ייצוגית: הפניקס לא מאפשרת למשוך פיצויי פיטורין
בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת הביטוח. על פי כתב התביעה, קופת הגמל של חברת הביטוח מסרבת לאפשר לעובד שהתפטר למשוך כספי פיצויים שהופקדו על ידי המעביד וזאת למרות שהכסף שייך לעובד. סכום התביעה: 880 מיליון שקל
תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית בסכום של 880 מיליון שקל הוגשה בימים האחרונים לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, כנגד חברת הפניקס.
על פי כתב התביעה, חברת הביטוח, המנהלת קופות גמל, לא מאפשרת לעובדים שהתפטרו בנסיבות שאינן מזכות בפיצויים, למשוך את כספי הפיצויים שהפקיד המעביד בקופה, בטענה כי כספים אלו שייכים למעביד.
לטענת התובע, כספי הפנסיה הצבורים בהסדרים פנסיונים המנוהלים בחברת הפניקס, שייכים לעובדים, וכי המעסיקים אינם הבעלים של כספים אלה כל עוד לא נמשכו על ידם. לטענת התובע, המעסיק יכול היה למשוך חלק מהפיצויים, אם נעשה הסדר מיוחד שמאפשר לו, אך גם במקרה כזה - אם חלפו למעלה מ-7 שנים מסיום העסקתו של העובד, הכסף שייך כבר לעובד.
הבקשה הוגשה על ידי עובד שסיים את עבודתו בחברה בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים. כשביקש למשוך את כספי הפיצויים שהופקדו עבורו בפניקס, נדחה עקב סירוב של המעסיק לשחרר את כספי הפיצויים. נכון לסוף שנת 2014, עדיין מופקד סכום של 3,045 שקל בחברת הפניקס, בפוליסה על שמו של התובע.
על פי כתב התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, כל עוד מופקדים צבירת הפיצויים בקופת הגמל, הם רשומים על שמם של העמיתים ושייכים להם על פי דין, וזאת בכפוף לזכויות חוזיות של המעסיק להחזיר לעצמו את צבירת הפיצויים - כל עוד זכות לא התיישנה.
העובדה שחברת הביטוח החליטה לקרוא למעסיק "בעל הפוליסה" אינה יכולה לשנות הוראות חוק ואינה יכולה להקנות למעסיקים בעלות בכספים הצבורים על שמו של העובד. לכל היותר, טוען התובע כאמור, כי הזכות של המעסיק למשיכת הכסף מתיישנת לאחר 7 שנים ממועד הפסקת העבודה.
לדברי עו"ד גורודיסקי, מדובר בתופעה נפוצה, הקיימת בקופות גמל רבות, כאשר חוסכים רבים מקבלים אותה כגזירה משמים, למרות שאינה מוצדקת וגם לא חוקית.