נהיגה ראשונה במרצדס S500 פתוחה - אם אין גבול
נניח שחשבון הבנק שלכם יעורר קנאה גם אצל טייקונים, אתם ממש חייבים מכונית עם ארבעה מושבים, מתעקשים על גג נפתח ובא לכם לעשות רושם מוטורי על הסביבה.אם כך, למרצדס יש עבורכם אופציה ממש לא רעה. בדקנו
בהתאם למגמה הרווחת בתעשיית הרכב בכלל ובקטגוריית הפאר בפרט, גם מרצדס מציעה מגוון גרסאות לאותו דגם. כך למשל, הדור הנוכחי של מרצדס S קלאס מוצע בלא פחות משישה סוגי מרכב, כאשר גרסת קבריולה (גג נפתח) היא המצטרפת הטרייה.
מדובר בניסיון להתחרות בעזרת תג-מחיר אטרקטיבי (הכל ממש יחסי בחיים) בדגמי סופר-פאר אריסטוקרטים מבית בנטלי קונטיננטל קבריולה ורולס רויס דוון (Dawn, שחר). כמה אטרקטיבי תג המחיר? 1.5 מיליון שקלים הוא תג-מחיר בסיסי לדגם, ההופך אותו בישראל לרכב בעל גג נפתח וארבעה מושבים היקר בסביבה.
איך היא נראית: לא תופתעו לשמוע כי ה-S קבריולה היא מכונית מרשימה שמושכת כמות מבטים מסחרית ותשומת לב היסטרית גם בניס, עיר שמורגלת בפאר ויוקרה. החזית הרחבה נראית דינמית וצרה מכפי שהיא באמת, תודות ליחידות תאורה (לד כמובן) משוכות לאחור וסבכה קדמית בולטת עם הסמל המוכר. גם לצמד הרמקולים (של בורמסטר, אם כבר) במסגרת סביב המושבים האחוריים, יש השפעה ויזואלית ובעיקר ווקאלית.
עיצוב הפנים אינו שונה מהותית מ-S קלאס "רגילה", וגם כאן הוא מקורי, מרשים מאד ומצליח להיראות מודרני מבלי לוותר על "נגיעות קלאסיות". צמד מסכי "12.3 ענקיים נמתחים לרוחב הקונסולה הקדמית, האחד משמש כלוח מחוונים מול הנהג, השני כמסך תצוגה למערכת השליטה, בידור, ניווט ומה בעצם לא. מכיוון שמדובר במכונית פתוחה, כדאי להזכיר כי הם קריאים-בקושי תחת שמש קיצית. פתחי האוורור העגולים, שעון הזמן האנלוגי ודיפוני העץ, האלומיניום והעור - איכותיים מאד ויוקרתיים כמצופה.
בשעות לילה מתהדרת ה-S הזו בתאורת אווירה מרשימה, המייצרת תחושת השטת יאכטה יותר מנהיגת מכונית. לא מפתיע בהתחשב בקרבתם של מספר נמלים לספינות מהמפוארות והגדולות בעולם. גלגל ההגה שונה מה-S סדאן, והוא קטן ועבה יותר משום מה. המושבים מציעים כאן תמיכה טובה יותר, יחד עם אפשרות חימום-קירור-עיסוי כמובן.
הקבריולה מבוססת על גרסת הקופה, וחולקת עימה בסיס גלגלים ענק (294.5 ס"מ), אך המושב האחורי מתאים לבעלי מידות קטנות בלבד. תא המטען לעומת זאת גדול יותר, עם 475 ליטר שיציעו מספיק נפח עבור שתי מזוודות אקסטרה-לארג' לסוף שבוע מרוכז בקזינו של מונאקו.
כמו ב-S הרגילה, גם כאן אבזור הבטיחות מתקדם וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית כולל סיוע לנהיגה בפקקים, שמירה אקטיבית על נתיב, התרעה מכניסה לשטחים מתים ומערכת חניה אוטומטית באמצעות אפליקציה. הערה קלה: ל-E קלאס הזולה ממנה במיליון שקלים, יש את אותן מערכות.
