שתף קטע נבחר

 

2.5 מיליון שקל קנס לחברות שלא מיחזרו צמיגים

כל יצרן ויבואן של צמיגים נדרש בהתאם לחוק לסילוק ומיחזור צמיגים להעביר למשרד להגנת הסביבה דיווח שנתי. יצרנים ויבואנים שלא עמדו בדרישות החוק נדרשים לשלם סכום של 2,388 שקלים בגין כל טון צמיגים שלא מוחזר. וצפו: איך ממחזרים צמיגים

יצרני ויבואני הצמיגים על הכוונת של המשרד להגנת הסביבה, שלאחרונה הטיל קנסות בגובה של כ-2.5 מיליון שקלים בגלל אי מיחזור צמיגים.

 

יצרני ויבואני הצמיגים נדרשים למחזר 85% מכמות הצמיגים שמכרו בישראל בכל שנה ולהעביר את יתר הצמיגים לשימוש חוזר. בשבוע האחרון הוציא המשרד חמש כוונות להטלת עיצום כספי בגין אי עמידה ביעדים ליצרני ויבואני צמיגים/ רכב . בסך הכל מדובר ב-1,832,587 שקלים. בנוסף נשלחו שמונה דרישות לעיצום כספי ליצרני ויבואני צמיגים / רכב בגין אי דיווח בהתאם לדרישות החוק עבור אותה שנה. מדובר ב-602,400 שקלים.

 

צפו: מחזור צמיגים בחברת טיירק. באדיבות המשרד להגנת הסביבה

כך ממחזרים צמיגים    (צילום: באדיבות טיירק מפעל מיחזור צמיגים)

כך ממחזרים צמיגים    (צילום: באדיבות טיירק מפעל מיחזור צמיגים)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

  

ביולי 2007 נכנס לתוקפו החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, שנועד להסדיר את נושא הטיפול בצמיגים משומשים, סילוקם ומחזורם. החוק מתבסס על עקרון המקובל במדינות רבות בעולם לטיפול בבעיות סביבתיות - אחריות יצרן מורחבת. על פי עקרון זה האחריות לטיפול בהשפעות הסביבתיות השליליות הנגרמות משימוש במוצר כלשהו מוטלות על היצרן או היבואן של המוצר. הוא מהווה את החוליה הראשונה בייצורו ומכירתו של המוצר, ולכן ראוי - כך לפי החוק - להטיל עליהם את החובה לטפל במוצר גם בסוף חייו. כל יצרן ויבואן של צמיגים נדרש בהתאם לחוק לסילוק ומיחזור צמיגים להעביר למשרד להגנת הסביבה דיווח שנתי בתום שנת הדיווח. יצרנים ויבואנים שלא עמדו בדרישות החוק נדרשים לשלם סכום של 2,388 שקלים בגין כל טון צמיגים שלא מוחזר.

 

גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי, חינוך וקהילה במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי "כ- 90% מהחברות העבירו דיווח כנדרש. יש יבואנים שלא הכרנו ביעדים שהעבירו לנו. אם אין בידיהם את הניירת הדרושה או שהתקשרו לגורם לא מאושר, הם קיבלו קנס. יש להתקשר עם אתרים עם רישיון עסק".

 

כיום קיימים שני אתרים בלבד המאושרים על ידי המשרד (מצב הדומה לחוק האריזות, ובה יש רק שתי חברות שקיבלו היתר בנושא). החברות להן מערך איסוף משלהן, ממוקמות האחת בדרום והשנייה בצפון הארץ.

 

הסכנות בצמיגים:

1. במגע עם חומרים חומציים מופרשות מהצמיגים מתכות הנספגות בקרקע ויכולות לזהם את מי התהום

2. שרפת מערומי צמיגים פולטת חומרים מזהמים לאוויר, תוצרי השרפה נשארים בקרקע ופוגעים בחי ובצומח

3. מערומי צמיגים מהווים אתר קינון למזיקים ולחרקים המנצלים את המים הנאגרים בתוך הצמיג

 

משנת 2013 כבר חל איסור מוחלט על הטמנה של צמיגים שלמים, חתוכים או גרוסים באתרים לסילוק פסולת או בכל מקום אחד. במדינות רבות בעולם קיימת תעשיית מיחזור צמיגים. תוצרי המיחזור המקובלים הם ייצור אבקת גומי לתעשיית הגומי, ייצור מרצפות גומי לגני משחקים. שימוש בצמיגים כתחליפי דלק ואף הוספת צמיגים גרוסים לאספלט לסלילת כבישים שקטים.

 

במאגר של המשרד להגנת הסביבה, לפי הדו"ח השנתי ליישום החוק לסילוק ולמחזור צמיגים משנת 2015, כלולות 111 חברות (נכון ל-2013) החייבות על פי החוק, בהם 56 יבואני צמיגים. 99 מהחברות העבירו דיווחים כנדרש, ואילו 13 חברות לא הגישו כל דיווח. נכון לשנת 2013 מוחזרו 34,332 טון צמיגים משומשים, כאשר רק 50.5% מיבואני הצמיגים והרכב עמדו ביעדי המחזור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
צמיגים. משמשים גם מפגינים. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים