התוכנית של ת"א להמשך הפעלת שדה דב
ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, מציע חלופה שתאפשר את המשך הפעלת שדה התעופה, שפעילותו אמורה להפסיק ב-2017. בתוכנית: שדה אזרחי מצומצם לצד בניית 3,000 דירות עבור בעלי הזכויות הפרטיים בקרקע. ומה לגבי זכויות המדינה? "שתמתין עם מימוש הזכויות עד שתהיה אלטרנטיבה ראויה להעתקת השדה - בין אם על אי מלאכותי בים או מקום ראוי אחר"
בעיריית תל-אביב-יפו קוראים למדינה להתאפק: ראש העיר, רון חולדאי, שלח היום (ג') מכתב לשרי התחבורה, האוצר והתיירות, ובו הציע חלופה שתאפשר, לשיטתו, את המשך הפעלת שדה התעופה ע"ש דב הוז - שאמור להפסיק לפעול באפריל 2017. על פי המכתב, ניתן להפעיל שדה תעופה אזרחי בשטח מצומצם, ולהקצות מתחם לבניית כ-3,000 יחידות דיור בשטח שיתפנה עבור בעלי הזכויות הפרטיים בקרקע בלבד. בהמשך, מציע חולדאי, תוכל המדינה - בעלת הזכויות העיקרית בקרקע - לממש אותן, זאת כאשר תהיה אלטרנטיבה ראויה לשדה שייסגר.
"סגירת שדה התעופה ע"ש שדה דב - מכת מוות לאילת"
אילת זועמת על סגירת שדה דב: "מנתקים אותנו מהמרכז"
פעילותו של שדה דב הייתה אמורה להיפסק החודש, אולם בפברואר השנה דחה בג"צ את הפסקת הפעילות ב-10 חודשים לאפריל 2017. זאת לאחר שדן בשתי עתירות שהוגשו נגד הפסקת פעילות השדה על ידי עיריית אילת וחברת ארקיע, אולם לא קיבל אותן.
על פי תוכניות הבנייה של רשות מקרקעי ישראל שאושרו בשנים האחרונות, החלות על הקרקע שעתידה להתפנות, בשנים הקרובות אמורות להיבנות יותר מ-16 אלף יחידות דיור על שטח של כ-1,450 דונם. כ-70% מחטיבת הקרקע נמצאת בבעלות המדינה, כ-25% בבעלות פרטית (בעלי זכויות אלה מיוצגים על ידי מנהלי מתחם הגוש הגדול - השכונה בצפון תל-אביב הסמוכה לשדה) והיתרה בבעלות העירייה.
בעירייה מסבירים כי "על מנת למנוע את ההשלכות הקשות של סגירת שדה דב, גובשה חלופה המאפשרת את המשך פעילותו של שדה דב במקומו, תוך ארגונו מחדש בשטח מצומצם יותר. זאת באופן שבו לאחר פינוי הבסיס הצבאי (בסיס חיל האוויר שדה דב - ה.צ), ניתן יהיה לממש את הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בשטח שיתפנה מזרחית למסלול הקיים".
במכתב שכתב חולדאי לשרים ישראל כץ, יריב לוין ומשה כחלון, תחת הכותרת "חלופה להמשך הפעלת שדה התעופה ע"ש שדה דב - ניתן לעצור את האיוולת!", כתב כי "שדה התעופה ע"ש דב הוז (שדה דב), המשרת כמיליון נוסעים בשנה, הוא עמוד השדרה של התעופה האזרחית במדינת ישראל ומשמש כצינור החמצן של העיר אילת. הפסקת פעילותו, ללא מתן אלטרנטיבה ראויה ואמיתית, משמעותה חיסול התעופה הפנים ארצית בישראל והנחתת מכה אנושה על העיר אילת ותושביה. התרעתי על כך פעמים רבות בעבר".
ההצעה כוללת המשך קיום שדה אזרחי במקומו הנוכחי ובשטח ופעילות מצומצמים, לצד בנייה חדשה למגורים ושימושים אחרים בשטח שיוותר, באופן אשר יאפשר לממש את ההתחייבות כלפי בעלי הזכויות הפרטיים ובהם הבעלים המיוצגים על ידי מנהלי מתחם הגוש הגדול.
צפו: ראש עיריית אילת נגד הפסקת פעילות שדה דב בת"א
"המדינה צריכה להמתין לאלטרנטיבה ראויה"
הקרקע תחולק לשני מתחמים: מתחם A שיהווה שדה תעופה אזרחי מצומצם בשטח של כ-550 דונם במקום 780 דונם כיום. לדברי חולדאי, השטח ייקבע בהתחשב בתוואי המשך רחוב אבן גבירול העתידי, וייקבעו תוכניות תעופתיות המתאימות למתכונת המצומצמת. כמו כן, תיקבע תוכנית לסוגי ומספר המטוסים המשתמשים בשדה התעופה לתעופה מסחרית, אזרחית וכללית.
המתחם שני - מתחם B - יכלול בנייה רוויה מדרום-מזרח לשדה התעופה בשטח של כ-500 דונם, ממזרח לתוואי רחוב אבן גבירול העתידי. בשטח זה ירוכזו זכויותיהם של הבעלים הפרטיים והוא יתוכנן בהתאם להגבלות בנייה ולעקרונות העירייה. השטח יחולק לייעודי קרקע שונים (מגורים, מסחר, תעסוקה, מלונאות וכדומה) וכן יכלול מבני ושטחי ציבור.
בעירייה מציינים כי זכויות המדינה בקרקע ימומשו בשטח מתחם A לאחר הסדרת חלופה תעופתית ראויה לשדה דב, בהתאם להמלצות של הוועדה הציבורית בראשות אלוף (מיל') הרצל בודינגר שמונתה על ידי שר התחבורה לבחינת הפסקת פעילות שדה התעופה.
"בדיקה ראשונית העלתה כי קיימת היתכנות תכנונית ושמאית לחלופה, וכל שנדרש הוא שהמדינה תמתין עם מימוש זכויותיה בקרקע להמשך הדרך, כאשר תהיה אלטרנטיבה ראויה להעתקת השדה - בין אם לשדה שייבנה על אי מלאכותי בים או לכל מקום ראוי אחר", נמסר. בעירייה מעריכים כי ניתן יהיה תוך כ-3 חודשים לגבש את החלופה.