שתף קטע נבחר

 

מלחמת לבנון 2020: צפו בתרגיל הקרב הדיגיטלי הגדול ביותר שנערך בצה"ל

150 לוחמים וקצינים מגולני ומחטיבה 7 של השריון התנסו במשך יומיים במה שנראה כמו משחק מחשב שמדמה מלחמה. המטרה: פיתוח אמצעי הלחימה לשדה הקרב העתידי מול חיזבאללה. האמצעים שנוסו: טיל הנ"ט החדש שיחליף את הגיל, פצמ"ר GPS ובלון תצפית זעיר לכל פלוגת חי"ר

 

תרגיל דיגיטלי: כך נראית מלחמת לבנון ה-3    (כתב: יואב זיתון, צילום: רועי מעיין דו"צ, עריכה: דפי מקל)

תרגיל דיגיטלי: כך נראית מלחמת לבנון ה-3    (כתב: יואב זיתון, צילום: רועי מעיין דו"צ, עריכה: דפי מקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

תרגיל הקרב הדיגיטלי הגדול ביותר שנערך עד כה בצה"ל – בלב גוש דן: בימים האחרונים סיימו בצה"ל לגבש את המסקנות והלקחים הראשוניים מתרגיל הקרב החטיבתי המשולב שהתקיים בחודש החולף במעבדת הקרב של מחלקת אמצעי הלחימה בזרוע היבשה בבסיס תל השומר. בניגוד לתרגילים קודמים שנערכו במסגרות קטנות יותר של מחלקות, הפעם בצה"ל קיימו תרגיל חטיבתי שבו השתתפו אלה לצד אלה לוחמים וקצינים מחטיבות גולני ומחטיבה 7 של השריון, רוכב שמיים (מזל"טים טקטיים), הנדסה ועוד – מתחת לפלואורסצנטים ובטמפרטורת המזגן.

 

מטרת התרגיל הייתה פחות לאמן את הלוחמים, ויותר לדמות את שדה הקרב העתידי מול חיזבאללה, בעוד חמש או עשר שנים, תוך התנסות דיגיטלית ראשונה באמצעי הלחימה של העתיד, שאבות הטיפוס שלהם נבחנים כעת בצה"ל.

 

הלוחמים התנסו בכיבוש כפרים של חיזבאללה ולחימה בפלוגות של הארגון באמצעות מסכי פלזמה גדולים, מקלדות, ג'ויסטיקים, משקפי תצפית בסגנון גוגל וסימולטורים מחוברים זה לצד זה. ביקור שערך ynet במעבדת הקרב נתן תחושה שמדובר במשחק מחשב ענק – יותר מ-150 משתתפים אונליין, כמעט סביב השעון במשך יותר מיומיים.

 

באחד החדרים הגדולים שהכניסה אליו הוגבלה עבור המשתתפים התמקמה פלוגת חיזבאללה, כלומר צוותים אדומים בפיקודו של קצין ברמת סמג"ד וקציני מודיעין של צה"ל, שנלחמו בכוחות גולני והשריון. בגלל גודלו של התרגיל, מעבדת הקרב הקבועה במחלקת אמצעי הלחימה לא הספיקה, ובחניון מחוץ למבנה נפרסו אוהלים ובהם מפקדות החטיבה.

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

הסימולטורים ללוחמים פותחו על ידי מתכנתים בזרוע היבשה, חלקם חיילים בני 19, "גאוני מחשב", על בסיס ובהשראת משחקי מחשב מוכרים כמו "קול אוף דיוטי", בתלת ממד ובאיכויות שלא היו מביישות את מיטב משחקי המחשב המתקדמים ביותר.

 

מרבית מערכות הלחימה החדשות שנוסו על ידי הלוחמים והקצינים עדיין על שולחן התכנון ונחשבים למסווגים, אך עם אלו שהותר לפרסם על טבילת האש שקיבלו בתרגיל נמנה "הניצוץ", דור העתיד של טיל הנ"ט שאמור להחליף את ה"גיל" בגדודי החי"ר. יתרונותיו של הניצוץ: שיפור בטווחים והפחתה ניכרת במשקל הטיל לטובת ניודו בצורה קלה יותר על ידי הכוחות המתמרנים.

 

בנוסף נוסה הפצמ"ר המדויק הראשון מונחה ג'י-פי-אס; מערכת שליטה ובקרה אישית למפקד הפלוגה שדרכה הוא יכול לתפעל מטוסי קרב באופן ישיר; וכן בלוני תצפית קטנים שבהם תצויד בעתיד כל מחלקת חי"ר.

