שתף קטע נבחר

"המדד ירד ב-0.9%, הארנונה תעלה ב-1.7%"

בדיון בוועדת הכספים נמסר כי משרדי הפנים והאוצר מגבשים שינוי בשיטת חישוב הארנונה כדי לייצר מודל שיוויוני יותר. נציג התעשיינים טען: שיעור עליית הארנונה ב-2017 יעמוד על 1.77% ויעמיס על כל המגזרים תוספת של 465 מיליון שקל, למרות שמדד המחירים ירד בתקופה הקובעת ב-0.9%

הממשלה יוזמת רפורמות מקיפות לשינוי שיטת חישוב הארנונה בשלטון המקומי במטרה לחסל את העיוותים הקיימים בין היישובים ובין התושבים בכל יישוב. צוותים של משרדי הפנים והאוצר מגבשים מודל לחישוב אחיד מאוזן ושוויוני שלא יפגע בתושבים וביציבות הרשויות המקומיות.

 

כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן

 

מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן-בכור, שגילתה זאת היום (ג') לוועדת הכספים, ציינה כי הצוותים הוקמו בהנחיית שר הפנים אריה דרעי. היא הדגישה את הכוונה לחייב את משרדי הממשלה לשלם את מלוא הארנונה על המשרדים והמתקנים שלהם בכל היישובים, במקום הפטורים או ההנחות הקיימים ביישובים רבים אשר מפלים לרעה משרדים או מפעלים מקומיים.

 

בהקשר זה הדגישו הוזמן-בכור ונציג אגף התקציבים באוצר, אריאל יוצר, את הביטול המתוכנן של מעמד ערי העולים, מעמד הקיים מתוקף חוק משנות ה-50. הוא נועד לפצות ערים קולטות עלייה בכך שרק בהן נדרשו משרדי הממשלה לשלם את מלוא הארנונה המוטלת עליהם כדי לממן בארנונה את הוצאות הקליטה.

 

אורנה הוזמן בכור  (צילום: רונן אקרמן) (צילום: רונן אקרמן)
אורנה הוזמן בכור (צילום: רונן אקרמן)

הוזמן-בכור ציינה כי היועץ המשפטי לממשלה הקודם קבע כי מדובר ב"הסדר ארכאי", מאחר שהעיקרון הזה פגע ברשויות רבות שקלטו עלייה וקופחו בשעה שלא היו בהן מתקנים ממשלתיים. "וינשטיין החליט שצריך להחליף את המעמד של עיר עולים בהסדר חדש, שוויוני ובר הגנה משפטית בעקבות עתירות לבג'ץ בעניין זה", אמרה.

 

עם זאת, במשרד הפנים הוחלט שלא ראוי לבטל אותו באחת, אלא חלקית, כך שהמדינה לא תהיה חריג על מפת הארנונה שנהנית ברוב היישובים מהנחות ניכרות עד 35%. מצד שני מהגדלת הארנונה למשרדי הממשלה ל-100% תיווצר קרן בסך כ-800 מיליון שקל אותם ניתן יהיה לחלק לכל עיר שעדיין קולטת עליה לפי קריטריונים שימנעו פגיעה במי שתאבד את המעמד שיתבטל.  

 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי אם הסדר הארנונה החדש לא יוגש לאישור הוועדה עד לדיוני התקציב הדו-שנתי הקרוב, הוועדה תעגן אותו בחוק ההסדרים הנלווה אליו.

 

חברי הוועדה תקפו את העדכון האוטומטי 

הוועדה דנה גם בהצעות של הח"כים רועי פולקמן (כולנו) ויעקב פרי (יש עתיד) שתקפו את מנגנון עדכון הארנונה לפי נוסחת "הטייס האוטומטי" האחידה וביקשו למצוא חלופות אחידות שיחייבו את כל היישובים, במקום החישוב העצמאי בכל רשות מקומית. הנוסחה מחושבת מ-50% מעליית מדד השכר הציבורי, ו-50% מעליית מדד המחירים לצרכן.

 

נציג התעשיינים מסר כי שיעור עליית הארנונה שנקבע ל-2017 יעמוד על 1.77% מה שיעמיס על כל המגזרים תוספת של 465 מיליון שקל, עוד לפני ההעלאות החריגות הניתנות לרשויות באישור שר הפנים. זאת, כשמדד המחירים ירד בתקופה הקובעת ב-0.9%. נציג התעשיינים הוסיף, כי בעשור האחרון עלתה הארנונה ב-25% כשהמדד עלה רק ב-18.5%.

 

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "הטייס האוטומטי" לא מכסה את עליות השכר בהסכמים השונים שערך האוצר, ומישהו צריך לגשר על הפערים. דן כרמלי מאיגוד לשכות המסחר טען כי השפעת הסכמי השכר על הארנונה היא "עשרות מונים מעליית המדד וראוי לפחות להוציא מהנוסחה את מרכיב השכר הציבורי".

 

מנכ"לית משרד הפנים הודתה: "זהו נושא מורכב והצוות של משרד הפנים והאוצר יקבע שיטות מדידה וחישוב של שיעורי הארנונה שיהיו אחידים ומחייבים את כל הרשויות המקומיות. הכוונה ליצור את השיטה הנכונה והצודקת. משרד הפנים לא היה שותף להסכמי השכר. תפקידנו להביא משהו מאוזן, שלא יביא לקריסת הרשויות ולא יטיל על האזרח חובות בצורה משתוללת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים