הציבור יחליט אם יהיה פיקוח על פירות וירקות
ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר פונה לצרכנים להביע דעתם עד 16 ביוני, בשאלת ההמלצה לפקח על מחירי פירות וירקות הנחשבים "בסיסיים". פירות וירקות הם מהמוצרים הרווחיים ביותר ברשתות, שמגדילות את נתח השוק שלהן על חשבון השווקים הפתוחים וחנויות הפירות והירקות
ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר פרסמה אתמול (א') בקשה לקבלת התייחסות הציבור להמלצות הוועדה, להכניס לראשונה את מחירי הפירות והירקות הבסיסיים לפיקוח המדינה.
ההתייחסות של כל אזרח המעוניין להביע דעתו או לשאת עצות, תהיה באורך שלא יעלה על 2 עמודים. ההתייחסויות יתקבלו עד ל-16 ביוני 2016, לכתובת המייל: prices@moag.gov.il . הציבור יוכל, בין היתר, להביע דעתו בעד או נגד וכן להמליץ אלו פירות וירקות יהיו תחת פיקוח מחירים.
בוועדה אמורים לקרוא ולהתייחס לכל הפניות בטרם יחלו ליישם את ההמלצות. לאחר קבלת התייחסות הציבור להמלצות, המפורסמות באתר משרד החקלאות, תגיש הוועדה את הצו לחתימת השרים.
מהמוצרים הרווחיים ביותר ברשתות
לאחר החתימה על הצו, תבחן הוועדה, על בסיס נתונים שתקבל, את סוגיית פערי התיווך. במידה ויימצאו פערים חריגים, בסמכות הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים.
על-פי המלצת הוועדה, כצעד ראשון, רשתות השיווק, הסיטונאים הגדולים ועוסקים נוספים בתחום, יחויבו להפוך את נתוני הרווחיות שלהם על פירות וירקות לשקופים, ולהציג אותם למפקח על המחירים. כצעד שני, המחירים יפוקחו אם תהיה לכך הצדקה. כלומר, אם הרווחיות עודפת, יפוקחו 15-10 פריטים ברמת המחיר וייקבעו להם מחירים מרביים.
ברשתות הסופרמרקטים, פירות וירקות הם מהמוצרים הנמכרים ביותר והרווחיים ביותר, שכן ניתן להעלות את מחיריהם על רקע הביקוש הקבוע מצד הצרכנים. גם סיטונאי הפירות והירקות התעשרו מאוד מתיווך, כך שהצרכנים בעצם משלמים מחיר הגבוה במאות אחוזים מהמחיר שבו החקלאי מכר את תוצרתו למשווק, המוכר אותה לרשת השיווק. לחלק מרשתות השיווק עסקים משותפים עם משווקים.
נתח השוק של הרשתות גדל ל-50% בפירות וירקות
מהוועדה נמסר כי הרשתות תופסות את מקומם של השווקים וחנויות הפירות והירקות: "בשנים האחרונות נצפית מגמה רב שנתית של עליה בנתח השוק של רשתות השיווק, לעומת השווקים הפתוחים וחנויות הירקות והפירות הפרטיות. לפי נתוני הלמ"ס בעשור האחרון, גדל נתח השוק של הרשתות ב-15% לכדי 50% מהקמעונאות בפירות וירקות טריים. זאת לצד עלייה בכוח הקנייה של הרשתות המחזיקות בבעלותן סיטונות פירות וירקות או שרוכשות באמצעות סיטונאי גדול".
עוד נמסר מהוועדה: "יתר על כן, ההמלצה גובשה לאור ממצאי בדיקה מדגמית שהראתה שהרווח הגולמי והתפעולי במחלקת הפירות והירקות ברשתות, הינו גבוה במידה ניכרת מהרווח הכללי של הרשת. כמו כן, נמצא כי שיעור המכר ברשתות הינו במגמת עלייה וכי קיימת ריכוזיות במקטע הסיטוני הקשור לרשתות השיווק. בהתאם לכך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להחיל פיקוח מחירים על פירות וירקות. הפיקוח בשלב זה יהיה ברמת דיווח מחיר, עלויות רכישה ונתונים נוספים שתבקש הועדה.
"כיום מעט סיטונאים גדולים שולטים ביותר ממחצית מכמות הקנייה מהחקלאים. בשימוע ציבורי שערך משרד החקלאות בנושא רישוי סיטונאים נשמעו טענות רבות על פרקטיקות מסחר לא הוגן בסחר בפירות וירקות, כגון: שינוי תנאי העסקה בדיעבד ובאופן חד-צדדי, עסקאות ללא מחיר (ללא שקיפות כלפי החקלאי לגבי אופן קביעת התמורה), הפחתת פחת מובנה, המעידות על ניצול לא הוגן של כוח שוק.
"נוכח החשש העולה מן הנתונים שהונחו בפני הוועדה לרווחיות עודפת וניצול לרעה של כוח שוק, ולנוכח העובדה כי קיים קושי אובייקטיבי במדידה רוחבית של מרווחי השיווק בשל מחסור בנתונים אמינים, הבדלים בין מקורות דיווח שונים ושונות באיכות התוצרת, מבקשת הוועדה לחייב את הסיטונאים והקמעונאים לדווח לה נתונים מכוח צו פיקוח על מחירים.
"הפיקוח יופעל באמצעות צו לזמן מוגבל ויחול עד לסוף שנת 2017. לאור הממצאים שיעלו מן הבדיקה, תשקול הוועדה להמליץ לשרים על נקיטת צעדים נוספים שיועילו להפחתת יוקר המחייה ולצמצום פערי התיווך".
בתוך כך, "רפורמת הקורנפלקס" נדחתה היום ב-4 חודשים, אחרי שמשרד הבריאות לא חתם על התקנות, שכן לא הספיק להסדיר את בדיקות הייבוא במסגרת הרפורמה. הרפורמה תסייע ליבואנים לייבא ביתר קלות מזון יבש כדגני בוקר, עוגיות, אורז, חטיפים, ריבות ופסטה. בין היתר: יבואנים לא יצטרכו להציג מסמכי מקור מהיצרכן, מוצרי בשר לא ייבדקו בעת הובלתם (אלא בנקודות המכירה). האם הרפורמה תוריד מחירים של מזון מיובא לצרכן? ימים יגידו.