אילתים תתחדשו: יש לכם מורה לכימיה
החל משנת הלימודים הבאה תוכלו להתגאות בכך שיש לכם מורה לכימיה בעיר ולא תצטרכו להמתין שיטיסו עבורכם מישהו שילמד את החומר. תכנית הסבה מיוחדת המשותפת למשרד החינוך וחברת "טבע" פותחת את הדלת לעולם הכימיה עבור מורים ותלמידים
בשיתוף חברת "טבע"
מה קורה כשמערבבים צורך במורה לכימיה בעיר דרומית וחוסר במורים בתחום בארץ? הוגים תכנית הסבה מיוחדת עבור מורים ובעלי תואר במדעי החיים. על פי נתוני הלמ"ס בכל שנה פחות ופחות בתי הספר מלמדים כימיה, גיל המורים למדעים בחינוך העל יסודי נמצא בעלייה מתמדת, ומספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במדעים ברמה של חמש יחידות נמצא בירידה.
שרון מרציאנו מאילת, הכירה את הבעיה עוד מתקופת לימודיה, אבל רק לפני כשבע שנים, כשמקום עבודתה, שם עסקה במחקר ביולוגי, פשט את הרגל והיא חיפשה עבודה שתאפשר לה להישאר בעיר, היא נתקלה שוב בבעיה. החיפוש הוביל אותה אל לשכת ראש העיר, שם נפגשה עם סגנו שהציע לה להצטרף לתחום החינוך כמורה למדעים.
"אמרתי לו שעסקתי בהוראה לפני כן, אבל לא באופן ישיר, כלומר הדרכתי אנשים שבאו לעשות מחקר אצלי בחקר ימים ואגמים", מספרת מרציאנו. "הוא הפנה אותי למי שצריך ו-3 ימים לאחר מכן כבר התחלתי לעבוד כמורה לביולוגיה. מאז עברו 7 שנים, אז אני חושבת שבטוח לומר שזה משהו שאני אוהבת ונהנית ממנו." אל הכימיה היא הגיעה בהמשך ואף הפכה למורה הראשונה, מזה שנים, המתגוררת בעיר ומלמדת את המקצוע לבגרות.
לבוא ממקום של שליחות
בשנים האחרונות ישנה עליה מסוימת בפנייה של מורים למסלול הכימיה, אבל מדובר בעלייה שאינה נחשבת גדולה, מסבירה ד"ר דורית טייטלבאום מפמ"ר כימיה משרד החינוך (משרד האחראי על כל מה שקשור בלימודי כימיה בארץ בכיתות י'-יב'.
"מבחינת המורים שיש לנו כרגע רבים מהם מגיעים לגיל הפרישה בשנים הקרובות, מה שעלול ליצור חוסר", מסבירה ד"ר טייטלבאום שנמצאת בתפקיד מאז 2011. "זה לא שאין התחדשות, אבל הקיימת לא מספיקה.
"אני מניחה שהחוסר שנוצר קשור בגורמים רבים, למשל האתגר של מי שמסיים תואר ראשון, שני או דוקטורט בכימיה, ותוהה האם ללכת למסלול של הוראה או למסלול של עבודה בענף של הכימיה, כשהאחרון הוא יותר כלכלי.
"כדי להגיע למסלול של הוראת המקצוע, צריך לרצות את זה מאד, לבוא ממקום של שליחות
וחינוך שלהדור הבא, ועשייה עם תלמידים, ואחרי שעובדים כל כך קשה במהלך שנות לימודי הכימיה, הנדסת כימיה והנדסת מזון שהם תובעניים הרבה אנשים אומרים לעצמם שהם רוצים לקצור את הפירות ולכן יש פחות פנייה למסלולי החינוך."
גם מרציאנו בחרה במסלול השני - בתיכון למדה 5 יחידות ביולוגיה ו-3 יחידות כימיה משום שנמשכה למקצועות הללו וידעה ששם עתידה. אחרי הצבא עשתה תואר במדעי החיים באונ' בן גוריון שבנגב והמשיכה לעבודה בתחום. אבל, כאמור, לפני 7 שנים גילתה את הייעוד שלה - לשלב את מדעי החיים במסגרת החינוכית.
