כיריים ב-7,000 ש' התנפצו אחרי שבועיים
כיריים העשויים מזכוכית של "שולטס" התנפצו לרסיסים, איש לא היה במטבח. הקונים ביקשו לקבל זיכוי, אך היבואנית הסכימה להחליף את המוצר או לתת החזר כספי של 70% מערכו. היבואנית י.ג סלפטר: "משטחים אינם נשברים מעצמם ושבר לא מכוסה בתעודת האחריות". רשת א.ל.מ: "נזכה את הלקוחה במלוא הסכום"
משטח זכוכית שמתנפץ, רסיסים שעפים לכל עבר - זה דבר מפחיד מאוד, אך מתברר שלא נדיר כל כך. רינת קנתה כיריים מזכוכית מחוסמת של המותג היקר שולטס וכעבור שבועיים של שימוש - הזכוכית התנפצה. רינת חפצה בזיכוי מלא לרשת בה קנתה את הכיריים: א.ל.מ, שם הפנו אותה לחברה היבואנית, שהסכימה להחליף את המוצר או להחזיר לה 70% מערכו בלבד.
קרה לכם מקרה דומה? יש לכם תלונה על שירות לקוחות? כיתבו לנו >>
- למנוע אסון: מה חייבים לבדוק בכיריים
מבשלים ביחד: שימוש נכון, תחזוקה וניקיון לכיריים
האביזר המוזר: אופים על הכיריים
"לפני כחודש, רכשתי כיריים חדשות מחברת שולטס, דרך חנות א.ל.מ. במחלף פולג בנתניה", סיפרה ל-ynet. "לאחר כשימוש של פחות משבועיים, הגיע יום שישי 24 ביוני. בעלי עמד לחזור מחו"ל, סיימתי לבשל ב-11:00 ואפילו שלחתי לו תמונה של כל מה שהכנתי עבורו ועבור הילדים, כי הוא היה בנמל תעופה באירופה ואמר לי שהוא מת מרעב, שכן אנחנו אוכלים אוכל כשר ולא היה לו מה לאכול.
"לפני שיצאתי לאסוף את הילדים מבית הספר, העמדתי את כל מה שבישלתי על הקאונטר, רגע אחרי שכיביתי את האש. הילד הגדול שלי נשאר בבית, שכן כבר היה בחופש מהתיכון. פתאום הוא מתקשר אלי ב-12:00 ומספר לי ששמע פיצוץ גדול, הגיע בריצה למטבח וראה – כל המטבח רסיסים. עפו לכל עבר. קרה לי נס שלא עמדתי שם ובישלתי בזמן שזה קרה. או חלילה, אחד הילדים".
הכיריים עלו במבצע כמעט 7,000 שקל
רינת ומשפחתה נכנסו לבית חדש לפני 3 שבועות. "הכיריים שהתפוצצו הן כיריים יקרות מאוד", אמרה, "שעלו לי במחיר מבצע כמעט 7,000 שקל. הן יושבות בתוך מטבח יקר מאוד שעלה לנו 100 אלף שקל. אני יודעת ששולטס זו חברה מעולה. אחותי קנתה לי במתנה את הכיריים, לאמא שלי יש שולטס. זו הסיבה שבחרנו בחברה.
"כיוון שהיה יום שישי, בחנות לא ענו וחיכינו לראשון. היות שזה גז, כיבינו את כל מערכות הגז, יש לנו כאן מערכת גז מרכזית ענקית, כי יש בבית חימום תת רצפתי. כיסיתי את הכיריים במסקנטייפ, אטמתי את הקאונטר, ניקיתי את הזכוכיות כמה שאפשר, לא לפני שצילמתי. כיסינו את הכל בפלטת עץ וחיכינו".
ביום ראשון, פנתה לא.ל.מ. "הם גלגלו אותי לשולטס", היא מספרת. "אמרו לי שכיוון שאלה כיריים, עדיף שיגיע טכנאי של הייבואן. הבנתי אותם, זה הנוהל וגם אני מעדיפה ללכת לפי הנוהל. דיברתי עם שולטס (חברת הייבוא י.ג.סלפטר מ.ק) והגיע טכנאי שפירק אותן בדיוק כמו שהרכיב. הוא הביא לנו כיריים חלופיות, חשמליות, דפוקות ביותר, אבל אין מה לעשות ולקח את הכיריים המנופצות לבדיקה.
"מהרגע שהם לקחו את הכיריים לבדיקה, הם פשוט מתנערים. אמרתי להם, 'לא קרה כלום, ניפרד כידידים. אני אקנה כיריים אחרות בא.ל.מ, אני רוצה זיכוי מלא על כל הסכום'. אמרו לי שאם אני לא רוצה זכוכית, הם יכולים לתת לי או כיריים חלופיות מנירוסטה, או החזר של 70%. 'איך 70%? הכיריים שלכם פגומות ב-100%', אמרתי להם. הרי לא נהניתי מהן, בקושי שבועיים הספקתי להשתמש בהן".
