בקרוב בתיאטרון: הצגה בעקבות סיפוריו של אתגר קרת
איתי טיראן בתפקיד סוס, עיבוד בימתי לכתבי אתגר קרת ודוד גרוסמן, מחזה של מאור זגורי וגם "מצחיקונת" תהיה שם. תיאטרון הקאמרי חשף את עונת ההצגות הבאה, לצד הכרזה על התפטרותו של המנהל האמנותי, עמרי ניצן
מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום (א') בתיאטרון הקאמרי התחילה בהודעה דרמטית, כפי שהגדיר אותה עמרי ניצן, מנהלו האמנותי של התיאטרון הקאמרי מזה 24 שנים. בעקבות החלטתו של נעם סמל, מנכ"ל התיאטרון, לפנות את הכסא ב-31 בדצמבר, יעזוב גם ניצן את תפקידו מיד עם מינויו של מחליף. "ביקשתי להוריד מעליי את עול התפקיד, שיש בו אתגר יצירתי ודרישה להלך על חבל דק", אמר ניצן, וארשת הרצינות שלו העידה על ההתרגשות. "התבקשתי מהוועד המנהל להישאר עד לבחירת מנכ"ל חדש וזאת על מנת לסייע במימוש התוכנית האמנותית".
צפויה ככל שתהיה, ההודעה שניתנה במעמד שנועד להציג את הרפרטואר לעונה הבאה הדהדה בחלל קפה התיאטרון של הקאמרי. חשיבות המעמד ומשמעותו באו לידי ביטוי גם בנוכחות גדולה של עובדי התיאטרון. חצי עשור מובילים סמל וניצן את התיאטרון המצליח בישראל. צוות מנצח ודוגמא לניהול פיננסי ותוכני מאוזן פחות או יותר, ומצוין בכל רמה שהיא. על אף הניסיון לשמור על "עסקים כרגיל", מדובר בטלטלה משמעותית בקאמרי כמו בעולם התיאטרון הישראלי, שספג לאחרונה חילופי גברדיה גם בתיאטרון הלאומי הבימה, עם פרישתו של המנהל האמנותי, אילן רונן. עושה הרושם שפרישתם של סמל וניצן רחוקה מלהיות האחרונה בשורת השינויים שעתידים עוד להתחולל בתקופה הקרובה.
הצגת התוכנית האמנותית, מטבע הדברים, נדחקה לשוליים, על אף שטומנת בחובה הפתעות רבות ובכללן ההזמנה של אילן רונן, מנהלו האמנותי של הבימה שיסיים את תפקידו בתיאטרון הלאומי בעוד חודשיים, לביים גרסה חדשה למחזה "משפט קסטנר" מאת מוטי לרנר, בקאמרי. האם השינויים הפרסונאליים מסמנים רוחות של שינוי גם בכל הנוגע ליריבות ההיסטורית בין שני התיאטראות? בכלל לא בטוח.
לא מעט שמות המזוהים עם הבימה מצאו דרכם אל רשימת הרפרטואר העתידי של הקאמרי, בהם: איציק ויינגרטן שיביים את "להתעורר", מחזה מקורי של מאור זגורי (שרושם דריסת רגל ראשונה בתיאטרון העירוני של תל אביב), שעתיד לעלות על הבמה בנובמבר השנה. חנן שניר, במאי הבית של הבימה בשלושת העשורים האחרונים, יביים את "איך קוראים לך?", מחזה של תדיאוש סלובודז'אנק. גם הבמאית מור פרנק, שהחלה את דרכה בתיאטרון הבימה, רושמת דריסת רגל ראשונה בקאמרי עם "מיהו יהודי?", מחזה חדש מאת ז'אן קלוד גרימברג, שיעלה על הבמה בדצמבר הקרוב ובו ישחקו רמי ברוך ושמוליק וילוז'ני בתפקידים הראשיים.
כאילו בכך לא די, בתיאטרון הקאמרי עתידים להעלות בעונה הבאה גם את "מצחיקונת", מחזה מוזיקלי שהוצג כחלק מהפקות הדגל של העונה הקרובה בתיאטרון הלאומי. בתיאטרון הבימה, כך מסתבר, לא הספיקו לשלם על הזכויות למחזה ובקאמרי הזדרזו לסגור פינה. לעת עתה לא ברור מתי יעלה המחזמר אך בין המועמדות המובילות לתפקיד הראשי: אניה בוקשטיין, מיה דגן ואולה שור סלקטר.
מתוך 28 המחזות שמפרסם הקאמרי בחוברת הרפרטואר, יש להניח שפחות ממחציתם יראו במה בעונה הקרובה. מדובר בתוכנית עבודה לטווח ארוך. "אפשר להתייחס אל זה כאל בסיס או הצעה לתוכנית עבודה למנהל האמנותי החדש", אמר ניצן. "זו רשת ביטחון מתוך דאגה להמשך הנשימה של התיאטרון. יש לנו עיניים גדולות וחלומות רבים".
רשימת ההצגות שמועד עלייתן ידוע, תפתח בסוף ספטמבר הקרוב עם "עמודי התווך" של איבסן בבימויו של ארתור קוגן ובהשתתפות ילנה ירלובה ואיתי טיראן בתפקידים הראשיים. באוקטובר יעלה "החדר האחורי", מחזה משפחתי מאת ובבימויה של עדנה מזי"א, שיציג כקופרודוקציה עם תיאטרון בית ליסין. אחרי שתי הצלחות גדולות שרשם בקאמרי – "סיראנו דה ברז'רק" ו"אופרה בגרוש" – חוזר הבמאי גלעד קמחי לסיבוב נוסף, הפעם עם "סיפורו של סוס", עיבוד של מרק רזובסקי לסיפור מאת לב טולסטוי. את התפקיד הראשי, סוס שנולד מנומר ובכך נחרץ גורלו – יגלם איתי טיראן.
אחרי כמעט עשור חוזר לקאמרי הבמאי מיכה לבינסון עם שתי הפקות שמתוכננות לעונה הקרובה: "אוליאנה", מחזהו של דויד מאמט שהציג פעם אחת בישראל, וכן "סוס אחד נכנס לבר" על פי סיפור מאת דויד גרוסמן שיעלה במרץ 2017. עיבוד נוסף של יצירה ספרותית לבמה הוא "פתאום דפיקה בדלת", על פי סיפוריו של אתגר קרת. על העיבוד והבימוי יהיה חתום צבי סהר.
את העונה ינעלו ככל הנראה המחזמר "זורבה היווני", בשיתוף פעולה מפתיע בין משה קפטן שחתום על העיבוד והבמאי צדי צרפתי, וכן "טימון איש אתונה", מחזהו של וויליאם שקספיר שיוצג לראשונה בארץ, בבימויו של עירד רובינשטיין.