שוחזר מכשיר הקלטה נוסף מהמטוס המצרי שהתרסק
יום לאחר שפורסם כי צוותי החיפוש מצאו קופסה שחורה מתא הטייס, נמצא מכשיר הקלטה נוסף שיכול לשפוך אור על הסיבה להתרסקות המסתורית של מטוס EgyptAir לפני כחודש. מומחים מזהירים: "המידע יכול להיות מוגבל"
מכשיר הקלטה נוסף שוחזר ממטוס חברת EgyptAir המצרית שהתרסק בחודש שעבר, ובו ככל הנראה מידע בנוגע למערכות המטוס שאולי יוכלו לשפוך אור על מה גרם להתרסקות שהביאה למותם של כל 66 הנוסעים ואנשי הצוות. כך מסרו היום (ו') החוקרים המצרים, יום לאחר שצוותי החיפוש הצליחו לאתר מכשיר הקלטה נוסף מתא הטייס.
שתי "הקופסאות השחורות" הן קריטיות לפענוח התעלומה סביב התרסקות המטוס ב-19 במאי, שעשה את דרכו מפריס לקהיר. גורמי חקירה מצרים אמרו כי כבר החלו ההכנות לשלוח את שני מכשירי ההקלטה לאלכסנדריה, שם יילקחו למשרדי התובע הראשי ולחוקרים.
שום ארגון טרור לא לקח אחריות על הפלת המטוס והחוקרים ממשיכים לטעון כי לא ניתן לדעת בשלב זה מה גרם להתרסקות - אך האפשרות כי מדובר בפיגוע טרור עדיין נבחנת. אם לא נפגע כלל, מכשיר ההקלטה מתא הטייס יכול לחשוף את שיחותיהם של הטייסים או כל סימן אזהרה אחר שהיה שם, כמו גם רמזים אחרים כמו רעש מנועים חריג. אך מומחי התרסקויות טוענים כי ייתכן כי ההקלטות יניבו מידע מוגבל מאוד בנוגע לסיבה שהמטוס התרסק.
מהוועדה החוקרת נמסר אתמול כי אף שהקופסה השחורה מתא הטייס נפגמה, ניתן היה לשלוף בהצלחה את רכיב הזיכרון מתוכה ולשחזר את המידע שהוא מכיל. "הציוד שהיה על כלי השיט שאיתר את הקופסה השחורה הצליח להציל את הרכיב שמכיל את יחידת הזיכרון, שנחשב לחלק החשוב ביותר של מכשיר ההקלטה".
כאמור, שום הסבר לאסון עדיין לא נשלל לחלוטין, וגורמי תעופה בהווה ובעבר מאמינים יותר ויותר כי הסיבה להתרסקות נעוצה בתקלה טכנית, ומתרחקים מהתיאוריה כי מדובר בחבלה מכוונת.
החוקרים צפויים לבחון גם את הרישומים הדיגיטליים של פעולות הטייסים, וינסו לשחזר את כל פעולותיהם ובתקווה גם שיחותיהם כדי לנסות ולהבין אם משהו שהם עשו שיבש מערכת במטוס או הוסיף לבעיה טכנית קיימת.
מטוס הנוסעים של EgyptAir, בטיסה MS804 שהיה בדרכו מפריז לקהיר ב-19 במאי, נשא 66 נוסעים ואנשי צוות. חברת התעופה המצרית איבדה קשר עם מטוס האיירבוס בלילה שבין יום ד' ליום ה' ב-02:45 שעון קהיר, כחצי שעה לפני נחיתתו המתוכננת בבירה המצרית.
המטוס שהה בגובה של כ-37 אלף רגל ונעלם מהרדאר כ-16 קילומטרים אחרי שנכנס למרחב האווירי של מצרים, לאחר שלוש שעות ו-40 דקות טיסה. היו עליו 30 אזרחים מצרים ו-15 צרפתים. רק אחרי יממה של חיפושים הודיעו מצרים ויוון סופית כי שרידי המטוס נמצאו - כולל כבודה של הנוסעים וגופותיהם.
הקופסה השחורה מתעדת את כל נתוני הטיסה, בהם השיחות בין הטייסים בתא הטייס והתקשורת שניהלו עם רשויות התעופה במהלך הטיסה. על אף שמה, הקופסה השחורה צבועה בכתום כדי שניתן יהיה לזהות אותה בקלות באתרי התרסקות של מטוסים. מציאתה חיונית מאוד להבנת הסיבות העיקריות להתרסקות מטוס.
גודלה של הקופסה השחורה הוא כגודל טייפ מנהלים והיא למעשה יחידה שמכילה בתוכה אסופת רכיבים אלקטרוניים שמטרתם העיקרית לרשום ולתעד כל דבר מכני שקורה בכלי הטיס.
בין הנתונים שמתועדים בקופסה השחורה: מהירות טיסה, תשדורות והשפעת כוחות פיזיקליים שונים. הקופסה עמידה בפני ריסוק, שריפה, טלטול, נפילה ומים והיא אסורה לפתיחה שלא לצורך. הקופסה השחורה לא נמצאת רק במטוסים, אלא גם בצוללות, מל"טים, מעבורות חלל ואפילו ברכבות ואוטובוסים.