"אין למפכ"ל כסף להלחם בתאונות? שיבדוק את המשטרה"
ההתקפה החריפה של מפכ"ל המשטרה על הגורמים המטפלים בבטיחות בדרכים, לא התקבלה בהבנה אצל אחדים מהעוסקים בתחום. "למשטרה לא חסרו אף פעם משאבים להלחם בתאונות. הדו"ח החריף של מבקר המדינה בעניין בזבוז כספים, עשה עימם חסד", אמר אחד המקורבים לנושא
מפכ"ל המשטרה רוצה תקציבים, יורה לכל עבר ונתקל בביקורת. "התקציב (למלחמה בתאונות) של 2016 קטן ועלוב. התקציב היה סביב 26 מיליון. קיבלנו עוד 30 (ל-2016) אבל בסוף זה כלום...". כך אמר היום מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, בהתייחסו למלחמה בתאונות הדרכים. בתדרוך כתבים שערך, אמר עוד כי "...זה נושא (הקטל בכביש) שהוזנח במשך שנים. אני לא רוצה להאשים אף אחד, אבל זה שהתקציב לא נמצא בידי המשטרה זו שערורייה... התקציב לשנת 2016 הוא קטן ועלוב".
דו"ח המבקר: ביקורת קשה על פרויקט מצלמות האכיפה
המפכ"ל לשרים: כך נעלמה משטרת התנועה
המפכ"ל תוקף על מחסור בתקציבים
הדברים החריפים של המפכ"ל שנאמרו למספר כתבי משטרה, הגיעו באופן טבעי גם לאוזנם של גורמים המקורבים לנושא הטיפול בתאונות דרכים. "לא ברור מה אלשיך רוצה. הוסכם עם שר התחבורה שהוא יקבל את כל התקציב שרצה. כל עשרות המיליונים יעברו אליו ישירות כדי שיעשה בהם מה שהוא מוצא לנכון כדי לטפל בנושא הבטיחות", אמר בכיר. גורם אחר אמר כי ההתקפה של המפכ"ל על גורמי הטיפול בבטיחות בדרכים מופרכת. "למשטרה יש משאבים ותקציבי עתק. זו התבכיינות לשמה ולא ברור על מה", אמר אחר.
"במשטרה לא באמת קיבלו החלטה להלחם בתאונות דרכים", אמר גורם נוסף המקורב לנושא. "למשטרה יש תקציב של 11 מיליארד שקל ואיתו הם צריכים לבצע את עבודת האכיפה שמוטלת עליהם. אני רוצה להבין, המפכ"ל טוען ש-23 מיליון שקלים שעוברים כל שנה ועוד 39 מיליון שעוברים מ-2013 (ולא 26 ו-30 כפי שאמר המפכ"ל היום, ה.פ), הם מה שיעשו את ההבדל? בהתחשב במספרים האלה, לטעון שהמשטרה תלויה בכסף שעובר או לא עובר אליה ממשרד התחבורה או הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, זו בפירוש בדיחה".
יש להזכיר כי אלשיך החל לתקוף את נושא המחסור בניידות ושוטרים עוד בחודש פברואר השנה, כאשר טען כי מספר הניידות צנח לשליש מהכמות שהייתה למשטרה ב-2009, רק 112 כיום. עוד אמר כי המחסור בתקציב גרם לכך שמ-600 שוטרים באגף התנועה, כיום עובדים בה כ-420 בלבד. לפי הנתונים שהציג, אם נהג לא רואה שוטר, התנהגותו של הנהג לא משתנה לטובה. ככל שנוכחות השוטרים ממושכת יותר, קבועה ואינטנסיבית - ההשפעה על הנהג נמשכת עד שמונה שבועות לאחר סיום פעילות השיטור.
אלא שאלשיך התעלם מחלוקת המשאבים במשטרה, ובעיקר באגף התנועה. במאי 2015 למשל הועברו למשטרת התנועה ישירות תקציבים שיועדו - לפי דרישת ראש אגף התנועה, ירון בארי - לרכישת 40 ניידות. במפתיע, למרות עשרות המיליונים שאמורים היו לשמש לרכש ניידות, רכשה המשטרה 12 בלבד עד סוף השנה. במשטרת התנועה ביקשו גם תקציבים לטובת הגדלת מספר שוטרי הקבע, אך למרות העברת הכספים, מספר השוטרים דווקא ירד. למה שימשו אם כן הכספים? לאף אחד אין באמת מושג.
"המשטרה עושה עם הכספים מה שהיא רוצה, לפי סדרי העדיפויות שהיא קובעת וזה בסדר כי זו זכותה וחובתה. אבל גם לקחת את הכספים שמשטרת התנועה אמורה לקבל ולהשתמש בהם לעניינים אחרים, וגם לתקוף שלא מקבלים מספיק כסף, זו צביעות לשמה. ההתקפה של אלשיך לא הגיונית ואפילו מגוחכת", אמר גורם נוסף. "למשטרה יש מספיק משאבים לעשות מה שהיא רוצה. דו"ח המבקר האחרון שתקף את התנהלותה בחריפות, עוד עשה עימה חסד".
כדאי להזכיר את דו"ח מבקר המדינה האחרון, בו הוא מתריע על בזבוז כספים עצום לריק והפעלת מערכי אכיפה לא יעילים ויקרים כמו מצלמות האכיפה האלקטרוניות א3. יש להזכיר כי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הגיב לאותו דו"ח במילים קשות: "דו"ח המבקר חושף כישלון מהדהד של מערכת האכיפה במאבק המתחייב נגד הקטל בדרכים, ולא פחות חמור מכך הוא חושף כשלים מהותיים וערכיים בשורות המשטרה בטיפולה בעצמה. עובדות אלה ונוספות שחשף המבקר, יש להן חלק מרכזי בהתרסקות מערך האכיפה במאבק לבלימת הקטל בדרכים".
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגוף אותו הקימה המדינה כדי לטפל בנגע התאונות, אמרו היום כי "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מברכת על קביעתו של המפכ"ל ולפיה יש לשים בראש סדר העדיפויות את המלחמה בתאונות הדרכים. תקציבה של הרשות נועד לתגבר פעילות קיימת במספר גופים וביניהם המשטרה. התקציב השנתי שמעבירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשטרת התנועה מהווה רק כ-0.3% מתקציבה השנתי הכולל. קביעת גובה התקציב המופנה לאכיפת חוקי התנועה נמצא אם כן בידי המשטרה, ובידיה לקבוע את סדרי העדיפויות שלה בתחום. כפי שסוכם ע"י שר התחבורה והשר לביטחון פנים, החל משנת 2016 יועבר התקציב שמקורו ברשות לבטיחות בדרכים ישירות לתקציב המשטרה."