הכירו את המורים של המדינה 2016
אחרי כל ההמלצות, הראיונות וההתרגשות הרבה תחרות המורה של המדינה הגיעה לסיומה. הכירו את הזוכים בתואר המורים של המדינה לשנת 2016 במסלול הכללי ובמסלול המדעים ביוזמת חברת "טבע"
בשיתוף מפעל הפיס וחברת "טבע"
אלפי המלצות, אלפי סיפורים מרגשים, תלמידים נרגשים, מנהלי ומנהלות בתי ספר ממליצים ומורים נרגשים שזכו לקבל כבוד ותודה מתלמידיהם, הורי התלמידים וחבריהם למקצוע.
תחרות "המורה של המדינה" הגיעה השבוע (ה') לסיומה וזה הזמן להכיר את הזוכים. השנה נפתח מסלול חדש בתחום המדעים ביוזמת חברת "טבע" ובו נבחרו 3 מורים מנצחים. הכירו את כולם:
בדרה עבד אלקאדר | "מאמינה בתלמידים ולא מוותרת על אף אחד"
בדרה עבד אלקאדר, מורה למתמטיקה ומחשבים מבית ספר עומר אבן אלח'טאב בטייבה, הפכה מחסן מוזנח לכיתת מחשבים פעילה
עוד בילדותה ידעה בדרה עבד אלקאדר שהיא רוצה להיות מורה, במיוחד למתמטיקה, ואין ספק שהיא הגשימה את החלום. היום היא מורה למתמטיקה ומחשבים וסגנית מנהלת בבית הספר עומר אבן אלח'טאב בטייבה, אבל תרומתה אינה מסתכמת במקצוע, היא עומדת בראש המאבק למניעת סגירת בית הספר על ידי העירייה. בנוסף, לקחה על עצמה לגייס תרומות ולהפוך מחסן מוזנח לכיתת מחשבים פעילה, ויש לה חלק לא מבוטל בשיפור המשמעותי בתוצאות במבחני המיצ"ב בבית הספר. יתרה מזאת, היא פועלת למניעת אלימות והנחלת המורשת הערבית.
עבד אלקאדר מאמינה ביכולת של התלמיד ובייחודיות שלו, ולא מוותרת על אף אחד. "החזון שלי הוא לראות את התלמידים שלי מגיעים למקום טוב בחיים. חשוב לי גם מאוד שהם יבואו לבית הספר בשמחה."
יגאל דדיה | "אל תשכחו את הפריפריה"
המורה להיסטוריה יגאל דדיה מאורט חולון שואף שהתלמידים שלו יגלו מעורבות חברתית
יגאל דדיה, סגן מנהל, רכז שכבה, מחנך ומורה להיסטוריה באורט חולון, אוהב להוציא את התלמידים שלו מבין כותלי בית הספר ולטייל איתם בשבילי הארץ. מבחינתו, סובלנות ודו-קיום בין ערבים ויהודים, דתיים וחילוניים והצורך לקרב בין הפריפריה למרכז עומדים בראש סדר העדיפויות.
במסגרת פעילותו הוא אחראי למיזמים בעלי משמעות: משלחות תלמידים לפולין וגרמניה, תוכנית מנהיגות, מפגשים עם ניצולי שואה וסיוע לילדים חולי סרטן. "חשוב לי שבני הנוער יהיו מעורבים בקהילה שלהם בפרט ובחברה הישראלית בכלל."
החזון של דדיה הוא להראות לדור הצעיר שאפשר ללכת גם בדרכים אחרות, לחנך ולהשפיע ולהקנות ערכים. "לראות את התלמידים הולכים לצבא, ומשם לאזרחות, בעודם לוקחים איתם את הערכים והמצוינות, שהענקתי להם."
טל כהן | "ההוראה הפכה אותי לאדם טוב יותר"
טל כהן, מבית הספר היסודי "שלנו" בתל מונד, הפכה למורה להיסטוריה בזכות סבתה
כבר בכיתה ו' היה ברור לטל כהן שהיא רוצה להיות מורה להיסטוריה. "סבתי שושנה צוקר החדירה בי את האהבה לחקר ההיסטוריה", וכבר 22 שנים, שהיא מחנכת ומורה להיסטוריה ותנ"ך בבית הספר היסודי "שלנו" בתל מונד, "החינוך מאפשר לי להיות משמעותית בחיי התלמידים שלי," היא אומרת. "אני זמינה 24 שעות ביממה, ומאמינה שמורה נכון ברגע הנכון מסוגל ליצור הבדל תהומי בחיי אחרים. המורה נושא בכפיו את נפשו של הילד."
"חשוב לי לראות את האדם שעומד מאחורי התלמיד. החזון שלי הוא שכל תלמיד יגיע לבית הספר בחיוך, וירגיש נחוץ, בעל ערך עצמי, ושימצה את היכולות והכישורים תוך תרומה לחברה."
אינה גולדמן | "ניצחתי את מי שלא רצה לקבל אותי"
אינה גולדמן, מחנכת בבית חינוך ע"ש אופירה נבון בכפר־סבא, מאמינה שהיא מצילה נפשות
כשאינה גולדמן עלתה לארץ מברית-המועצות בראשית שנות ה-90 היא החליטה לממש את חלום ילדותה. "מאז שהייתי ילדה רציתי להיות מורה," היא מספרת. "בשיעורים הראשונים באוניברסיטת בר אילן לא הבנתי כלום. נהגתי להקליט כל הרצאה, ואחר כך תמללתי אותה. כך למדתי עברית." כיום היא מנהיגה כיתת מחוננים ומדריכה בתחום המצוינות במתמטיקה במכללת בית ברל. וזה רק קומץ משלל הפעילויות והיוזמות שלה.
