במקום שיעורים לחופש - התלמידים קיבלו שאלון מיוחד
כשתלמידי כיתה ב' מרמת החייל סיימו את השנה, המחנכת שלהם הודיעה שבמקום שיעורים לחופש הם ימלאו שאלון ויתכננו מה יעשו במהלך יולי-אוגוסט. "המטרה הייתה שהילדים יבינו שלא הכול תלוי בתכנון ההורים ובחוויות שעולות כסף", אומרת ליאת שמרלינג-מאיר
אפשר גם אחרת: כשתלמידי כיתה ב' בבית הספר "הקהילתי-ניסויי רמת החייל" בתל אביב סיימו את שנת הלימודים, במקום שיעורים לחופש הם התבקשו למלא שאלון מפתיע, במטרה לתכנן את הזמן שלהם ביולי-אוגוסט. הם התבקשו לכתוב על דברים חדשים שהם רוצים ללמוד ולהכין, ונשאלו באילו נושאים הם צריכים להתחזק, ממה הם חוששים והאם הם מתרגשים לקראת שנת הלימודים הבאה.
"כילדה, קיבלתי שיעורי בית לחופש הגדול. אם לומר את האמת, אני לא יודעת אם זה הועיל לי יותר מדי אבל אז כולם נתנו שיעורים לחופש", אומרת ליאת שמרלינג-מאיר, מחנכת הכיתה ובעלת הבלוג "מורה בפיג'מה" שיצרה את השאלון.
לדברי שמרלינג-מאיר, "שיעורי בית בחופש נתפסים בעיני הילדים כעונש. הם מסיימים אותם ביומיים הראשונים לחופשה או דוחים אותם עד היום האחרון, ועל כן ברוב המקרים הם חסרי משמעות. מנגד,יש ילדים שזקוקים לתרגול הלמידה. החופש הוא הזדמנות עבורם לתרגל אולם חשוב שיהיה שיח מקדים בין המחנכת, הילד וההורים לגבי מה צריך לתרגל, כיצד וכמה".
- מה הייתה המטרה שלך כשיצרת את השאלון?
"לאפשר לילדים לחשוב בעצמם האם יש נושא שלמדנו השנה והיו רוצים להתאמן עליו במהלך החופשה. ילדים יודעים מה קשה להם וכשהרצון לתרגל מגיע מהם, יש סיכוי גבוה שהם אכן יתרגלו. המטרה השנייה הייתה לאפשר לילדים לעשות מעין תכנון קיץ שיזמן שיחה בינם לבין הוריהם ויסייע להם להתכונן לקראת החופשה. לראות שאפשר להעביר את הזמן ביצירה, מפגשים עם חברים ולמידת דברים חדשים ושלא הכול תלוי בתכנון ההורים ובחוויות שעולות כסף".
אולי יעניין אותך גם:
- ילדים שלמדו לקרוא לפני גיל 5 - כך זה קרה
- אפרת אנזל: "חסרות לי 5 שעות ביום"
- שילוב בין משפחה וקריירה - גרסת המציאות
- איך התלמידים הגיבו?
"הילדים התלהבו מאוד מהשאלון ומילאו אותו בשמחה רבה ומתוך מחשבה ועניין. התבוננות אישית היא חלק מהתהליך החינוכי שאני עוסקת ומפתחת במהלך השנה ולכן שמחתי לראות את המודעות הגבוהה של הילדים ביחס ללמידה שלהם. היו ילדים שסימנו שיש נושאים שהם רוצים להשתפר בהם וצריכים תרגול נוסף. אני בטוחה שלסימון שלהם תהיה השפעה מכרעת על הרצון, המחויבות והמינון שלהם לתרגל בחופש.
"בחלק השני שקשור לחברה ופעילויות בקיץ היה שיח מעניין בין הילדים לגבי הדברים שירצו להכין כמו קיפולי נייר, אפייה, יצירות שונות, ניסויים, בנייה בלגו, הקמת מחנה קבוצתי ועוד. הם קבעו מראש להיפגש על מנת לעשות דברים מסוימים יחד. הילדים שיתפו בדברים החדשים שהיו רוצים ללמוד, חלק מהילדים כתבו שהם רוצים ללמוד לקרוא שעון יותר טוב (אחת מהמיומנויות שביקשו לשפר בחלק הראשון), ללמוד כיצד לאפות, ללמוד משחק חדש ולשפר את השחייה".
- מניסיונך, עד כמה חשוב לתרגל עם הילדים בחופש שפה וחשבון, אם בכלל?
"תרגול נושאים כמו שפה וחשבון הוא תרגול שניתן לעשותו בדרכים שונות. יש היום מגוון של אפליקציות, משחקים ופעילויות מזדמנות שניתן לתרגל בהן חשבון ושפה. אני חושבת שכל הורה מכיר את הילד שלו, ועל כן התרגול בחופש הוא מאוד אינדיבידואלי ושונה מילד לילד. חשוב שהתרגול יהיה בדרכים יצירתיות ומהנות, שהילד ירצה לקחת חלק בהן ומתוך מודעות שלו לצורך האישי שלו לשפר מיומנות מסוימת".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
- מה את ממליצה להורים שהילדים שלהם לא מוכנים לגעת בחומר לימודי בחופש?
"הילדים זקוקים לחופש כשם שאנחנו המבוגרים זקוקים לו. יש ילדים שבאמת לא צריכים לגעת בחומר הלימוד בחופש. לעומתם, יש ילדים שחשוב שינצלו את החופשה לחזרה ולביסוס ידע קודם. הורים לא צריכים להילחם עם הילדים על תרגול בחופש. חשוב שיהיו יצירתיים ויחפשו פעילויות מעשירות, מהנות ומשמעותיות".
מי החליט ליזום את החופש הגדול? צפו: