הסטודנטים הישראלים שנלחמים ב-BDS בעזרת גוגל
בכל חודש מתקיימים בממוצע 165 אלף חיפושים בגוגל של המושג BDS ו-8,100 חיפושים של boycott Israel. ארבעה ישראלים מנסים לעשות לזה סוף על-ידי קידום אתרים
ארבעה ישראלים החליטו להילחם בתנועת ה-BDS בדרך יצירתית באמצעות הרשת: הקמת אתר ש"מתחזה" לאתר תומך בחרם על ישראל, אך בפועל מציג תכנים פרו ישראלים. האתר, שכתובתו http://boycott-israel.net/, מכוון לכל מי שמנסה לחפש בגוגל את המילים boycott Israel ומצפה למצוא אתרים נגד ישראל. מי שייכנס לאתר לא ימצא כתבות שמחרימות את ישראל, אלא תכנים שמציגים את מורכבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני במטרה להראות זווית שונה ממה שמוצג בתקשורת העולמית.
בכל חודש מתקיימים בממוצע 165 אלף חיפושים בגוגל של המושג BDS ו-8,100 חיפושים של boycott Israel. בעמודים הראשונים של גוגל בנושאים האלה אין שום אתר פרו ישראלי, ומי שמחפש מידע נחשף אך ורק לתכנים אנטי ישראלים. המטרה של הסטודנטים היא לקדם את האתר לעמוד הראשון של גוגל בביטויים המדוברים כדי ליצור בו כמה שיותר תנועה, ובכך להגדיל את החשיפה לזווית שונה על הסכסוך. "יש בו כתבות פרו-ישראליות שנאספו מהרשת או שנכתבו על ידנו, דרכן אנחנו מציגים את מורכבות היחסים בין ישראל והפלסטינים במטרה להראות את כל צדדי הסכסוך למי שאינו מכיר אותו או יודע עליו מספיק ואינו חי בארץ", מסביר אביחי, סטודנט בפרויקט שעובד כמקדם אתרים.
האתר הנוכחי שואף להביא אג'נדה ייחודית לסכסוך, המוצגת תחת הכותרת "it's complicated". הסטודנטית הילה אפרתי, ממקימי האתר, מסבירה: "בחרנו בכתובת הזאת כפעולת גרילה שיווקית. ברור לנו שאתר שהכותרת שלו תומכת ישראל יזכה לכמות כניסות נמוכה יותר ובכך נפסיד את אלו שאנחנו רוצים להשפיע עליהם". הרעיון החל ממחקר קטן שערך אביחי כדי להבין את רמת השליטה של תנועת ה-BDS ברשת. "כשמחפשים בגוגל את הביטוי 'BDS' ו-'boycott Israel' כל האתרים בעמודים הראשונים הם אתרים אנטי ישראליים שברובם מספרים שקרים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ומפיצים שקרים נגד המדינה. העובדה שיש מיליונים של אנשים שצופים במסרים האלה מידי שנה דרך גוגל היא מטרידה ולכן החלטנו לפעול", הוא מסביר.
הארבעה שואפים להמשיך ולקבל תמיכה מבעלי אתרים ומקדמי אתרים . "אחד הגורמים החשובים ביותר לקידום אתר בגוגל הוא כמות ואיכות האתרים שמקשרים אליו", מסביר אביחי, "על מנת שנצליח להגיע לעמוד הראשון ולהשפיע על קהל היעד אנחנו זקוקים לסיוע. בסופו של דבר אם עם ישראל והיהודים בעולם ייתרמו לעניין אנחנו יכולים להשיג את המטרה בקלות ואנחנו קוראים למה שיותר בעלי אתרים לתמוך בנו".
כל אחד מהארבעה מגיע מרקע שונה: שרון הס עולה מקנדה, אביחי חייל בקבע, אפרתי דתייה לשעבר ואביב שראל עוזרת לשעבר של שגריר ישראל בארצות-הברית, מייקל אורן. הס סיימה לימודי תואר ראשון באוניברסיטת קונקודיה במונטריאול לפני 40 שנה, וזמן קצר לאחר מכן עלתה לישראל. "גיבשנו קבוצה של ארבעה אנשים שונים לחלוטין, מכל קצוות המפה הפוליטית במטרה להראות לעולם את המורכבות של המציאות שאנחנו חיים בה לפני שהם שופטים אותנו לכאן או לכאן", מסבירה הס.
שראל מוסיפה כי "הבסיס לרעיון שאיחד בין כולנו התמקד בתובנה כי ישנה תחושה שוויתרנו על השלום. לכן, כדי להסביר את ישראל, כל שנותר הוא לגונן ולהצדיק אותה בעזרת מילים. יצרנו פלטפורמה שמתייחסת אל הסכסוך ומטילה עליו את הזרקור ומראה את המציאות הקשה השוררת בין שני עמים המנהלים מערכת יחסים, מסובכת, מורכבת, ולא הוגנת משני הכיוונים. זה לא רק החוף הצבעוני, לא הפתיחות והדמוקרטיה או הנופים ועגבניות השרי, אלא המציאות, הצבועה בכל גווני האפור".
אפרתי מסכמת כי "הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא מכוסה בצורה טובה. ברור לנו שישראל לא תמיד פועלת בצורה צודקת אבל מצד שני גם לא תמיד אפשר לפעול בצורה צודקת, ובעצם מה זה באמת צורה צודקת? זה לא צודק להפציץ בתים בעזה, אבל זה גם להיהרג תוך כדי שאתה אוכל ארוחת ערב עם המשפחה שלך. זה לא צודק".