גולדמן רואה בהוראה הרפתקה ומגיעה כל בוקר עם התמסרות והתלהבות. החזון שלי הוא שהתלמידים ירכשו ערכים ומידות טובות - יושר, אומץ לב אינטלקטואלי, ורצון להתפתח לקראת החיים שלהם כבוגרים."
שני מיכל אורן | "אל תפחדו לשאול ולחקור"
המחנכת שני מיכל אורן מבית הספר מורשת נריה בגבעת שמואל רוצה שהתלמידים ילמדו לחשוב
שני מיכל אורן, מחנכת כיתה א' בבית הספר היסודי מורשת נריה בגבעת שמואל, מאמינה בעקשנות והתמדה – זה המוטו שלה. המורות שהיו לה במהלך לימודיה באולפנה כשהיתה נערה, היוו עבורה מודל לחיקוי ובזכותן, היא אומרת, היא המורה שהיא היום.
החיבור לילדים והיכולת לעשות שינוי, הם אלו שהופכים אותה למורה טובה בעיניה. "אני מאוד אוהבת מה שאני עושה, ואני לא מפסיקה להתמקצע ולהתקדם. החלום שלי הוא שאצליח לגעת בכל ילד, ושאפתח את היכולות של התלמידים שלי."
המורים הזוכים במסלול המדעים ביוזמת חברת "טבע"
טגיסטו איילי | "אני החברה הישראלית"
המורה לפיזיקה ומכניקה טגיסטו איילי מאורט טבריה שואף שהעולים מאתיופיה ישתלבו בחברה
טגיסטו איילי עלה לישראל מאתיופיה ב"מבצע משה" בשנת 1984 שהיה בן תשעה חודשים בסך הכל, אחרי שאמו נשאה אותו על גבה דרך מדבריות סודאן. משפחת איילי השתקעה בכרמיאל. האם עבדה בניקיון והאב במפעל. בזמן לימודיו בתיכון נעדר טגיסטו לא מעט מהשיעורים, אבל אחרי הצבא השלים בגרויות, למד הנדסת מכונות ועבד כמהנדס. אבל ההוראה שבתה אותו.
לפני שנים אחדות הקים איילי, מורה לפיזיקה ומכניקה הנדסית באורט "במעלה" בטבריה, עמותה שתסייע לבני הקהילה האתיופית שניגשים לבחינות בגרות, והוא עושה כל מה שהוא יכול כדי שתלמידיו יצליחו.
"כששואלים אותי 'האם אתה חושב שהשתלבת בחברה הישראלית,'? אני עונה: 'אני לא מנסה להשתלב, אני החברה הישראלית, ומי שרוצה, יכול להצטרף אלי".
יבגני לילבמן | "חינוך הוא לפוליטיקאים לא עניין"
במשפחה של המורה לפיזיקה יבגני לילבמן מתיכון מקיף נשר – ההוראה היא עניין גנטי
כבר 42 שנה יבגני לילבמן מלמד פיזיקה, 25 מהם בארץ. העולה הישן מאוקראינה התאקלם כאן היטב, והעמיד דורות של תלמידים, שנמצאים בעמדות מפתח, והשתלבו במדע, בהיי-טק ובטכנולוגיה, וזוכרים לו חסד נעורים.
לליבמן מסביר שהוא משתנה בהתאם לרמה של התלמידים שנמצאים מולו, ויחד איתם עולה כלפי מעלה. "אני מסביר להם בצורה הכי מובנת ומעורר סקרנות. החזון שלי הוא שהתלמידים שלי יעברו אותי ויגיעו לרמה גבוהה יותר."
אורית מולוזין | "עזבו אתכם מסיסמאות"
המורה לכימיה אורית מולווידזון מגימנסיה גן נחום בראשון־לציון ויתרה על עבודה כלבורנטית לטובת הוראה
אורית מולווידזון עבדה כלבורנטית במעבדה בפקולטה להנדסה סביבתית טכניון, אבל הרגישה שהיא לא ממצה את עצמה. "המבחנות לא דיברו אליי", מספרת מולווידזון, בת ,62-ה מורה לכימיה ומחנכת בגימנסיה גן נחום בראשון-לציון שמשמשת גם מדריכה ארצית לכימיה.
"תמיד אמרו שאני מסבירה מצוין את הפרויקטים של המעבדה, ואילו אחותי סיפרה שכבר כילדה נהגתי להושיב את הבובות וללמד אותן. אז החלטתי לעשות הסבה ולהוציא תעודת הוראה. בפעם הראשונה שנכנסתי לכיתה, הרגשתי שאני אוהבת את זה. מאז עברו כבר 35 שנה, ועדיין אני עושה זאת באהבה."
"חשוב לי שהתלמידים שלי יהיו אזרחים טובים. גם אם לא כולם יהיו מדענים, אני רוצה שהם יקבלו החלטות מושכלות מתוך ידע ולא מתוך סיסמאות."