ועדת פילבר ממליצה על הרחבת חבילת הבסיס בכבלים ובלוויין
משרד התקשורת פרסם את מסקנות הוועדה שהתכנסה להסדיר את הרגולציה בשוק השידורים. בין היתר הוועדה ממליצה על הפחתת ההשקעה בהפקות מקור בהדרגה לערוצים המסחריים, לכבלים וללוויין והגנת ינוקא לספקי טלוויזיה חדשים
חובת מכירה – Must Sell
הוועדה ממליצה כי תחול חובת מכירה של ערוץ ספורט לספק תוכן בעל רישיון בכדי לשמור על תחרות נאותה בין ספקי התוכן ומניעת קהל שבוי. אך עם זאת, הוועדה אינה מתייחסת לתכני ילדים לצד תכני הספורט. תכני הילדים והספורט הם גורם משיכה של צופים רבים ומהווה חלק משיקול הדעת שלהם אם להשתמש בספק תוכן כזה או אחר, והוועדה לא נתנה על כך את דעתה.
שדרוג חבילת הבסיס בכבלים ובלוויין
הועדה ממליצה לבטל את חבילות הבסיס בכבלים ובלוויין ולהחליפן בחבילה רחבה יותר. כיום, החבילות הצרות מכילות את ערוצי השידור אותם ניתן לקלוט בעידן פלוס, לצד ערוצים פחות אטרקטיביים לקהל הרחב כמו ערוצי טבע למיניהם. החבילה החדשה, שתיקרא 'חבילת ליבה' תכלול את כל הערוצים שספקי שהכבלים והלוויין היו מחויבים להעביר לצד שני ערוצים נוספים – ערוץ ספורט וערוץ ילדים. לצד הערוצים הנוספים, חבילת הליבה תכלול גם גישה להפקות המקור דרך ה-VOD. מחיר חבילת הליבה יקבע ע"י חברות הכבלים והלוויין ויאושר ע"י משרד התקשורת במידה והוא יהיה סביר.
ביטול הזכיינות ואיחוד רישיונות
הוועדה ממליצה על ביטול היתרי הזכיינות ומעבר לרישיונות לכל הערוצים המסחריים. על מנת להקל על בעלי רישיונות מסחריים חדשים (כמו ערוץ 20 למשל), הוועדה ממליצה לספק הגנת ינוקא ולתת הקלות מסוימות כדי לעזור לו לחדור לשוק. נתח שוק של עד 10% תוך 3 שנים יזכה לרגולציה צרה ויחויב לשדר חדשות אך לא יחויב בהשקעה מינימלית להפקתם וכמו כן לא יחויב בהפקת מקור. ערוץ מסחרי המחזיק בנתח שוק של 15% מכלל ההכנסות והפרסומות מבין בעלי הרישיונות המסחריים, יחויב לשדר חדשות אך עם הוצאה מינימלית להפקתם וללא הפקות מקור. בעל רישיון רגיל, נתח שוק של 20%, תחול עליו רגולציה רחבה הכוללת השקעות בהפקות מקור ושידורי חדשות עם השקעה מינימלית בהפקתם.
הוועדה ממליצה כי סמכות מועצת הרשות השנייה למינוי דירקטורים בחברת החדשות תועבר לבעל הרישיון שימנה בעצמו דירקטורים בלתי תלויים (נציגי ציבור). הועדה ממליצה להקים צוות אשר יבחן ויגבש המלצות פרטניות בנושא עמלות היתר בשוק הפרסום והיחס בין הריכוזיות בשוק לבין מספר השחקנים הצפוי בתחום עם המעבר לרישיונות (רשת וקשת צפויים להתאחד).
תוכן שיווקי
הוועדה ממליצה על התרת תוכן שיווקי תוך כדי פיקוח בערוצים המסחריים וזאת תחת חובת שקיפות ויידוע הציבור. הוועדה מציינת כי ישנם סוגי תוכניות (חדשות, תוכניות ילדים) שחל איסור לשלב בהם תוכן שיווקי, וכמו כן גם התוכן השיווקי עצמו מוגבל ואינו מאפשר את כל סוגי המוצרים (אלכוהול, טבק, שירותי מין וכו').
הפקות מקור
הוועדה ממליצה כי יש לשמר את שיעור חובות ההשקעה בהפקות מקור כפי שזה קיים כיום בהיקף של 740 מיליון בשנה, כאשר מתוכם 400 מיליון שקל הם סוגה עילית. הוועדה משעינה את החלטותיה על תאגיד השידור הציבורי שצפוי להזרים כספים רבים להפקות מקור ועל כן הוועדה ממליצה על הפחתה הדרגתית בחובת ההשקעה לכלל השחקנים הקיימים למשך השנים הקרובות כך שההשקעה של כל השחקנים תפחת אך ההשקעה בשוק ההפקות המקור ישמר.