"אמרו לי: הכיריים חטפו מכה, יש להן זיכרון ואז זה התפוצץ"
היא מוסיפה: "יכולתי לתבוע, הרי אין לי מושג אם בפיצוץ הן שרטו לי משהו במטבח, לאן הזכוכיות עפו, אבל רציתי להיות איתם הכי בסדר. רק אני לא רוצה כיריים חלופיות, כי ירד לי האמון בהם, והכיריים שהם הציעו עולות כ-2,000 שקל פחות, ואפילו את ההפרש לא אמרו שיחזירו לי".
אמרו לך מה יכול היה לגרום לשבר?
"אמרו: הכיריים חטפו מכה, יש להן זיכרון ואז זה התפוצץ. איזו מכה? לא נגענו בהן לפני שהתקינו אותן והשימוש שלנו בהן היה מאוד רגיל – סירים ומחבתות.
"מזל שכיסיתי את כל האוכל לפני כן, באותו היום. חלק מהדברים העפתי, כי לא הייתי בטוחה אם נכנסו לתוכם רסיסים. שתי חבילות שניצלים שטיגנתי זרקתי לפח. לא רציתי סיכון עם זכוכית באוכל".
"החברה עדיין לא הסבירה לנו מה גרם לפיצוץ"
בעלה של רינת אמר ל-ynet: "בחיים שלי לא נתקלתי בכזה עוול. תוך שבועיים המוצר מתפוצץ, גורם לנזק שמזל שלא אירע אסון והיא מקבלת יחס שבו מציעים לה 70% מעלות המוצר. המחיר של הכיריים הוא פי 3 משל כיריים אחרות ואני רוצה שאנשים ידעו שהיחס בחברה שמוכרת מוצרי פרימיום הוא לא בהכרח טוב.
"ועוד אשתי רצתה כיריים פשוטות. אני אמרתי לה בואי נקנה את הכי טוב, מתוך מחשבה שאתה מקבל פה שירות פרימיום. אנחנו לא אנשים שבאים פה להתקוטט על 100 שקל. זה בית של 10 מיליון שקל, בלי להשתחצן וקנינו את הכיריים הכי יקרות, אז אנחנו מצפים לקבל שירות טוב. קיבלנו שירות מתחת לדב. ויש גם טרטור: טלפונים, ימי עבודה, אני מחכה לטכנאי 4 שעות בבית. זה לא סביר הדבר הזה. אני חושב שהציבור צריך לדעת".
ייתכן שגרמתם למכה שלא ביודעין?
"הכיריים עומדות במטבח, עם סירים עליהן, שימוש סביר לכל הדעות. לא נתנו להן שום מכה. ברגע הפיצוץ, אין אף אחד בבית, חוץ מילד שיושב בחדר שלו ושומע פיצוץ".
יכול לקרות אירוע נדיר שבו נתתם מכה לכיריים, מופעל על הזכוכית לחץ ובנקודה מסוימת היא מתפוצצת?
"זה מה שטענו אבל איזו חברה מרשה לעצמה להאשים לקוח בשבירה כזאת, עוד לפני שבדקה את המוצר. הם לקחו את הכיריים לפני כשבוע וחצי, הטכנאי פירק הכיריים בעצמו כפי שהרכיב אותן. השאירו עם כיריים חלופיים ואין תוצאות לבדיקה. לא קיבלנו מהם שום תגובה, רק האשמות שווא".
היבואנית: "הצענו לה משטח חלופי"
מי.ג.סלפטר מסרו בתגובה: "למרות ששבר אינו מכוסה בשום תעודת אחריות של אף חברה, הציעו ללקוחה החלפת משטח שנשבר ללא חיוב. כשאמרה שאינה מעוניינת במשטח זכוכית - אפשרו לה לקבל מוצר חדש, במקום המוצר בו השתמשה, במשטח נירוסטה.
"אם אינה מעוניינת במוצר - היא יכולה לגשת לסניף בו רכשה בא.ל.מ ולבצע ביטול עסקה על פי הנוהל הנהוג ברשת לביטול עסקה. אנחנו, כיבואן, לא יכולים להתערב בתנאי הביטול של הרשת. כאשר עסקה מבוטלת, הרשת מבטלת מולנו בהתחשבנות פנימית שאינה קשורה ללקוח.
"רק לתשומת לב הלקוחה - משטחי זכוכית אינם נשברים מעצמם. אם נשברו, זה יהיה בעקבות מכה שקבלו. לא תמיד אירוע המכה סמוך מספיק לאירוע השבר על מנת לקשר ביניהם".
