"נשגר לכביש צי מכוניות שנוהגות לבד תוך 5 שנים"
יממה לאחר ההכרזה על שיתוף הפעולה המסקרן עם ב.מ.וו ואינטל, בכירי מובילאיי בטוחים לחלוטין בהשגת המטרה - "שיגור צי ראשון של רכבים אוטונומיים לחלוטין צפוי בשנת 2021"
מובילאיי-ב.מ.וו-אינטל - בדרך לאוטונומיה מוטורית. יום לאחר שהשת"פ בין יצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו, חברת הטכנולוגיה הישראלית מובילאיי וענקית השבבים האמריקאית אינטל נחשף לראשונה, הכריזו השלוש באופן רשמי על תכנית לייצר במשותף פלטפורמה לרכב אוטונומי, אותה יציעו לכל דורש בעתיד. את פירות השת"פ ניתן יהיה, כך הבטיחו השלוש, לראות על הכביש הציבורי כבר ב-2021. הן כמכונית בעלת יכולת אוטונומית מלאה בכבישים מהירים ובין עירוניים בלבד, או כמכונית אוטונומית לחלוטין (ללא נהג כלל) שתנוע במרחבים עירוניים סגורים.
למסיבת העיתונאים שערכו שלוש החברות והועברה ב-ynet בשידור חי:
כדי לנסות ולהבין מעט יותר כיצד משתלבת מובילאיי בפרויקט הענק, הצגנו מספר שאלות לארז דגן, סמנכ"ל טכנולוגיות מתקדמות ומי שאמור להיות מעורב בשת"פ באופן אינטנסיבי בחמש השנים הקרובות.
מי צפוי לעמוד מטעם מובילאיי בראש הצוות המשותף?
"כל חטיבת המחקר והפיתוח שלנו מגוייסת, ובראשה ד"ר גבי חיון".
בעניין ההכרזה על 2021 כתאריך יעד. אתם מתכננים ייצור סדרתי כבר אז?
"בהחלט. נשגר לכביש צי מכוניות שנוהגות לבד ב-2021, כחלק מהתוכנית".
במהלך חמש השנים הקרובות ייתכנו התפתחויות ושינויים טכנולוגיים ומסחריים מרחיקי לכת. האם אתם ערוכים להם?
"מובילאיי מובילה כבר מספר שנים בשוק מערכות העזר לנהיגה (Driver assistance systems), ומשקיעה מאז 2012 הון בטכנולוגיה ושותפויות עסקיות שונות המבטיחות עמדה מסחרית חזקה. בשוק הנהיגה האוטונומית אנחנו אפילו חזקים יותר".
ברור לכל שב.מ.וו תהיה אחראית לנושא המוטורי ואילו אינטל תעסוק בעיקר בכוח המחשוב. על אילו מערכות תהיה אחראית מובילאיי?
"למעשה, המגוון הרחב של כל תחומי הפיתוח הטכנולוגי בהם עוסקת מובילאיי מושקע בפרויקט הזה. החל בדור חמישי של השבב (EQ5) שפיתחנו, דרך טכנולוגיות בינה מלאכותית הכוללת עיבוד מערכת מצלמות היקפית המספקת זיהוי עצמים, מכשולים, נתיבי נסיעה וסימני נחיית-תנועה כמו תמרורים ורמזורים.
"בנוסף, מובילאיי תעסוק בטכנולוגיית מיזוג חיישנים (sensor fusion), המבטיחה יתירות-חישה (sensing redundancy) לטובת נהיגה בטוחה. נהיה אחראים גם על טכנולוגיות למידה מסימולציות, המשמשות לתכנון נתיב נסיעה ושליטה במהירות הרכב - בהתחשב במידע שיעבירו החישנים והבינה המלאכותית. אותה טכנולוגיית למידה תאפשר לנו לדמות התנהגות כמו-אנושית אותה מכונית אוטונומית חייבת לספק".
מה עם כל המכשולים - לרבות משפטיים ורגולטוריים - שחוסמים כרגע את הדרך בפני מכונית אוטונומית סדרתית?
המנגנונים הרגולטוריים בתחום התחבורה הוכיחו בשנים האחרונות שהם משוכללים מספיק בכדי לא לעכב ואף לתמרץ את ההתקדמויות הטכנולוגיות בתחום. (להערכת מובילאיי) בכדי להגשים את פוטנציאל התועלת העצום הגלום בטכנולוגיות מסוג זה, ומבלי לקחת סיכונים מיותרים, ידחפו אותם מנגנונים להשקעה באבטחת איכות המערכות, במטרה להפוך אותן ראויות לשימוש ציבורי.
ביום שישי דווח על הרוג ראשון בתאונה עם טסלה שנסעה בזמן המקרה באופן אוטונומי. וזו דוגמה טרגית לבעייתיות בשילוב על הכביש בין רכב אוטונומי לרגיל. איך פותרים את הבעיה הזו?
"הטכנולוגיה למניעת תאונות דרכים או באופן ספציפי, (מערכת) בלימת חירום אוטומטית (AEB) המותקנת בטסלה, נועדה להתמודד עם מצבי התנגשות חזית-אחור בלבד, והיא אינה מתוכננת להגיב במקרה בו רכב מגיע מהצד בצומת, כפי שקרה במקרה המדובר. וזהו רק אחד מהגורמים שהופכים את הרכב לכזה שאינו 'אוטונומי-לחלוטין'.
"החל משנת 2018 תכלול הטכנולוגיה של מובילאיי גם בלימה במקרה של רכב החוצה את נתיב הנסיעה תוך פנייה ימינה או שמאלה - Turn Across Path. אגב, בלימה בסיטואציות כאלה הינה הרחבה שצפויה להתווסף למבחני דירוג הבטיחות של Euro NCAP משנת 2020 ואילך, ויכולת ההתמודדות עם מצבים כאלה צפויה להיות מסופקת בתפוצה רחבה, גם בכלי רכב שאינם אוטונומיים לחלוטין".