 

גורם בכיר בזרוע היבשה האמון על פיתוח אמצעי הלחימה הסביר: "פיתוח נשק זה משהו שלוקח זמן וכסף רב, ועתיר סיכונים. המטרה שלנו היא לצמצם את הסיכונים בתחילת הדרך. כך בדיוק עשינו לפני כעשור עם תחילת פיתוחה של מערכת ההגנה מעיל רוח לטנקים ועם מערכת הגילוי רבת הסנסורים 'מר"ס', שרק לפני שנה הוכרזה מבצעית בגבול סוריה. מהנדסים באים אלינו עם אינספור רעיונות לפתרון בעיות והכול נפגש במעבדה, שבה אנו עושים ניתוחים אנליטיים במודלים מתמטיים לכל מערכת לחימה, בחישובים הכוללים גם את תוואי שטח האויב. בתרגילים כמו זה שנערך החודש אנו מתאימים את אמצעי הלחימה העתידיים גם לטופוגרפיה ולתנאי השטח, כדי לתת לנבדק תחושה שהוא בשדה קרב הכי קרוב שאפשר במציאות מדמה".

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

חלק מאמצעי הלחימה שנבדקים לא יכולים להיבחן בשטח בשל מגבלות תקציב או בטיחות. במהלך התרגילים הסימולטורים מזהים היטב מי יורה ופוגע, כך שבסוף כל יום הכוחות הכחולים והאדומים סופרים גם הרוגים ופצועים. "זה ניסוי חריג מאוד בהיקף שלו", הוסיף הקצין.

 

רס"ן מעוז, שדימה את מפקד הכוח של חיזבאללה: "בדרך כלל אנו מביאים לפה מחלקה לוחמת, הפעם הגיעה חטיבה שלמה. המעבדה הזו קיימת 20 שנה וזהו התרגיל הכי גדול שקיימנו בה. המטרה שלי היא להגן על המרחב הכפרי. אנחנו מפעילים אש וירי לפי מידע מודיעיני שקיבלנו על תפיסת ודרך הלחימה של חיזבאללה, כולל את יכולות איסוף המודיעין והתת-קרקע שיש להם".

 

מולו נלחם מפקד הפלוגה המסייעת בגדוד 51 של גולני, סרן עמיחי הוד. לדבריו, "כשאתה רץ בשטח ומזיע יש דברים שאתה לא ממוקד בהם, ופה אתה יכול תחת הפלואורסצנטים להתייחס לדברים חדשים, זה מאפשר לי גמישות כמ"פ ואפשרות לשפר את האמל"ח שאלחם איתו בעתיד".

 

בין מסכי ה-HD נשמעות לעתים צעקות התרגשות של הלוחמים, בין שבצוות הטנק ובין שבקרב הגולנצ'יקים הסורקים מבנים בכפר ונתקלים בחמושי חיזבאללה מטווחים קרובים. ביניהם מסתובב המום-משהו מח"ט גולני, אל"מ רסאן עליאן. מעל, רגועים יותר, מסתובבים מפתחי מערכות הלחימה בצה"ל, רושמים הערות, סופגים תגובות, משפצרים על הנייר את הנשקים העתידיים שיוטלו למלחמת לבנון השלישית.

 

"יש לנו כאן מגוון עתודאים, מתנדבים, אזרחים עובדי צה"ל ויועצים חיצונים", מספר סרן עמרי מועלם, ראש צוות פיתוח תוכנה. "עולים לנו לקחים ונתונים אונליין".

 

אחד ממפתחי הסימולטורים ללוחמים הוא טוראי גל פסטרנק, בקושי בן 19, שהביא עמו ניסיון של פיתוח משחקי מחשב עוד כנער בתיכון. בתוך חודשים ספורים הוא בנה את תוכנת המחשב שעמה נלחמו חיילי השדה במעבדה. "קיבלתי מחקרים על המרגמות ותפקידי היה להפוך את הסטטיסטיקות האלה לשורת קוד. לקח לי חצי שנה לפתח את התוכנה של המרגמות החדשות".

 

מחוץ למעבדת הקרב, בין בתי קריית אונו לעצי האיקליפטוס של תל השומר, נשמע מפקד חטיבה 7 של השריון, אל"מ דן נוימן, כאחד שיודע כבר מה הוא רוצה ממפתחי הנשק העתידי: "צריך קטלניות הרבה יותר גבוהה, בתפוקה מהירה ובקצבים הולכים ועולים. כמפקד צוות קרב חטיבתי משולב, ארצה יותר אמצעי איסוף ותקיפה יותר מדויקת, כדי שלא אצטרך לרדוף אחרי המחבל על האופנוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מתוך התרגיל בתל השומר
צילום: דובר צה"ל
מומלצים