מרציאנו החלה ללמד בבית ספר בגין, אילת, כמורה לביולוגיה. "מכיוון שהתואר שלי הוא במדעי החיים ומה שלימדתי זה בעצם מדעים, ידעתי כבר את החומר הלימודי, ישבתי יומיים עם הרכזת שהדריכה אותי במה אני אמורה לעשות במהלך כל הלימודים וככה התחלתי. למעשה, כל השנה הראשונה הצוות הבית ספרי כולו היה פשוט מדהים ועזר בהכל, מעזרה בהכנת דפי עבודה ועד מה ללמד."
אל עולם הכימיה היא הגיעה כששמעה על תכנית ההסבה של משרד החינוך בשיתוף עם "טבע" להכשרת מורים בתחום מדעי החיים למקצוע הכימיה.
"בשנה שעברה יצאה הודעה שקראה למורים מלימודי הביולוגיה לעשות הסבה לכימיה, וזה הדליק לי נורה מאד בוהקת כי זכרתי שגם בתקופה שלי היתה בעיה עם מורים לכימיה ואז הפסיקו את הלימודים ובשלב מסוים הצליחו למצוא מורה, ובסופו של דבר מקבוצה של 42 תלמידים סיימנו 7. חשבתי לעצמי שאולי זו תהיה הפינה שלי כי לא היו מורים לכימיה באילת."
וכך יצאה מרציאנו לדרך חדשה כשהשנה היא מסיימת את הראשונה מתוך שנתיים. במהלך הסדנה לומדים איך ללמד את החומר, וחלק מהמורים אף לומדים כימיה משום שלא לכולם יש רקע במקצוע הספציפי מכיוון שהגיעו מתחום הביולוגיה. מרציאנו אמנם למדה כימיה במסגרת לימודי מדעי החיים, אך שמחה על רענון החומר הלימודי בו לא נגעה שנים, כדבריה.
תכנית ההסבה נולדה בעקבות הרבה שיחות עם "טבע", מסבירה ד"ר טייטלבאום. "היו לנו שיחות בהן שיתפתי אותם בהקשר של ראייה לעתיד ואיך יוצרים עוד מורים לקראת הפרישה, ויחד עם משרד החינוך יזמנו את הרחבת הוראת הכימיה למורים לביולוגיה. כלומר, מורה לביולוגיה שמעוניין, יכול במשך שנתיים ללמוד כימיה ואחר-כך ללמד את שני המקצועות, בבית ספרו או בבית ספר אחר שמאפשר לו לפתוח מגמת כימיה."
איריס בק-קודנר, סמנכ"לית לשיווק ותקשורת תאגידית בחברת "טבע", שהיא חלק מפיתוח התכנית, מוסיפה: "אנחנו בחברה מחויבים לקידום מצוינות מדעית בישראל, מתוך תפיסה זו יזמנו יחד עם משרד החינוך את המסלול הייחודי בו משתתפת שרון, מסלול שנועד להרחיב את הסמכתם של עשרות מורי ביולוגיה גם לתחום הכימיה. זו תרומתנו".
"הרעיון מאחורי תכנית ההסבה התמקד בשתי נקודות שהפכו אותה לאפשרית", מסבירה ד"ר טייטלבאום. "ראשית, שמבחינה פדגוגית למורים יש ניסיון בהוראה - הם יודעים לעבוד עם כיתה ומכירים את המערכת. בנוסף, מבחינה לימודית - מאחר ובתואר הראשון בביולוגיה הם למדו הרבה כימיה, תכנית ההכשרה מרעננת את הזיכרון בהקשר של המקצוע ומעבירה להם את הזווית של איך מלמדים את הנושא היום בבית ספר תיכון. כך החלה לפעול התכנית לפני שנתיים, לאחר שקיבלה את ברכת הדרך של מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך."
כימיה היא חלק מהיום-יום שלנו
בימים אלה מסיימים 23 מורים את המחזור הראשון של תכנית ההסבה, ומרביתם ילמדו כימיה בשנה הבאה. "מלכתחילה רצינו תכנית איכותית שממיינת את המורים הטובים ביותר ומשלבת בתוך ההוראה. רצינו שזה ייצור הצלחה", מסבירה ד"ר טייטלבאום.
בקבוצה של מרציאנו יש כ-20 מורים מרחבי הארץ. הלימודים מתקיימים במכון וייצמן ברחובות פעם בשבועיים בצורה פרונטלית וצריך להגיש עבודות. במקביל היא ממשיכה ללמד והשנה אף החלה ללמד 5 יח' כימיה את כיתות י'.
"היתה לנו שנה מאד נחמדה, אחת הקבוצות שאני מלמדת הגישה בפעם הראשונה מועמדות לתחרות הכימיה בחיי היומיום ואפילו הגענו לגמר. הקבוצות הגישו כל מיני עבודות וזו שהגיעה לגמר היתה על איזוטופים רדיואקטיביים ואיך הם יכולים לעזור בחיי היומיום ועוד."
מרציאנו מספרת שהמחסור במורים לכימיה מורגש, למעשה עד שהיא ניגשה לתכנית ההסבה היה צורך להטיס מורה ממרכז הארץ לאילת כדי שיסייע לתלמידים ללמוד לבגרות בכימיה והמגמה עצמה היתה בסכנת סגירה.
"זה הולך ונהיה יותר ויותר גרוע מבחינת מורים לכימיה, נראה שיש יותר מודעות למקצועות אחרים והכימיה עברה לשולים, בעוד שאני מאמינה שהיא בעצם הבסיס לכל המקצועיים המדעיים, כי אם את לומדת, למשל, ביולוגיה את צריכה גם כימיה כדי להבין את כל התהליכים שמתרחשים.
"יצא לי השנה לדבר עם אחד המורים שראה את העבודות והוא אמר: 'אם היה לי אותך עם ההסברים שלך בכימיה, היתה נחסכת ממני הרבה מאד עבודה, משום שלא היה צריך להיכנס להסברים מפורטים שהם לא חלק ממערך הלימוד של המקצוע שלי, אבל חשובים להבנה של המכלול'. כלומר הכימיה משתלבת בכל המקצועות."
וגם ד"ר טייטלבאום מחזקת את הדברים - "אחד הדברים היפים שראינו בתכנית זה שהמורים האלה חיזקו את הוראת הביולוגיה שלהם, משום שהם קישרו הרבה תכנים בכימיה לתכנים בביולוגיה, והיום הם מלמדים דרך החזקות של הכימיה."
לשאלה מדוע לדעתה אין הרבה מורים לכימיה, מרציאנו אומרת "אני חושבת שאנשים חוששים מכימיה, ומי שיותר חזק בתחום המדעים הולך יותר לפיזיקה ולביולוגיה, והכימיה נשכחת איפשהו. אני מאד אוהבת את מקצועות המדעים, גם את הביולוגיה וגם את הכימיה, אבל ברגע ששמעתי על התכנית, ידעתי שאני יכולה לקדם את המקצוע וליצור ממנו נישה משלי ובחרתי לשים דגש על הנושא."
ד"ר טייטלבאום מסבירה שעבור כל מורה המעוניין ללמד כימיה, הדרך פתוחה. "בעיני יש 3 דברים שמורה כימיה צריך, על אחת כמה וכמה בגלל התדמית הזו, שהיא לא כל כך נכונה, של מקצוע לכאורה מורכב: 3 הדברים הם למעשה, 3 אהבות: האהבה לתלמידים, מי שאוהב תלמידים ורוצה להיות בקשר עם הנוער והמקום שלו בתוך החינוך בכלל והחינוך לכימיה בפרט.
"האהבה השניה היא למקצוע הכימיה, אם אתה אוהב את המקצוע התלמידים מרגישים את זה, אתה משדר את זה בשפת הגוף שלך וזה חשוב לתלמידים.
"השלישית היא האהבה והרצון להתפתחות מקצועית - מורה חייב להתפתח כל הזמן, משנה לשנה, משום שהעולם הפדגוגי, וכמובן עולם הכימיה מתעדכנים כל הזמן.
וחשוב לי לציין שהמורים של הרחבת ההסכמה ימשיכו לקבל תמיכה בשנים הבאות גם ממי שהכשיר, גם מהמדריכים לכימיה ומשרד החינוך ימשיך ולהיות איתם בקשר."
ובאשר לאהבת המקצוע שלה, מרציאנו מחזקת אומרת: "כשמלמדים מקצוע שמתחברים אליו ואוהבים אותו, אפשר להביא ממנו הרבה ולהעביר אותו בצורה טובה יותר לתלמידים שגם נהנים ממנו."