שתף קטע נבחר

כיכר המדינה נגד פקטורי 54: "מטעים לקוחות לגבי מותגי על". פקטורי: "הכל רשום בתווית"

בעלים של חנויות בכיכר, טוענות שמוכרות ברשת פקטורי 54 מציגות ללקוחות מותגים כמו ולנטינו, מיסוני ואלכסנדר וונג, אך בפועל מוכרים ברשת מותגי "קו שני" של מותגי העל הללו לנשים, שהם זולים יותר. פקטורי 54: "עצוב לראות שחנויות כיכר המדינה משקיעות זמנן בתלונות כלפי אחרים על מצבן"

כשאת אומרת ולנטינו, מיסוני, קוואלי, אלכסנדר וונג - למה את מתכוונת? אם את עובדת ברשת החנויות פקטורי 54 ומוכרת בגדי נשים, את ככל הנראה מתכוונת ל"קו השני" של בתי האופנה האלה: רד (RED) ולנטינו, M מיסוני ו-T אלכסנדר וונג. אלה מותגים זולים יותר (אם כי עדיין יקרים מאוד), המיועדים לקהל צעיר יותר (וכזה שיש לו פחות כסף), אך האם הקונות בפקטורי 54 מודעות לכך?

 

בבוטיק אניגמה בכיכר המדינה, טוענים שבפקטורי 54, המתחרה, מטעים צרכנים, בכך שגורמים להם לחשוב שאלה מותגי על (פירסט ליין) ולא מותגי הקו השני (סקנד ליין) של מותגי העל, המיוצרים מחומרים אחרים, במפעלים אחרים ונמכרים בעולם בחנויות אחרות. הם מציגים סרטונים שצולמו בפקטורי 54 - כהוכחה. בפקטורי לעומת זאת טוענים: אין פה שום הטעיה.

 

 

 

מותג על ומותג פחות על: יחי ההבדל הקטן

מי שמכיר אופנה עילית ובטח מי שצורך אותה בקביעות, יודע גם יודע מה ההבדל בין מותגי העל, לתת המותגים שלהם ולעולם לא יתבלבל, אבל החנויות של פקטורי 54 ממוקמות בקניונים, או במקומות כמו נמל ת"א, שם נעים ונדים גם צרכנים שאינם בקיאים במותגי על.

 

יתכן שהם לא יודעים שויקטוריה ויקטוריה בקהאם לא זהה למותג ויקטוריה בקהאם. שאיזבל מארה אטואל שנמכר בפקטורי, זה מותג אחר מאיזבל מארה שלא נמכר בפקטורי וכך גם מארק ביי מארק ג'ייקובס, ששונה ממארק ג'ייקובס. הראשון זה מותג קו שני שנמכר באגף הנשים בפקטורי והשני זה מותג העל שנמכר בפקטורי רק באגף הגברים.

 

בדרך כלל (אך לא תמיד): הרשת מוכרת לנשים את מותגי השורה השנייה, הזולים יותר ולגברים: מותגי על. בחלק מהמקרים, מותג העל מיוצג ברשת רק באקססוריז. לדוגמא, כשאנחנו ביקרנו בחנות - ראינו באגף הנשים פריטי לבוש של רד ולנטינו (מותג קו שני) ובאותו אגף, ארנק נשיאה של ולנטינו (מותג העל). מסתבר שזה ארנק של גברים. לחברה אין זיכיון למכור אקססוריז של ולנטינו לנשים.

 

איזבל מארה. אופנה עילית ()
איזבל מארה. אופנה עילית

איזבל מארה אטואל. הקו המוזל ()
איזבל מארה אטואל. הקו המוזל

מיסוני. אלפי אירו לשמלה ()
מיסוני. אלפי אירו לשמלה

M מיסוני. אלפי שקלים לעומת אלפי אירו של מיסוני ()
M מיסוני. אלפי שקלים לעומת אלפי אירו של מיסוני

 

חשד לתעתוע, אבל אם שואלים: מקבלים תשובה כנה

באתר האינטרנט של פקטורי 54 מוצגים מותגי החברה, אך לרוב לא מפורט שם מה אקססוריז, מה בגברים ומה בנשים.  

 

רשימת המותגים שנמכרים בפקטורי 54, כפי שהיא מופיעה באתר האינטרנט של הרשת. לא ברור מה לנשים ומה לגברים ומה מזה אקססוריז ()
רשימת המותגים שנמכרים בפקטורי 54, כפי שהיא מופיעה באתר האינטרנט של הרשת. לא ברור מה לנשים ומה לגברים ומה מזה אקססוריז

 

בכיכר המדינה, שם צופים מהצד ברשת המתפתחת, טוענים כי היא מתעתעת בצרכנים. הסרטונים ששלחו לנו כהוכחה, בעיקר מוכיחים תחום אפור, אך לא בהכרח הטעיה. למשל, אם שואלים מוכרת: "יש לכם ולנטינו"? היא לא מתקנת את השואל ואומרת לו: "ולנטינו רד", כך עולה מהסרטונים וגם מבדיקה שאנחנו ערכנו. סביר להניח שהיא תאמר "כן", או: "יש לנו ולנטינו" ותצביע אל עבר הסטנד והשואל יראה שם לבד את התווית עליה כתוב: "רד ולנטינו".

 

ברם, מהבדיקה שאנחנו ערכנו, עולה שאם הקונה ישאל אותה: "למה כתוב ולנטינו רד על התווית"? הוא לרוב יקבל תשובה כנה. בנוסף, כששאלנו מראש: לפני שניגשנו לתווית, ו"זה ולנטינו"? המוכרות הסבירו מראש שזה ליין אחר.

 

באחת הבדיקות שערכנו, שאלנו מוכרת מדוע יש M לפני מיסוני והיא לא הסבירה לנו שזה כיוון שזה לא מותג העל מיסוני, אלא תת מותג שלו, אך יתכן שמדובר היה בבורות של המוכרת ולא ברצון להטעותנו.

 

 

"זה לזלזל בציבור הישראלי"

דנית שטבהולץ מבעלי בוטיק היוקרה אניגמה, מתעקשת שמדובר בהטעיה. מצטרפת לטענותיה גם הלגה גוסטדינר, הבעלים של הלגה עיצובים.

 

דנית שטבהולץ ()
דנית שטבהולץ

 

"כבר שנים שאני נלחמת בזה", אמרה לנו שטבהולץ. "בעבר הם חילקו שוברים ללקוחות שהיה כתוב עליהם ולנטינו, שם המותג והמחיר, כשאין להם ולנטינו. יש להם רד ולנטינו. הם כל הזמן משתמשים בזה".

 

בהנחה שאכן כך: הלקוחות שלכם בכיכר לא מודעים להבדל?

 

"לא תמיד. לקוחה אמרה לי 'אבל קניתי שמלה של ולנטינו באלפיים שקל'. אז אני צריכה לומר לה: 'זה לא ולנטינו זה רד ולנטינו'. זו הטעיה של שנים.

 

"חנות של מותגי על, של פירסט ליין, זו חנות לאקשרי (יוקרה מ.ק). חנויות שמוכרות מותגי קו שני הן לא חנויות לקשרי, למרות שהן נראות טוב מאוד. סקנד ליין זו חברה אחרת, זו תפירה אחרת. הבדים זולים יותר. זה מהלך שהמותגים היוקרתיים עשו כדי להנגיש עצמם. להציג את זה אחרת זה לזלזל בציבור הישראלי".

 

אבל רואים את השם בתווית

 

"אני רואה שרשום ולנטינו ואולי רואה את הרד ולא מייחסת לזה חשיבות אותו הדבר לגבי איזבל מארה לגבי אטואל וטי של אלכסנדר וונג".

 

"במגזינים הנחשבים: רק הקו הראשון"

לפי שטבהולץ, ההבדל במחירים יכול להיות פי 2 ומעלה. "ברד ולנטינו שמלה תימכר ב5,000-2,000 שקל", היא טוענת, "בוולנטינו ב-10,000-8,000 שקל ויותר".

 

מה אומרים על זה הספקים מחו"ל?

 

"אנחנו מדי פעם מתלוננים על זה, כשרואים הפרה. פעם בכניסה לחנות, היה להם סטנד גדול עם רשימת מותגים. יש מדי פעם ביקורת מחו"ל של הספקים והסטנד נעלם".

 

בסופו של דבר, זו אותה חברה.

 

"זה מיועד לאנשים אחרים. אף פעם לא תיכנסי לחנות לאקשרי ותראי שם את הסקנד ליין והפירסט ליין אחד ליד השני. פקטורי עושים הטעיה של הצרכן. בכל המגזינים הנחשבים את תראי רק ולנטינו, לא רד ולנטינו".

 

"המצב בכיכר לא טוב? החנויות היוקרתיות דווקא מתחזקות"

מאחורי הקלעים של הטענות האלה, מתחוללת מלחמה לחיים ולמוות על הלקוחות, למרות שלכאורה – לא מדובר באותן לקוחות. יש חפיפה בחלק מהמותגים ויש חשש מזליגת לקוחות מהכיכר - לרשת הזולה יותר, כי לא כל מי שיכול לשלם יותר, גם רוצה לשלם יותר.

 

המצב של הכיכר לא טוב?

 

"מנסים לטעון שהמצב לא טוב וחנויות נסגרות ויש חנויות שנסגרו אבל זה קורה בכל מקום. גם בקניון יש תחלופה של חנויות. אנחנו גדלנו מאוד. לפני כשנה פתחנו את החנות של דיור ואנחנו עובדות מאוד יפה. בניגוד למה שטוענים יש פה חנויות חדשות, בתי קפה עלמה (של לנדוור מ.ק), שגב, בייקרי. חברת JG פתחה השנה חנות תכשיטים של שופארד בכיכר, חנות סופר יוקרתית. הרמס פתחו חנות חדשה, רנבי התרחבו. החנויות החזקות והיוקרתיות מאוד מתחזקות".

