סקר איביי: 95% מהישראלים קנו לפחות פעם אחת באינטרנט
שיעור הישראלים שגולשים באינטרנט והתנסו בקנייה אונליין, הוא הגבוה בעולם - כך עולה מסקר שערכה חברת eBay בקרב 1,500 גולשים. בשנה האחרונה חלה עלייה של 20% בקניות באינטרנט, בעיקר מחו"ל, "בגלל יוקר המחיה". בין הלהיטים: רחפנים, מחליקי שיער וסמארטפונים. לפי הערכות, השוק בישראל גלגל ב-2015 כ-10 מיליארד שקל
עלייה באחוז הישראלים שהתנסו בקנייה אונליין: 95% מ-1,500 ישראלים שהשתתפו בסקר, אמרו שקנו לפחות פעם אחת באינטרנט ב-12 החודשים האחרונים, כך עולה מסקר שערכה איביי (eBay) במארס 2016. החולשה של סקרים היא שאין דרך לאמת את הנתונים שהנסקרים מצהירים עליהם אבל לפי הערכות, שוק המכירות אונליין בישראל גלגל ב-2015 כ-10 מיליארד שקל ונמצא בעלייה.
לפי השוואה עולמית שערכה החברה - בארה"ב, המדינה המפותחת בעולם בקניות אונליין, 77% בלבד אמרו שקנו באינטרנט השנה, בעלות ממוצעת של 73 דולר, לעומת 68 דולר עלות קנייה ממוצעת של צרכני ישראל שהשתתפו בסקר (מעל 75 דולר ישראלים צריכים לשלם מסים). בגרמניה: 81% אמרו שקנו אונליין.
52% מההורים שהשתתפו בסקר, קנו לילדיהם דבר מה באינטרנט, בשנה האחרונה. 94% מהנשים שהשתתפו בסקר אמרו שהן קונות אונליין, לעומת 85% ב-2014.
עלייה של 20% בקונים פעם בחודש
71% מהישראלים שהשתתפו בסקר, קונים לפחות פעם בחודש באינטרנט, עלייה של 20% מנתוני הסקר שנערך בשנה שעברה (אם כי הוא נערך בקרב נסקרים אחרים). ישראלים הם עדיין הראשונים בעולם בקניות אונליין מחו"ל וירידה נרשמה בקניות מאתרים ישראלים, בהשוואה לאתרים מחו"ל: נתח השוק של חנויות אונליין בישראל ירד מ-50% ל-40%, לפי הסקר.
דוגמא לעוצמת הקניות אונליין: למעלה מ-80% מהישראלים שהשתתפו בסקר אמרו שהם קונים כל שנה בבלאק פריידיי. דגמא נוספת: 45 אלף ישראלים הזמינו תחפושת מאיביי בפורים, במחיר ממוצע של 14 דולר לתחפושת - כאשר הממוצע בקנייה הוא של 4-3 תחפושות. פער המחיר גורר דפוס צרכני ייחודי.
האמריקאים קונים בתדירות גבוהה יותר, בגלל אמינות המשלוח
הסיבות לקנייה בחו"ל לפי הנסקרים הישראלים הן מחיר טוב, אפשרות לתכנון מראש, חוסר פחד מהמשלוח ותחושה של השקעה במוצרים בעלי ערך.
אם כך, נראה שישראלים ששים לקנות באינטרנט, אבל סובלים מחסמים כמו זמן משלוח, בעיות בדואר ואמינות. אמנם 80% מהישראלים שהשתתפו בסקר, אמרו שהם קונים באינטרנט פעם בשבוע, כלומר 36 פעמים בשנה, אך לשם השוואה, האמריקאים קונים 43 פעמים בשנה כיוון שהלוגיסטיקה שם טובה יותר.
להיט: סוגר שקיות בהלחמה
לפי נתוני איביי, הלהיטים בקניות אונליין הם סוללת-מטען ניידת (פאואר בנק), שעונים חכמים וסוגר שקיות בהלחמה.
להיטים: מייבשי שיער, לק ג'ל
באופנה מובילה איביי עם 48%. אחריה: עליאקספרס: 47% נקסט: 23% קסטרו: 9% ואסוס 9%. ב-2015 ישראלים קנו 4,000 שמלות כלה ב-2015 ועשרות אלפי זוגות נעליים. בשנה שעברה, הישראליות קנו באיביי חצי מיליון שמלות ו-250 אלף תכשיטים. השנה , עד מאי, כבר נקנו למעלה מ-100 אלף תכשיטים.
בקניות קוסמטיקה, הנסקרים מסרו שאיביי מובילה מבחינתם, ואחריה האתרים עליאקספרס, אייהרב וסטורברי נט. אחרי מחליקי שיער חשמליים המוצר הכי נמכר בקטגוריה זו הוא לק ג'ל. בקניית ספרים: אמאזון מובילה.
ישנה עלייה בקניית מוצרי סופרמרקט באינטרנט, בעיקר באמצעות רשת שופרסל אונליין, שמהווה 71% משוק קניות ממצרכים באינטרנט. אחריה: מגה (נכון לעת עריכת הסקר) עם 18%, רמי לוי עם 16%, סיטון עם 5%, יינות ביתן עם 3% וויקטורי במקום האחרון.
בתחום הטייק אוויי של מזון, רשת דומינו'ס היא הראשונה בקטגוריה. בקולנוע, סינמה סיטי במקום הראשון - כך ש-29% מהעונים לסקר אמרו שקנו באתר אונליין שלה ויס פלאנט אחריה עם 25% מהנסקרים. זאת למרות עמלת המכירה שיש על כרטיסים שנקנים באינטרנט.
קונים מתנות לימי הולדת
עוד על הרגלי הקנייה באינטרנט: 55% מהנסקרים אמרו שהם קונים מתנות ליום ההולדת באינטרנט. יש עלייה של 50% בקניות אונליין במובייל (סמארטפון וטבלט) באיביי. 32% מהקונים קונים במובייל במקום הראשון: מחשב ישראלים קונים בדרך כלל בסוף השבוע ולא בזמן העבודה.
נראה כי מבוגרים משתמשים יותר במנועי השוואת מחירים, וצעירים - בהמלצות חברים והמלצות ברשתות החברתיות.