3 סיכונים במכונית-צעצוע שהילד שלכם "נוהג" בה
מהנדס ישראלי שעבד בחברת צעצועים שם לב לשלושה כשלי בטיחות בכלי רכב ממונעים לילדים, שמופעלים בשלט רחוק. למרות שחברות ענק התנגדו, המהנדס, בשיתוף גופים ישראלים, הצליח לשנות את התקן הבינלאומי, באופן שאמור למנוע תאונות
המהנדס דן גביש זיהה ב-2011 שלושה סיכוני בטיחות בכלי רכב ממונעים שילדים "נוהגים" בהם, בעזרת הורה שמפעיל אותם בשלט רחוק: אובדן תקשורת כשהרכב יוצא מטווח הקליטה של השלט הרחוק; שלט רחוק שבידי הורה, יכול להפעיל גם רכב של ילד שאינו שלו; והימצאות מתג בעייתי בלוח השעונים, שמבטל את שליטת ההורים ברכב.
שמתם לב לסיכון בצעצוע? כיתבו לנו >>
הוא בעיקר שם לב שתקן הבטיחות לצעצועים ממונעים - לא מתייחס לסיכונים האלה, שעלולים לגרום לתאונות. בזכות הערנות שלו, התקן הבינלאומי לבטיחות צעצועים חשמליים, IEC62115, עומד להשתנות השנה, בפעולה משותפת של גביש, החברה בה עבד, מכון התקנים ובסיוע המועצה הישראלית לצרכנות.
סיכון | פתרון בתקן החדש |
הילד יוצא מטווח השלט הרחוק שמוחזק בידי ההורה | במקרה כזה - הרכב ייעצר אוטומטית |
השלט הרחוק יכול להפעיל רכב של ילד אחר ולכוון אותו בטעות למקום מסוכן | השלט יהפוך ספציפי לרכב |
הילד יכול להפוך לשלוט על הרכב באמצעות מתג שנמצא בלוח השעונים | רק ההורים יוכלו לעשות זאת, באמצעות מפתח או מכשיר שנמצא בידם |
למרות לובי של חברות: 95% מהמדינות תמכו בשינוי התקן
גביש פנה למכון התקנים שהפנה אותו לתקן הבינלאומי, שכן אין תקן ישראלי בנושא, אלא תרגום של התקן הבינלאומי. בארגון התקינה הבילאומי IEC, דנו בנושא ונתקלו בלוביסטים של חברות ענק שהתנגדו לשינויים בתקינה.
מכון התקנים הישראלי הפנה את גביש למועצה הישראלית לצרכנות, ומנכ"ל המועצה גייס באמצעות קשריו את ארגוני הצרכנות הבינלאומיים: Consumers International (ארגון הצרכנים הבינלאומי),ANEC (ארגון הצרכנים האירופי לענייני תקינה), COPOLCO (הארגון העולמי של נציגי הצרכנים ליד מכוני התקנים בעולם) כדי שיפעלו לתמיכה בתקן בכל מדינה ומדינה.
התוצאה: 95% מהמדינות תמכו בהצבעה הבינלאומית על טיוטת התקן החדש, הצבעה שהסתיימה השבוע. בעוד כמה חודשים, לאחר השלמת תיקוני העריכה, צפויה להתפרסם הגירסה הסופית של התקן החדש. התקן הזה יסייע למנוע מהרכב ה"נהוג" בידי הילד לצאת משליטת ההורים המחזיקים בשלט רחוק.
גביש: "עלינו על הכשלים מתוך מודעות לבטיחות"
"כשהתחלנו את התהליך עבדתי עם חברה בשם דיאמנט צעצועים, שמייצרת באשדוד ומייצאת לכל העולם", אמר גביש ל-ynet (כיום הוא עובד בחברת הייטק מ.ק). "מתוך מודעות לבטיחות, עלינו על כמה כשלי בטיחות שקיימים במכוניות שנשלטות על ידי הורים בשלט רחוק. למרות ההתנגדות של חברות - הצלחנו להעביר שינויים בתקן".
איפה מיוצרים רוב כלי הרכב האלה?
"בארה"ב פישר פרייס, באיטליה פג פרגו, בספרד פדר ואינחוסה ובסין חברות רבות".
הכשלים ופתרונם
גביש מפרט כשל כשל ומהו הפתרון שהתקן החדש נדרש לו. "כשל ראשון קורה כשהילד רוכב על מכונית הצעצוע והאבא, או האמא מחזיקים שלט רחוק ביד, שבין היתר אמור לאפשר לילד לבלום את המכונית, כשההורה רואה שהילד רוכב עליה למקום מסוכן.
"אם הילד יוצא מטווח הקליטה של השלט הרחוק, ההורה מאבד שליטה ולא יכול לבלום את הילד, כשלמשל, הוא נוסע לעבר הכביש. דווקא ברגע האמת מאבדים את השליטה והילד נוסע חופשי כי ההורה לא קולט יותר את אותות השידור של השלט האלחוטי. השינוי בתקן הוא שכשהמכונית יוצאת מטווח הקליטה של השלט הרחוק, היא תיעצר אוטומטית.
"הדרישה השנייה בתקן היא למנוע מצב ששלט רחוק אחד מפעיל מכונית אחרת. נניח שאת ואני יוצאים לאתה סביבה, כל אחד עם הילד שלו. אם אני מפנה את המכונית של הילד שלי ימינה, אותו אות שידור נקלט גם על ידי המכונית של הילד שלך ופתאום הילד שלך פונה ימינה והימינה שלך, זה לעבר הכביש או לתוך הבריכה.
"הדרישה החדשה בתקן היא ששלט רחוק של מכונית אחת יפעיל שלט רחוק של מכונית אחת בלבד, באמצעות קידוד שיהיה שונה מרכב לרכב.
"דרישה שלישית היא שהילד לא יוכל בעצמו להחזיר את הרכב ממצב נשלט למצב בלתי נשלט. יש מתג על הדשבורד שיכול להעביר את הרכב ממצב נשלט לבלתי נשלט. בתקן החדש, רק ההורים יוכלו לעשות זאת, באמצעות מפתח או מכשיר שנמצא אצלם".