 

אם אלה טענות של שנים, למה את לא תובעת?

 

"זה עולה הרבה כסף לתבוע אני אמנם גם עורכת דין, אבל אני פועלת בדרכים אחרות מעבירה את הפניות למותגים עצמם. מותג יוקרתי לא אוהב שמשתמשים בשם שלו סתם ככה".

 

חנות דיור בכיכר. נפתחה ב-2014 (צילום: לובקה) (צילום: לובקה)
חנות דיור בכיכר. נפתחה ב-2014(צילום: לובקה)

 

הלגה: "רוב האנשים לא מבינים את ההבדל"

הלגה גוסטדינר, הבעלים של הלגה עיצובים :"אני מחזיקה פירסט ליין אלכסנדר וונג, להם יש טי ליין והם מציגים את זה כאילו זה הפירסט ליין, גם בפרסומים שלהם. וזה מפריע לי כי הפירסט ליין הרבה יותר יקר וזה מוריד מהערך שלו, כי רוב האנשים לא מבינים את ההבדל.

 

"אני חושבת שהם מטעים את הלקוחות שלהם בזה שהם לא מציינים את ההבדל בין מותגי הפירסט ליין לסקנד ליין. לשניהם יש זכות קיום, אבל את לא יכולה להטעות את הלקוחה".

 

גם את מחזיקה בטי.

 

"אני מחזיקה את הטי ליין רק בטי שירטים בתור תוספת לקו העיקרי. זה משתלב יפה וזה עושה שירות ללקוחות. הם קונים פריט מיוחד ואיכותי ומצוותות לו טי שירט שהוא לא יקר".

 

לכיכר יש צרות, חנויות נסגרות, אולי בגלל זה התלונות?

 

"סליחה, לכיכר אין צרות. הצרות היחידות שיש לנו זה מול עיריית ת"א, שלא עושה שום דבר בשביל הכיכר. אני 30 שנה בארץ. כיכר המדינה זה תמיד היה המקום היותר מובחר. בכל עיר בעולם תמיד יש רחוב עם דברים יותר איכותיים. אין לנו שום בעיה עם מכירה בקניונים. קניונים זה דבר אחד, כיכר המדינה זה דבר אחר.

 

"עצוב לנו שאנחנו הפנים של המדינה וזה מה שהתיירים רואים. אלה לא עסקים פחות טובים מקניונים. הקהל שלנו זה הקהל שלנו והקהל של הקניונים הוא הקהל של הקניונים".

 

תגובת פקטורי 54: "הידע על הקווים השונים ידוע לצרכני האופנה"

מפקטורי 54 נמסר בתגובה: "FACTORY 54 מייצגת מותגי אופנה בינלאומיים מובילים המיובאים ישירות ובשיתוף פעולה מלא עם בתי האופנה בינהם מותגי פירסט ליין: ג'ורג'יו ארמני, ולנטינו, מארק ג'ייקובס, אלכסנדר וונג, סטיוארט ויצמן, ג'ימי צ'ו, ברברי, דיסקוורד, ורסצ'ה, ארמנג'ילדו זניה, ניל בארט ועוד. ועוד, מותגי סקנד ליין : M Missoni , Isabel Marant Etoile, Red Valentino, Michael Kors, Coach, T by Alexander Wang,Victoria Victoria Beckhamועוד.

 

"כמו בכל תחום, בתחום האופנה לכל בית אופנה יש את הקווים שלו, בחנויות כמו הרודס, סלפרידג'ס ואחרות, כשהלקוח שואל האם יש בית אופנה זה או אחר, מציגים לו את הסחורה הרלוונטית באזור זה. הידע לגבי הקווים השונים של כל מעצב הוא ידוע לצרכני האופנה ומופיע בבירור על תווית הבגד וכן על תווית המחיר. אנחנו מבצעים בכל יום מאות עסקאות של מותגי יוקרה ומעולם לא נתקלנו בפניה לגבי הטעיה, מכיוון שזו השפה הבינלאומית המקובלת בעולם האופנה והיא ברורה בכל העולם.

 

"אנו מייצגים כ-60 מותגים בינלאומיים מהשורה הראשונה ועובדים לפי הסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר, בהתאם לגייד ליין של המותגים גם בקניינות, בעריכת תצוגות אופנה עונתיות, הכשרות מחו"ל לצוות המוכרים, מיצוב החנויות על ידי צוותים מחול ועוד.

 

"עצוב לראות שחנויות כיכר המדינה שבעבר שגשגו ויצגו אופנה וסגנון, משקיעות את זמן ביח"צ רדוד ובתלונות כלפי אחרים על מצבן. המלצתנו שבמקום להשקיע את זמנם בביום סרטים על רשת פקטורי 54 ישקיעו את זמנם הפנוי בדברים אחרים".

 

השתתפה בצילומי הוידיאו: הדר ספורמס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דנה קופל
בר רפאלי בתצוגה של פקטורי 54
צילום: דנה קופל
מומלצים