שעמום החופש הגדול - אפשר גם אחרת
תלמידי חטיבת הביניים והתיכון יצאו היום לחופש הגדול ורוב הסיכויים שתשמעו בקרוב את צמד המילים "משעמם לי". איך לנהל את הזמן נכון ולעודד את הילדים למצוא עניין, ומה הדרך הנכונה לעזור להם להעביר את התקופה בכיף מבלי לטפס על הקירות או להידבק למסכים?
תלמידי חטיבת הביניים והתיכון מתחילים מחר את החופש הגדול, והאחים הצעירים שלהם מצטרפים ממש בקרוב. מה אומר החופש עבור הילדים? שפע זמן פנוי, בלי שיעורים, מבחנים ושעת אפס, אפשר ללכת לישון מאוחר, לקום מאוחר ולעשות מה שרוצים, בלי לחץ.
כמה זמן לוקח עד שהכיף של ימי החופשה הראשונים מתחלף בתחושת מועקה בלתי נסבלת של שעמום? שאלו את הילדים או נסו להזכר בעצמכם. האם מדובר בחודשיים של אושר עילאי, או שבשלב מסוים החופש הופך למועקה?
קראו עוד:
- מסיבת סיום - לראות את הילדים דרך המצלמה
- "הבן שלי לא יכול ללכת לקייטנה ואין לו מענה"
ימי החופשה הראשונים הם נהדרים. הילד חווה בבת אחת את השחרור ממסגרת בית הספר, ומתמלא באופוריה מהתחושה שהכל פתוח ואפשרי. אבל בתוך כמה ימים - או, אם יש לו מזל, שבועות - הוא ימצה את התחושה הזו, וכשהיא תחלוף, תישאר ריקנות מעיקה.
במקרים רבים נוצר מצב בו הילדים משתעממים ולא נהנים מהחופש, והוא מכביד עליהם ועל המשפחה. ההורים שוברים את הראש: איך מתמודדים עם ילד או ילדה שמסתובבים בבית כל היום ו"מטפסים על הקירות", או יושבים כל הלילה מול המחשב, או שורצים על הספה עם הטאבלט? מה עושים?
חשוב לדעת: שעמום הוא לא בהכרח תופעה שלילית. להפך, יש לו תפקיד חשוב בהתפתחות הילד. אפשר להתייחס לשעמום כאל מסר פנימי שהילד מקבל: "ריק לי, חסר לי, אני צריך עוד משהו". אבל רוב הילדים לא יודעים מה לעשות עם התחושה הזו, עם המסר הזה, וסובלים. לכן לא כדאי לשפוט אותם או לכעוס עליהם כשהם מתלוננים.
לעודד מפגש עם חברים, להפסיק להציק
אתם מנסים למצוא להם תעסוקה, אבל הם עדיין אומרים שמשעמם להם. אתם מחפשים רעיונות, והם מושכים בכתפיים. נסו לשנות כיוון ולחשוב: לא "מה", אלא "עם מי". פעילות משותפת עם חבר או חברה היא פתרון מצוין. אתם יכולים להציע לעזור: להסיע לפארק, לסרט, "להקפיץ" לחבר, תלוי כמובן בגיל וברמת הפניות שלכם.
לגבי רעיונות, עדיף שהילדים יחשבו בעצמם על פעילויות ואתם תאשרו, או שתחשבו ביחד. אם אין להם רעיונות אפשר להציע להם להכנס לאינטרנט ולבדוק מה ילדים בגילם עושים בחופש הגדול. בנוסף, חשוב לזכור שלפעמים ילדים אומרים "משעמם לי" רק כדי להדוף הורים שמציקים או לבקש שיניחו להם. כדאי לכבד את הבקשה שלהם ולהתרחק לזמן מה.