לשאלה מה יכול היה לגרום למכה כזאת, בזמן הקצר בו הכיריים שהו בבית, השיבו: "איך הזמן הקצר משנה את האפשרות למכה? לסיר לוקח שנייה ליפול. זה יכול להיות סיר / מכסה / קופסה כבדה שנפלו על הכיריים בשלב מסוים.
"אמנם לא גרמו לשבר מיידי ולכן לא ממש שמו לב אליהם ואחר כך כאשר המשטח נשבר זה נראה כאילו זה קרה לבד. וזה לא פיצוץ, זה שבר. משטחים של כיריים וזכוכיות של תנורים מתוכננים כך שאם ישברו, הם ישברו לחלקים שקצותיהם אינם חדים (שלא כמו זכוכית של חלון, למשל), לכן כאשר הם נשברים, הם משמעים רעש גדול יחסית וזה אולי נשמע להם כמו פיצוץ".
א.ל.מ: נזכה במלוא הסכום
לא ברור כיצד נפילה של סיר (נניח) היא לא שימוש סביר במוצר שלא אמור לגרום לשבר, אבל כך או כך, י.ג.סלפטר בעצם הפנו את רינת לרשת א.ל.מ שם קנתה את המוצר ואליה כבר פנתה. רינת אמרה ל-ynet שלא אמרו לה בשום שלב בי.ג.סלפטר שהיא יכולה לפנות לא.ל.מ לזיכוי. פנינו עבורה.
מרשת א.ל.מ. נמסר בתגובה: "הרשת משווקת מוצרי חשמל רק ע"י היבואנים המורשים בישראל. הלקוחה לא פנתה לרשת א.ל.מ. בעקבות המקרה (נודע לנו מ-ynet).
"בעקבות המקרה קיבלה הלקוחה כיריים זמניות מהיבואן-"י.ג.סלפטר" עד גמר הטיפול. הוצע ללקוחה החלפת משטח הזכוכית והחלפת הכיריים בגודל ותכונות זהות בנירוסטה.
"הלקוחה רשאית להחזיר את הכיריים ליבואן וכספה יושב לה על-ידנו, או שיבחרו כיריים אחרות העונות לצרכיהם".
למזלם של בני הזוג, רשת א.ל.מ אמרה ל-ynet שתנהג בהגינות ותשיב להם את כספם. הלקוחות מצידם במילא מתכוונים לקנות מוצר חלופי בא.ל.מ כך שנראה לכאורה, שסוף טוב הכל טוב.
מה אומר בית-המשפט במקרים דומים? צריך לספק הסבר לפיצוץ אחרי הבדיקה
לא תמיד מקרים כאלה של משטח זכוכית של כיריים שמתנפץ מסתיימים בטוב. חיפוש קל באינטרנט, מעלה שיש עשרות מקרים כאלה ולעיתים קרובות לקוחות מתלוננים שהיבואן לא מוכן להחזיר את הכסף.
הוגשו גם תביעות קטנות בנושא. בתביעה אחת, נפסק לטובת הייבואנית, בטענה שהצרכן פנה אליה חודש אחרי תום תקופת האחריות וכן טענה הייבואנית (קלינטון סחר) כי אין אחריות על זכוכית. מדובר היה במקרה בו משטח הכיריים התנפץ אחרי בישול ארוחה גדולה ורסיסים עפו לתוך המזון. התובע אמר לבית-המשפט: "לא קניתי פצצה, קניתי כיריים". אך כאמור, זה לא עזר לו.
בתביעה אחרת
, נפסק כי כארבעה חודשים אחרי הקנייה, משטח הזכוכית של הכיריים התנפץ בעת הבישול. גם שם, טענה היבואנית (ניופאן) כי "לרוב, התנפצות משטח הזכוכית של הכיריים נגרמת כתוצאה ממכה או חבטה שספג, ולפיכך אין היא מחויבת לתיקון או החלפת משטח הזכוכית ללא תשלום". במקרה הזה, טכנאי בדק ומצא סדק שהתפתח במשטח כתוצאה מהתחממות. לא ברור למה חלה התחממות כזאת תוך 4 חודשי שימוש.
הצרכנית הסכימה להחלפת הכיריים ועוד הוסיפה 139 שקל למרות שהן היו מדגם זול יותר מזה שהתנפץ. היא תבעה פיצויים בסך 5,000 שקל על שהחברה לא נענתה מיד להחלפה והיא נאלצה לחיות שבועיים בלי כיריים. ביהמ"ש קבע כי התובעת לא נתנה מכה לכיריים כפי שהחברה מייד הסיקה, אלא שהן התחממו כפי שהעלתה הבדיקה. היא פוצתה ב-1,500 שקל.