ביטון: "ההמלצות מעצימות את התלמיד המזרחי"
יו"ר הוועדה שבחנה את שילוב מורשת יהדות ספרד בתוכנית הלימודים מאמין כי יישום ההמלצות ישנה את התמונה לטובה: "זו גולת הכותרת במציאות קשה כל כך". בין ההמלצות: לקחת תלמידים לביקור בקברי צדיקים או למסעות למדינות הבלקן, ספרד ומרוקו
"אם רוצים להעצים את הזהות של התלמיד המזרחי ואת ההזדהות שלו עם המדינה, צריך לעשות זאת דרך המורשת של יהדות המזרח בארצות השונות". כך אמר היום (ה') לאולפן ynet המשורר ארז ביטון, שעמד בראש הוועדה לשילוב תכנים על יהדות ספרד במערכת החינוך. עלות יישום ההמלצות נאמדת ברבע מיליארד שקל לשנה, ולא ברור אם כולן ייצאו לפועל.
ההחלטה על הקמת הוועדה נבעה מבדיקה שבה התבררו פערים בין אשכנזים למזרחים כמעט בכל מקצועות הלימוד. בין היתר הומלץ ליצור בהיסטוריה מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח ברמת 3, 4 ו-5 יחידות, לקחת את התלמידים לביקור בקברי צדיקים או לקחת אותם למסעות למדינות הבלקן, ספרד ומרוקו. גם בתחום המכללות לחינוך הומלץ לחייב סטודנטים להוראה ללמוד קורסים בנושא הזה כתנאי לקבלת רישיון הוראה.
"אני לא יודע אם כתוב קברי צדיקים אבל בטח כתוב דמויות היסטוריות של יהדות המזרח בארצות השונות", אומר ביטון. "הונחו לפניי ממצאים חמורים שאין כמעט לימוד של יהדות המזרח, כלומר הזהות של התלמיד המזרחי. אם אנחנו רוצים לחזק את הדימוי שלו ולהעצים את תחושת השייכות שלו למדינה זה גם דרך האבות והסבים שלו. פגשתי יותר מ-17 קהילות בישראל. אתיופיה, תימן, גרוזיה, קווקז, בוכרה, איראן ועוד".
ביטון התייחס לתרבות המזרח שנמחקה, לדבריו, בעת הניסיון ליצור כוך היתוך ודמות צבר חדשה. "זה אולי היה מוצדק בזמנו, כי הגלות נחשבה למשהו אנכרוניסטי. אבל אלה שפכו את התינוק עם המים, ולא רק למזרחיים אלא גם לאנשי מזרח אירופה", אמר. "אני חושב שנעשה עוול גדול שאין רצף היסטורי, אנחנו למשל מציעים בהמלצות שלנו משהו שאנחנו קוראים לו יעל"ה, יצירות עבריות לאורך הדורות, כי מה שקורה כרגע מלמדים את הספרות של תור הזהב, אבן גבירול, יהודה הלוי, וזה דבר נפלא - אבל אז מדלגים 800 שנה ומגיעים רק לסוף המאה ה-19, ביאליק וטשרניחובסקי ומנדלי מוכר ספרים. וזה חבל כי יש אינסוף טוב גם בהיסטוריה ובשירה של יהדות מזרח אירופה, ודאי של קהילות ישראל האחרות".
העלות הגבוהה, כ-250 מיליון לשנה, מעלה תהיות באשר ליכולת ליישם את ההמלצות. "גולת הכותרת היא כמובן הנכונות והיכולת של משרד החינוך ליישם ולממש את ההמלצות האלה במציאות קשה כל כך", אמר ביטון.