אם הילדים ממש לא רוצים להזמין או ללכת לחברים, זה סימן פחות טוב. המנעות מקשרים חברתיים עשויה לנבוע מסיבות שחורגות מחווית השעמום, וכשהיא חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה שווה לבדוק מה קורה עם איש מקצוע. קשרים חברתיים הם הכרחיים להתפתחות פסיכולוגית טובה וחשוב לעודד אותם. המנעות מהם עשויה לגרום לשעמום להיות חוויה מעיקה הרבה יותר.
במקרים מסויימים הילדים יעדיפו לבהות שעות בטלויזיה. ילד או ילדה שיושבים שעות מול הטלויזיה בדרך כלל לא נהנים אלא סובלים, ויש להגביל אותם כחלק מתכנון הפעילות בחופשה. ככל שהילד גדול יותר אפשר לאפשר לו יותר זמן-טלויזיה, אבל בכל מקרה לא בלי הגבלה כדי שלא לתת לו את התחושה שויתרתם או שאתם מסכימים.
חלק גדול מהילדים, וגם המתבגרים, לא מצליחים לחשוב על אפשרויות להעסיק את עצמם. הם עדיין לא מכירים את עצמם מספיק טוב, אין להם תחושה מספיק חזקה של עצמאות ויוזמה, ואין להם מספיק נסיון.
הילד רוכש את הנסיון ואת ההכרות עם עצמו מתוך הקשרים החברתיים שלו עם ילדים אחרים. זה תהליך הדרגתי וטבעי שלוקח שנים. וכאן נכנסים אתם, ההורים. עד כמה שזה קשה ומורכב עליכם מוטלת המשימה לסייע לילד לתכנן מראש את מה שיחזיק אותו מעל המים ברגע שהשעמום הגדול יגיע.
זמן פעילות לצד זמן חופשי
כדי לעזור, הנה כמה טיפים שמבוססים על מחקרים שנערכו בנושא, כולל המחקר שאני ערכתי:
לתכנן את הקיץ מראש ולשתף את הילד בתכניות - כשהוא רואה שאתם מתארגנים לקראת הקיץ יש סיכוי טוב שהוא יתארגן בעצמו. אם הוא יכול לקחת חלק בתכנון של פעילות הקיץ, מצוין.
תכננו שבכל יום יהיה גם זמן פנוי וגם מסגרת - הקפידו שלא לתכנן שבועיים עמוסים ואז שבועיים ריקים. גם בתוך הפעילות עצמה, רצוי תמיד לשמור על מספיק מקום ליוזמה. כלומר, לא להכתיב את כל הפעילות.
התחשבו בעולמו הפנימי של הילד - אם הוא אוהב ספורט, יצירה, רכיבה, מחשבים, וכן הלאה, הקפידו לבחור פעילויות שחביבות עליו.
העדיפו פעילות בקבוצות קטנות - תכננו זאת מראש עם הורים נוספים כדי שהילדים יעסקו בפעילות משותפת. הפעילות החברתית חשובה מאוד להתפתחות שלהם. עם זאת, יש ילדים שמעדיפים להיות לבד. חשוב לאזן ולאפשר גם את זה.
ילדים ומתבגרים רבים משחקים במשחקי מחשב ופעילים ברשתות חברתיות עם ילדים אחרים. הורים רבים שואלים את עצמם האם זו נחשבת פעילות חברתית, והאם זה טוב או רע עבור הילד.
שיהיה ברור: זאת לא פעילות חברתית מספקת. פעילות חברתית וירטואלית היא ענייה בקשרים בין-אישיים ולא מכילה את כל אבות המזון החברתיים שהילד צריך. למעשה, כשהוא נתקע שעות מול המסך, הוא בעצם לבד.
לכן, שמירה על מינון נכון של משחקים וירטואליים היא דבר חיובי, אבל חשוב יותר להתנסות בעולם הממשי: לצאת מהבית, לפגוש חברים ולעשות איתם פעילות משותפת.
חופשה נעימה.
הכותב הוא פסיכולוג המתמחה בתהליכי התבגרות. בשנים האחרונות הוא חוקר את חוויות השעמום של צעירים בישראל