איזו משמעות יש לגודל? 29 מול או 27.5
מידות גלגלי אופני שטח הם דבר מבלבל, עם שינויים תכופים בקביעות לגבי "מידה הנכונה". אז פעם אחת ולתמיד: למי מתאימים גלגלים גדולים ולמי דווקא קטנים
אם בדיוק חזרתם ממסע ארוך למאדים, טובים הסיכויים שלא הייתם עדים להתפתחויות קוטר הגלגל "הנכון" באופני הרים. גלגלי "26 שהיו המידה המקובלת רק לפני כשלוש שנים, פינו מקום לטובת "27.5 ו-"29, כאשר כל גודל מציע יתרונות ויכולות משלו. אז איך בוחרים בגודל הנכון?
עוד על אופניים? מגזין שטח
כדי לנסות ולגלות את ההבדלים לקחנו למבחן שני זוגות אופני מרידה one twenty 600 זהים בשתי הגרסאות - 27.5 ו-29. שניהם מצויידים בבולמי זעזועים של רוקשוקס מלפנים עם מהלך של 130 מ"מ, ומאחור עם מתלה צף ומהלך של 120 מ"מ. העברת כוח של שימאנו עם SLX אחורי ו-ד'אור קדמי עם 20 הילוכים. מעצורי שימאנו M506 בסיסיים ודיסקים בקוטר 180 מ"מ, איבזור היקפי של מרידה וגלגלים משלבים חישוקי מרידה עם נאבות של פורמולה. הצמיגים זהים (למעט הקוטר כמובן) - מאקסיס ארדנט מצויינים. גם המחיר זהה: 8,200 שקלים או אלף פחות לחברי מועדון.
פיזיולוגיה
כדי שאפשר יהיה להרכיב גלגלים בקטרים שונים, על השלדות להתאים. באופניים שבדקנו (שניהם במידה M) ההבדלים בגיאומטריה היו צפויים: ב-"29 תמוכות שרשרת ארוכות בחצי סנטימטר, זווית היגוי חדה במעלה וגם זווית המושב כך. ה"דרופ" של הציר המרכזי עמוק בסנטימטר וחצי, המזלג ארוך בכמעט שני סנטימטר ובסיס הגלגלים ארוך ב-2 מ"מ. המרווח לקרקע מעל המוט העליון גדול בכמעט סנטימטר.
ומה אומרים המספרים? אופני "29 חייבים זווית היגוי חדה יותר כדי לשמור על יכולת תמרון טובה והיגוי חד. בשל תוספת הגובה של הגלגלים, חייבים להוריד את מרכז הכובד ולכן הציר המרכזי הנמוך, התורם גם לשיפור ההתנהגות. ללא הבדלים אלה, חווית הרכיבה על "29 הייתה לא נעימה בכל שביל שאינו ישר.
כמובן שלתוספת אלומיניום וגלגלים גדולים יש מחיר במשקל. ההבדל בין שני הזוגות כ-1.3 ק"ג, כאשר כל גלגל 29 (נאבה+ שפיצים+חישוק+צמיג) שוקל כ-350 גרם יותר מגלגל 27.5. כ-700 גרם בגלגלים ועוד 600 גרם עקב שלדה גדולה יותר. תגידו ש-14.3 ק"ג מול 13.0 ק"ג אינם מהותיים? ככל שתרכבו יותר, וככל שהעלייה תהיה קשה יותר, ההבדל הזה יהיה מורגש - יותר.
יתרונות - 29
לגלגל גדול יותר יש שטח מגע גדול יחסית והוא מפזר את המשקל על שטח גדול ביחס. בעיקרון כך מקבל הרוכב יותר אחיזה בכל מצב - דיווש, בלימה, פניה. ציר הגלגל הגבוה יותר וקוטר גלגל גדול עם זווית היגוי מחודדת, מאפשרים להתגלגל בקלות יחסית מעל מכשולים ושיבושים. ולגלגלים גדולים גם תנע עדיף ולכן, ברגע שתגיעו למהירות שיוט יהיה לכם קל יותר לשמור עליה. היציבות הכיוונית טובה יותר והם יקנו בטחון רב בקצב מהיר על-פני סינגל או שביל משובש. למיקום הנמוך של הציר המרכזי יש כאן תפקיד בהנמכת מרכז הכובד, ותרומה לתחושת הביטחון שהאופניים האלו מקנים.
יתרונות - 27.5
אם אתם נמוכים יחסית, ה-27.5 עדיפים. לא רק שהם קלים יותר, אלא שתמוכות שרשרת קצרות וציר מרכזי גבוה מייצרים ניהוג זריז וחד יותר. תמוכות שרשרת קצרות יותר וגלגלים בקוטר קטן, יאפשרו זריזות עדיפה בתימרונים ופניות. ניסוי פשוט של "שמיניות" במגרש חניה יבהיר זאת מיד. אם אתם רוכבים אגרסיביים, תיהנו מזווית היגוי שטוחה יחסית. הגלגלים הקטנים יותר יחד עם מזלג קצר ושלדה קומפקטית, נוטים לפחות עיוותים בעומסי צד, ומוסיפים כך לדיוק וחדות ההיגוי. הבלמים יהיו יעילים יותר עקב זרוע קצרה יותר לשטח ומשקל עצמי מופחת.
אז למי מה?
אם אתם רוכבים מתחילים, חובבי קרוס-קאנטרי ומתכננים לרכוב קילומטרים רבים, ה-29 היציבים יותר - בשבילכם. אם אתם מנוסים יותר ומעדיפים את ההנעה של כוח משיכה, סינגלים טכניים מושכים אתכם יותר מקילומטרים של דיווש בערבה, ה-27.5 יהיו עדיפים בזכות התנהגות חדה יותר ומשקל עצמי קל יחסית. אופני 29 יהיו רב-שימושיים, ל-27.5 יתרון ברור בסינגלים ופיתולים. ועכשיו, החליטו מי אתם.