה ברוסלסהיים לגם בירה אחת יותר מדי. שכן בשונה מהצמד המוזכר, לאופל אין שום דגם רב הילה בהיסטוריה עליו ניתן להשען כדי לגזור קופון נוסטלגי. ואם זה לא מספיק, כעת הגיעה גרסת S שמכוונת גבוה עוד יותר, מול גרסאות ספורטיביות כמו אבארט וקופר. תג-מחיר של 120 אלף שקלים נמוך אמנם ב-40 אלף שקל מהצמד האיטלקי-בריטי, אבל מה עם הביצועים, ובעיקר הרגש?
אופל אדם S - צפו:
מתחרים: אבארט 500, מיני קופר
מחיר: 120 אלף שקל
טוב: ביצועים, התנהגות, מחיר
בסדר: איכות, עיצוב, אבזור
טעון שיפור: רגש, צליל מנוע, נוחות
ציון סופי:
איך נראה
למרות עיצוב חיצוני מוקפד, השמרנות הגרמנית מנעה מאופל יצירת אייקון חדשני. במקומה העדיפו להעתיק את הצללית העגלגלה של ה-500, ולשדך לה פרצוף משפחתי מוכר. השינויים מהגרסה הרגילה מסתכמים בחישוקים גדולים, ספוילר אחורי וצינור מפלט מבהק ולא מספיקים כדי לייצר את האפקט הנדרש.
תא הנוסעים איכותי, אבל קשה למצוא בו אופי ספורטיבי. שילוב הצבעים צעקני אמנם, אך פחות מוצלח, תפרים אדומים במושבים ובדיפוני הדלתות, כחולים לבורר ההילוכים ולהגה גדל הקוטר יחד עם תצוגה כתומה בלוח המחוונים. המושבים ספורטיביים ומציעים תמיכה טובה בעיקר בירכיים, וגימור המתכת לדוושות נאה.
תפעול מתגי בקרת האקלים - בתחתית הקונסולה המרכזית - מסורבל ומחייב להסיר את המבט מהכביש. תנוחת הנהיגה טובה וגם המרווח לפנים סביר, אם כי הוא נפגם כתוצאה מקרבה מיותרת של רגל הנהג לקונסולה, והמושב האחורי יתקשה להכיל יותר משני נוסעים קטני מידות. תא המטען פצפון (170 ליטר) בהתאם ומאד לא נוח לשימוש עקב מבנהו.
רשימת אבזור בגרסה היחידה המשווקת כוללת מסך מגע בגודל "7, ריפוד עור חלקי למושבים, בקרת שיוט, בקרת אקלים וחישוקי "17 קלים. ("18 שברכב המבחן יעלו לכם עוד 3,000 שקלים). בסעיף הבטיחות יש שש כריות אוויר, אך מערכות בטיחות מתקדמות כמו התראה על שטחים מתים שמוצעת בחו"ל נעדרות מהמפרט.
דירוג הבטיחות של משרד התחבורה:
איך נוסע
יחידת הכוח מגיעה מהאסטרה הקודמת; מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים ידנית. הביצועים טובים מאוד, גם בתאוצות מהמקום (8.5 שניות ל-100 קמ"ש) וגם בתאוצות ביניים, תודות לזמינות כוח מצוינת (22.4 קג"מ ב-2,750 סל"ד). מנגד, האופי הליניארי של המנוע והסאונד המופנם, אינם מסתדרים היטב עם מכונית כזו. בורר ההילוכים מדויק, אך המהלך ארוך והמצמד קשה וחסר רגש.
ל-S מיתלים נוקשים אשר בשילוב עם צמיגים נמוכי חתך, מייצרים נסיעה קופצנית מדי, כזו שמדווחת באופן ישיר (מדי) על כל שיבוש, אפילו הקל ביותר. הצד השני של המטבע הוא התנהגות כביש משובחת, תודות לאותם מתלים נוקשים (ב-12 אחוזים לעומת האדם הרגילה) יחסית וצמיגים בעלי אחיזה טובה. זוויות הגלגול קטנות, החרטום מגיב בצייתנות לשינויי כיוון והעברות משקל מסייעות להתנהגות-קארטינג. צריךרק לזכור כי שילוב בין אחיזה גבוהה ובסיס גלגלים קצר, מייצר מעברים חדים ומפתיעים בין אחיזה מלאה לאובדנה. טוב לכן שבקרת היציבות אינה מתנתקת לגמרי. ההגה מדויק ובעל משקל טוב, הוא הוא אינו מתקשר מספיק עם הנהג. הבלמים (מגיעים מהקורסה OPC הקודמת) בעלי נשיכה טובה ולא דעכו גם בעומס גבוה.
בידוד רעשי רוח-דרך ומנוע טוב יחסי, וכך גם צריכת הדלק שעמדה על 12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן. חבל רק שמיכל הדלק קטן - 35 ליטר בלבד.
איך בסוף
האדם S היא מכונית מיני אופנתית, איכותית, מהנה ובעלת ביצועים טובים, עם תג-מחיר אטרקטיבי של 120 אלף שקלים. בכך היא הופכת מיד לאחת הספורטיביות-זולות בשוק. אבל היא אינה מיוחדת מספיק, והחבילה נטולת סממנים מעוררי תשוקה לנהיגה. היא מקבלת אצלנו ציון גבוה, שכן היא בהחלט ראויה לו. אך צריך לזכור שמדובר בקטגוריה בה לרגש משקל גבוה בקביעת האטרקטיביות, ושם היא מצליחה פחות. אילו רק היו מעניקים לה עוד מעט חספוס ועוקץ, הייתה הופכת לרכישה המומלצת.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,364 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 150 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 22.4 קג"מ ב-2,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, 6 יחסים |
אורך | 369.8 ס"מ |
רוחב | 172 ס"מ |
גובה | 148.4 ס"מ |
בסיס גלגלים | 231.1 ס"מ |
משקל | 1,163 ק"ג |
נפח תא מטען | 170 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.5 שניות |
מהירות מרבית | 210 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 139 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 6 מתוך 15 |
מחיר | 120 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |