שתף קטע נבחר

לחלוק את הרווחים עם העובדים והאדמה

בכל רכישה של אחד מהסבונים האורגניים של ד"ר ברונר'ס, יועברו 2 שקלים כתרומה ל'כנפיים של קרמבו' במטרה לגייס כסף לפתיחת סניף חדש לתנועה המייצרת פעילות פנאי לילדים בעלי צרכים מיוחדים. מאחורי שיתוף הפעולה ניצבת חברה ותיקה עם אג'נדה ברורה ומובנת כיצד ניתן להתנהל אחרת בעולם הקפיטליסטי ולצד הרווח לשלב תרומה לקהילה

במהלך חודשים יוני - אוקטובר מאמצת חברת דר' ברונרס באמצעות חברת אקוגרין דרך ירוקה, את ילדי 'כנפיים של קרמבו' במטרה לגייס מהציבור תרומות בסך של כ- 180,000 ש"ח לטובת הקמת סניף חדש של התנועה. בכל רכישה של אחד ממגוון הסבונים האורגניים של ד"ר ברונר'ס, יועברו 2 שקלים כתרומה ל'כנפיים של קרמבו' במטרה לגייס את מלא הסכום הדרוש לפתיחת סניף חדש לתנועה.

 

זוהי פעילות ראשונה בישראל לחברה ועומדת בקנה אחד עם תפיסתה האידאולוגית לפיה היא פועלת, מדובר בדוגמא לחברה ותיקה שמתנהלת בעולם מסחרי קפיטליסטי בסטנדרטים חברתיים ומדגימה כיצד אפשר, למרות הערכים השונים להצליח מחד לתרום ומאידך להצליח.

 

החלטות צרכניות קולקטיביות, טומנות פוטנציאל מסכן חיים

שורשי חברת דר' ברונרס, מיסודו של דר' עמנואל ברונר, נעים אחורה בזמן עד לשנת 1858 - ייסוד העסק המשפחתי לראשונה, בגרמניה. בשנת 1929 עם התחזקות התנועה הנאצית, העתיק דר' ברונרס את מגוריו לארה"ב, שם ייסד בשנת 1948 את החברה במתכונתה הנוכחית, בהשראת הקמתה של מדינת ישראל. לחגיגת האירוע השיק הסב סבון בעל תווית כחול לבן, שעד היום הוא הסבון הנמכר ביותר בארה"ב.

 


מכלול "הוליסטי" - אישי, חברתי אקולוגי, עולמי - תחת הכותרת התמציתית "כולנו אחד"

 

חברת ברונרס מנוהלת כיום על ידי הנכדים, האחים דיויד ומייקל ברונר. דיויד, בוגר לימודי ביולוגיה בהארווארד, מספר: "במסגרת עבודתי כיועץ לבריאות הנפש, הפכתי יותר ויותר מודע לאופן בו החלטות צרכניות קולקטיביות, טומנות פוטנציאל מסכן חיים - ברמת הפרט ועד מערכות אקולוגיות שלימות".

 

תובנה אישית זו, שורשיה בתפיסה האידאולוגית אליה הטיף באדיקות מיסיונרית ממש, דר' ברונר הסב, שראה את קיומנו כמכלול "הוליסטי" - אישי, חברתי אקולוגי, עולמי - תחת הכותרת התמציתית "כולנו אחד" וסלוגן החברה: מי ייתן ובכל אשר נעשה נהייה נדיבים, הוגנים ומלאי אהבה לחללית כדור הארץ ולכל יושביה".

 

התורה הלא שגרתית לפיה: "בקפיטליזם קונסטרוקטיבי (שאיננו רק "שוק חופשי") אתה חולק את הרווחים שלך עם העובדים ועם האדמה שממנה הפקת אותם", מסביר דיוויד, הפכה למדיניות עסקית מסודרת בחברה, שהניבה צמיחה של פי 20 בהכנסות (מ-5 מיליון דולרים ב- 1998 ליותר מ-100 מיליון כיום) וליותר מ- 300 עובדים ישירים ועוד אלפי משפחות שמתפרנסות במסגרת הקואופרטיבים ומפעלי העיבוד שהוקמו ברחבי העולם כדי לספק לחברה חומרי גלם אורגניים וסחר הוגן.

 


כל רווחי החברה שאינם משמשים להשקעות בצמיחתה, מוקדשים לפעילות צדקה

 

את ההסבר לצמיחה העסקית התלולה והעקבית של החברה, תולה ברונר הנכד בעליה במודעות לבריאות (מוצרי החברה הם נקיים מכימיקלים ואורגניים) ולאימוץ ויישום עקרונות הסחר ההוגן -    (fair trade) לפיהם מנוהלת החברה:

 

  • העובד הבכיר ביותר בחברה יכול להרוויח רק עד פי חמישה מהעובד בעל השכר הנמוך ביותר.
  • נוסף למשכורת, העובדים נהנים מביטוח בריאות איכותי וקרן פנסיה.
  • העובדים שותפים ברווחים ונהנים מבונוסים החל מעשרת אלפי דולר בשנה.
  • כל רווחי החברה שאינם משמשים להשקעות בצמיחתה, מוקדשים לפעילות צדקה, תיקון עולם ואקטיביזם חברתי וסביבתי.
  • החברה מחויבת לכיבוד בריאות וזכויות הצרכנים ופועלת בשקיפות מלאה, למול הצרכן.
  • החברה נותנת סביבת עבודה אשר מאפשרת ביטוי והגשמה עצמיים.
  • 95% מחומרי הגלם מגיעים ממגדלים אורגניים ובמפעלי העיבוד של חומרי הגלם מהם עשוי הסבון (קוקוס, דקל וכו') שהוקמו ברחבי העולם מעניקים לעובדיהם תנאי עבודה ושכר הוגנים ומכבדים.
  • המוצרים הם ללא פטרוכימיקלים ורכיבים סינתטיים. אפילו לא אחד! הם מתפרקים ביולוגית, לא נוסו על בעלי חיים, מיכל הסבון הנוזלי ממוחזר ואריזת הסבון המוצק, מופקת מנייר ממוחזר.

 

התוצאה - חברה עסקית צומחת, המהווה מודל והשראה, בה אין כל תחלופת עובדים או בקצרה "עובדים בה לכל החיים" ובאים לעבודה עם חיוך למקום מחבק בו מעודדים את הטוב שנמצא בכל אחד.

 

"האנשים במדינות עולם שלישי שמעורבים בייצור חומרי הגלם המשמשים את הסבון שלנו מרוויחים שכר מכבד ועובדים בסביבה בטוחה", מרחיב דיוויד ברונר. "בכל מקום שבו החומרים שלנו מיוצרים אנחנו משקיעים גם בפרויקטים לפיתוח קהילתי, בין אם זה טיהור מים או רכישת ציוד לבתי ספר.

 

המודעות הצרכנית הגוברת כיום בתחום הסחר ההוגן, אורח החיים הבריא שהפך לשכיח יותר ויותר, ההבנה הצרכנית שניצול תאגידי או אסונות סביבתיים הנובעים ממדיניות תאגידית נצלנית ולא אחראית, אינם מתקבלים עוד באדישות, בקרב הצרכנים היו לנו לרוח גבית להטמעת השינוי. אנו רוצים לעורר השראה ולתמוך בחברות המעוניינות להתנהל באמצעות קודים אתיים של סחר הוגן, מתוך הבנה שגם בתנאי סחר הוגן, ניתן להיות רווחיים וליצר קהל צרכנים נאמן לא רק למוצר אלא לדרך" הוא מסכם. "יחד בוראים עולם מופלא של חברות, הנאה ועשייה למען הקהילה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים