כשהילד לא מצליח לשלוט בעצמו
אם הילד לא מצליח להמתין בסבלנות עד שהנדנדה תתפנה, מתפרץ בלי סיבה או לא מתנהג יפה בסיטואציות חברתיות יכול להיות שהוא סובל מבעיה בוויסות רגשי. מה עושים וכיצד ההורים יכולים לשפר את המצב על ידי תגובות נכונות בסיטואציות שונות?
סביר להניח כי הורים ומחנכים שמטפלים ומגדלים ילד מאותגר קשב, שמעו לא פעם "כי לילד יש בעיה בוויסות רגשי". מהו בעצם ויסות רגשי ומדוע יש ילדים המתקשים בכך? נהוג להתייחס למונח הזה כמתאר את היכולת של האדם (ילד או מבוגר) לנהל את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו, על מנת להשיג את יעדיו. כלומר, כל פעולה שהאדם מבצע בעצמו כדי להתאים את התנהגותו על מנת להשפיע ולהגדיל את סיכוייו להגיע לתוצאות הרצויות לו וליעדים אליהם מעוניין להגיע. לדוגמא: ילד המשחק בגן המשחקים ומעוניין להתנדנד בנדנדה שכרגע יושב עליה ומתנדנד בה ילד אחד, צריך להיות מסוגל להמתין בסבלנות עד שהנדנדה תתפנה.
מצב כדוגמת זה שתואר דורש מהילד גיוס יכולות נפשיות מאוד מסוימות אך גם דורש פעולות מסוימות שיאפשרו לו להצליח ולהמתין עד אשר הנדנדה תתפנה. הילד צריך להצליח לזהות שיש בעיה (כלומר להיות מודע לכך שלמרות שהוא רוצה להתנדנד, הנדנדה תפוסה), להצליח לעצור את הרצון הטבעי והדחף הטבעי להזיז הצידה את הילד היושב באותו הזמן על הנדנדה ומתנדנד (יכולת לעכב תגובה), להצליח להפנות את מבטו או את תשומת ליבו מהנדנדה, לחשוב על משהו אחר בינתיים (ניהול תשומת לב) ולדבר "עם עצמו" בדיבור פנימי או בקול באופן שיאפשר לו להתמודד עם הזמן שעליו לחכות לנדנדה שתתפנה (הנחייה עצמית מילולית).
בנוסף, הילד צריך לדמיין איך הוא ירגיש כשיתנדנד כאשר הנדנדה תתפנה (דמיון חזותי), יכול להיות גם שיחשוב על דרכים אחרות שבהן יכול להעביר את הזמן עד שהנדנדה תתפנה (פתרון בעיות) ואפילו לומר לעצמו מילים מעודדות כדי להגביר את הסיכוי שיצליח לעמוד בהצלחה במשימה (מוטיבציה פנימית, עידוד).
אולי יעניין אותך גם:
- מסיבת סיום - לראות את הילדים דרך המצלמה
- הילדים שלא יכולים לאכול מוצרי חלב
שימו לב לתגובות שלכם
מרבית הילדים מגיל 4-5 יצליחו להתמודד בהצלחה עם האתגר של המתנה עד שהנדנדה שעליה הם רוצים להתנדנד תתפנה. לעומתם, חלק מהילדים יתקשו לעשות זאת. ילדים ובני הנוער המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, מתקשים בהקשבה ממושכת, מתקשים להתמיד במשימות מאתגרות ו/או מתישות, מתקשים למקד את הקשב שלהם ולהתרכז במשימה שלפניהם בשל הסחות דעת.
התנהגותם מאופיינת בהיפראקטיביות ובתגובות אימפולסיביות, כלומר הם מתקשים לחשוב לפני שהם פועלים או לשקול את מה שהם אומרים, תוך שהם לוקחים בחשבון את תוצאות מעשיהם או דבריהם בטרם עשו או אמרו. רבים מהם מתקשים להתאים את המחשבות ואת התגובה הרגשית לסיטואציה או שתגובתם אינה תורמת להם בהשגת מטרות ארוכות טווח וגורמת להם מידה ניכרת של סבל ותסכול.
חשוב להבהיר - לא כל ילד שמתקשה בפעולות הנ"ל הוא ילד שיש לו הפרעת קשב. קיימות סיבות אחרות שיובילו לקושי דומה. אבחון קשב הינו אבחון רפואי בלבד הנעשה על ידי אחד מארבעת ההתמחויות: פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים, רופא ילדים שעבר הכשרה והסמכה לאבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, רופא משפחה שעבר הכשרה והסמכה לאבחון קשב וריכוז אצל ילדים.
לאופן בו המבוגר יגיב לילד שמתקשה לחכות בסבלנות לנדנדה שתתפנה, השפעה מכרעת על סיכוייו של הילד, לפתח את היכולות שנדרשות ממנו על מנת להצליח גם הוא במשימה ובמידה רבה יקבעו את הדימוי העצמי - חיובי או שלילי, ביטחון עצמי ותחושת הערך חיובי או שלילי של הילד, ומכאן גם את (כמובן לא מדובר בתגובה בודדת כזו או אחרת או בתגובות שמתקיימות לעיתים רחוקות בנסיבות מסוימות אלא לסך התגובות להן זוכה הילד במצבים שונים שמחייבים ממנו יכולות דומות לאלו שנדרשו ממנו על מנת לחכות לתורו בנדנדה).
תגובת המבוגר להתנהגות הילד תלויה קודם כל בפרשנות שהמבוגר נותן להתנהגות של הילד. כלומר, "למה הילד מתנהג כפי שמתנהג". הפרעות בוויסות רגשי כמו הפרעת קשב מבלבלות את ההורים והמחנכים מכיוון שהן גורמות בעיקר להפרעות ביצועיות כלומר "הילד יודע מה הוא צריך לעשות אך לא עושה את מה שיודע".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים ynet
עזרו לילד להצליח
הפרשנות האוטומטית שמרביתנו הפנמנו אותה היא שילד קטן פועל בצורה מסוימת מכיוון שהוא לא מבין איך מתנהגים. הציפייה היא אם כן, שכאשר הוא גדל ולומד איך להתנהג - הוא ייעשה זאת. על בסיס פרשנות זו, (כשהילד יודע ומבין ולא פועל כי "לא בא לו", "חוצפן" וכדומה) ניתן להבין מדוע כאשר ילדים מאותגרי קשב מתקשים למשל להמתין לתורם בנדנדה. תגובות המבוגרים על פי רוב יהיו כעס ויגררו תגובות של שכר ועונש.
הכרחי שהורים ומחנכים יבינו שהפרעות קשב וויסות רגשי המאובחנות אצל רופא מוסמך הן הפרעה ביולוגיות מולדות הפוגעות ביכולת של הילד להגיב בזמן אמת כמצופה ממנו, זאת למרות שהוא הפנים והבין כיצד עליו להתנהג. כאשר הורים ומחנכים מבינים זאת וכך מפרשים את התנהגותו של הילד, הם פועלים על מנת לעזור לו להצליח, מלמדים אותו טכניקות שיאפשרו לו לחזק את היכולות החלשים אצלו, ומאמנים אותו איך להצליח לעמוד בהצלחה בזמן ההמתנה ומעודדים אותו ומחזקים אותו כאשר אכן מצליח.
הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת משפחתית. מומחית בטיפול מוכוון ADHD לילדים ולבני נוער. תשתתף בכנס הפרעות קשב וריכוז שיתקיים על ידי הפורטל לתזונה בריאה Eatwell והוצאת הספרים פוקוס ב-17.6 בתיאטרון גבעתיים