איך היא נוסעת: ב-S500 בה נהגנו הוצבה בחרטום יחידת V8 כפולת-מגדש בנפח 4.7 ליטר עם 455 כ"ס. הכוח עובר לגלגלים האחוריים דרך תיבת תשעה הילוכים אוטומטית. לממהרים מוצעת גם גרסת 63 AMG עם 585 כ"ס, אך אפשר להקדים את המאוחר ולציין כי מלבד עניין ה"לי יש גדול יותר", אין בה כל צורך. מכונית מגודלת שכזו שאינה מיועדת לנהיגה ספורטיבית כלל ועיקר. עם 71.4 קג"מ כבר ב-1,800 סל"ד, הביצועים כאן הרבה יותר ממספקים, אלא אם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4.7 שניות בלבד נשמע לכם איטי מדי. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש.
כצפוי, ה-S500 הפתוחה מרשימה במיוחד בתחום נוחות ונינוחות הנסיעה. תיבת ההילוכים מתחילה אוטומטית בהילוך שני בלבד כדי למנוע זעזוע מיותר מיושביה העדינים והאנינים, ותורמת להאצה חלקה וליניארית. מתלי אוויר בכל פינה מבודדים היטב, כמעט כמו בסדאן בעלת המרכב הקשיח והנוח יותר לשיכוך.
שיבושי סלילה צרפתים נבלעו היטב וחומרי בידוד כפולים בגג הבד (לדברי מרצדס, הגדול ביותר מסוגו כיום) מקנים שקט מוחלט בתא הנוסעים. אפילו יותר מגרסת הקופה, לטענת הגרמנים. אגב, הגג ניתן לפתיחה תוך 20 שניות בלבד ובמהירות עד 60 קמ"ש.
מערכת להפחתת מערבולות ורעשי רוח עם מסיט אוויר מתכוונן חשמלית, ממוקמת בחלקה העליון של מסגרת השמשה הקדמית. וילון חשמלי ממוקם מאחורי המושבים האחוריים, ושני אלה מאפשרים לנוסעים לנהל שיחה נינוחה גם כשהגג פתוח והמהירות גבוהה מהחוקית. יש גם פתחי אוורור בגב המושבים לטובת הזרמת אוויר חם לכיוון הצוואר ביום חורפי, ולסובלים מקור יש חימום גם באזורים נוספים של התא כמו משענת היד בין המושבים ודיפוני הדלתות. תושבי ירושלים, ניצלתם.
למרות הצורך בחיזוקי מרכב - ותודות לשימוש באלומיניום - היא שוקלת רק 85 ק"ג יותר מהקופה, בסך הכל משקלו של נוסע נוסף. אך אלה עדיין 2.1 טון של משקל עצמי, לפני נוסעים ודלק ומטען. יחד עמם מטפס המשקל ל-2.5 טון, וזה בהחלט כבד. בהתחשב בנתון זה, היכולת הדינמית בהחלט ראויה, ותודות לאפשרות כיול מערכת מתלי האוויר האקטיבית ("נוחות" או "ספורט"), זוויות הגלגול אינן מוגזמות ואחיזת הכביש טובה למדי.
ולסיכום: מרצדס S500 קבריולה היא מכונית מאד מרשימה ומיוחדת למראה, וזכאית לראות עצמה מתחרה שוות כוחות עם מיטב האריסטוקרטיה הבריטית - אם כי רוכשי רולס או בנטלי מתעניינים יותר בשם המותג מאיכויותיו, ולכן יבחרו כמעט-אוטומטית בסמלי העושר הקיצוני. אלא שהם אינם מיוצגים אצלנו.
המרצדס כן, והיא מציעה נוחות נסיעה גבוהה מאד ויכולת דינמית ראויה, יחד עם אבזור סופר-עשיר ומיטב מערכות הבטיחות. אם אתם מאלה שחייבים לדווח לעולם שיש לכם מיליון וחצי שקלים לטובת מכונית פתוחה לארבעה, היא הבחירה הנכונה (והיחידה) עבורכם.
מנוע | V8, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק | 4,663 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 455 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 71.4 קג"מ ב-1,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית 9 יחסים |
אורך | 502.7 ס"מ |
רוחב | 189.9 ס"מ |
גובה | 141.7 ס"מ |
בסיס גלגלים | 294.5 ס"מ |
משקל | 2,115 ק"ג |
נפח תא מטען | 475 ליטר |
100-0 קמ"ש | 4.6 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש (מוגבלים אלקטרונית) |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 204 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 15 מתוך 15 |
מחיר רכב מבחן | 1.5 מיליון שקל |
כריות אוויר | 8 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא נבחנה |
הכתב היה אורח חברת מרצדס