דלתא מציגה: תורי שיקוף מקוצרים בשדה
מכירים את זה שאדם עומד לפניכם בבידוק תיקי היד בשדה התעופה ומעכב את כל מי שמאחוריו? שיטה חדשנית מנסה לשים סוף לתורים הארוכים - עד חמישה נוסעים יכולו להיבדק בו זמנית. צפו בהדגמה משדה התעופה באטלנטה
כולנו מכירים את זה. אתם מגיעים לתור שיקוף תיקי היד בנתב"ג, והאדם שלפניכם בתור בדיוק שכח להוריד את החגורה או הטבעת, או לא שם לב שנותרו לו כמה מטבעות מצפצפים בארנק. אה, כן, יכול להיות שיש לו גם מחשב נישא שהוא שכח להוציא מהתיק. הוא הולך קדימה ואחורה, אחורה וקדימה, ואתם מתייבשים לכם מאחוריו עד שיסיים את התהליך.
בחברת התעופה האמריקנית דלתא החליטו לעשות מעשה והשקיעו מיליון דולר בפיתוח תורים מקבילים בשדה התעופה באטלנטה, מקום מושבה של הנהלת החברה. הפיתוח משנה למעשה את התורים כך שבכל רגע נתון במקום אדם אחד, יוכלו להיבדק חמישה נוסעים.
גיל ווסט, סמנכ"ל החברה, כינה את הפיתוח החדש כלא פחות מ"שינוי חוקי המשחק". להערכתו, בבידוק מהסוג המדובר כל תור בסופו של דבר יוכל לשרת 30% יותר מהנוסעים העוברים בו כיום, בשיטה המאושרת על ידי ה-TSA, רשות הביטחון התעבורתי של ארצות הברית.
איך זה עובד?
בשיטת "התורים החדשניים" פועלים כמה מסועים מקבילים. אחד שולח את ארגזי הפלסטיק המוכרים אל הנוסעים הממתינים, ואחר שולח את הארגזים המלאים אל מכונות השיקוף. חמישה נוסעים יכולים כאמור במקביל לעבור את התהליך. בניגוד לשיטה המוכרת, הארגזים ממשיכים להישלח אל מכונות השיקוף גם כאשר אחד הנוסעים פועל באיטיות או מתבקש לעבור בידוק קפדני יותר.
התורים נוסו לראשונה בסוף החודש שעבר בדלתא, ולדברי מנהלי החברה בימים האחרונים הגיעו הדיווחים הראשונים על ביצועי התורים שהוגדרו כהצלחה. גם ב-TSA הגדירו את פעילות התורים כ"שיפור דרמטי" בהליך הבידוק.
נכון להיום אין לחברת התעופה תוכנית לפתח את התורים החדשניים לשדות נוספים, אך ב-TSA כבר אומרים כי לאחר בדיקות נוספות ישקלו את הרחבת פעילות התורים לשדות אחרים - בשלב הראשון בארצות הברית בלבד. האם נראה את החידוש המהפכני גם אצלנו בקרוב? כנראה שיש עוד זמן.