המורה כמנטור ולא כ'משליך ידע על הילדים'
"תארו לעצמכם את התסכול של הנוער בימינו שהכל זמין ומידי לו כאשר הוא לומד נוסחאות על הלוח שיודע כי לא יוכל להשתמש בהן ב-10 שנים הקרובות. ולכן אנו דואגים שיוכלו לבצע שימוש מעשי בעזרת המדע שהם לומדים באופן מידי". דניאל קובלר, מנכ"ל עמותת עתיד פלוס וממייסדיה, משתף
כילד, סבלתי מבעיות קשב וריכוז רבות. הייתי מגיע לבית הספר בשעות הבוקר יושב בכיתה והיום היה מתחיל. תלמידים שואלים ועונים, המורה מדברת ואני שם, יושב ותוהה מה הם מדברים. חוויתי על בשרי איך המערכת לא הצליחה להכיל תלמידים שונים, קושי שאני חושב שקיים עד היום.
בשלב כלשהו נפתחתי לעולם המקוון. גיליתי שם עולם ומלואו של ידע אבל לא סתם ידע, ידע נגיש, ברור. כזה שהצלחתי להבין לבד ואפילו די בקלות. אני עדיין זוכר את הימים שבהם קיוויתי שמישהו יבוא ויציע לי עזרה, יישב איתי, ילמד אותי אחרת. כשנכנסתי לעולם התרומה לחברה ידעתי שאת נושא החינוך אני לא אפספס. היום זה קורה ב'עתיד פלוס,' אנשים טובים באמצע הדרך שעוזרים לילדים בהתנדבות.
כלוחם, אתה לומד להקריב. במובן הכי פשוט של המילה
בשירות הצבאי ביחידת דובדבן הייתי לוחם ומפקד. אני חושב שעד שבחור צעיר לא מגיע למקומות שאנחנו מגיעים בצבא, לסיטואציות המורכבות, להגנה ההדדית ולידיעה שכל מה שאתה עושה שם הוא עבור מישהו אחר ולא עצמך, הוא לא יכול להבין את המשמעות האדירה של נתינה, את הרגש העצום שממלא אותך כשאתה עושה הכל לטובת האחר גם אם זה הכי רחוק מטובתך האישית.
כלוחם, אתה לומד להקריב. במובן הכי פשוט של המילה, להקריב מהאוכל, מהשינה, מהזמן ומחייך. כמפקד אתה כבר יודע שנתינה כזו היא משהו שניתן לייצר כמעט רק במקום שבו אתה במודע אומר לעצמך שאתה כאן בעבור משהו שהוא הרבה יותר גדול ממך עצמך ואז להקרבה יש ביטוי רבה יותר גדול – במובן של חיים למען האחר.
העשייה הצבאית שלי היוותה את נקודת הציון הראשונה ברצון העמוק שלי לתת. נקודת הציון השנייה הייתה כמעט המשך להתחלה.
עם השחרור מצה"ל הובלתי ארגון העוסק בהכנה לצה"ל. היינו נפגשים עם בני נוער לקראת גיוס ומכינים אותם לבאות, מהכנה תיאורטית ועד אימוני כושר קרבי. לראות את בני הנוער הללו מלאי מוטיבציה להיות הכי טובים שאפשר בעבור המדינה, עודד אותי שיש לנו נוער טוב שכל מה שהוא צריך זה קצת הכוונה ותמיכה.
במקביל, הובלתי ארגון הסברה בעל שיטה מיוחדת שהתמקד במשתחררים מצה"ל ומטרתו הייתה להקל על תהליך הקליטה שלהם באזרחות ולהעביר מסרים של ערכים ואזרחות טובה.
"מניסיוני לילדים ובכלל לבני אדם כלי מחשבה לוגיים חזקים מסייעים בפתרון בעיות"
בזמן הנוסף שנותר לי הקמתי יחד עם שותפים נוספים את מערך גיוס התרומות לבוגרי יחידה מובחרת בצה"ל ושימשתי כמנטור, יועץ ומרצה בנושא יזמות חברתית, טרור ובטחון בהתנדבות.
בסופו של דבר הכל מתנקז לאותו המקום – חינוך
עם ההיסטוריה הזו הגעתי ל'עתיד פלוס'. כבר ידעתי שהנתינה ממלאת יותר מכל דבר אחר. ידעתי שיש לנו נוער מצוין וידעתי שאני רוצה להמשיך לראות את בני הנוער הללו צומחים והופכים בעצמם לאזרחים תורמים וידעתי שהכל מתחיל בחינוך.
ואז זה קרה. נקרתה בדרכי ההזדמנות לעשייה חברתית המתמקדת בחינוך. שאלת החינוך עוסקת מבחינתי בזוויות מגוונות, בערכים – הפיכת אנשים לאזרחים יצרניים וטובים יותר, בשאלת צמצום פערים ואפשריות תעסוקה ובסופו של דבר הכל מתנקז לאותו המקום – חינוך.
וזה היה המקור לעשייה החברתית שלי בעמותת עתיד פלוס. למשל שאלת התעסוקה העתידית של ילדינו מתחיל בעובדות פשוטות. אם לפני 500 כל הצאצאים שלנו וכל אבותינו היו עוסקים ומתפרנסים מאותה מלאכה, הרי שהיום המצב אחר לחלוטין. נוצר מצב בו הילדים כבר לא עובדים כלל במקצועות ההורים, ומעניין יותר מכך, העובדה היא שדור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) כבר לא מחזיקים רק מקצוע אחד, אלא עוברים מספר קריירות לאורך שנות העבודה שלהם. מעבר לכך, אנו מעוניינים שלכל אחד תהיה אפשרות נגישה לכל מקצוע שירצה ואת זה יעשה תוך בחירת סולם ערכים חברתיים בעצמו.
יש ללמד מגיל צעיר בצורה מנגישה, מאתגרת ונעימה
על השאלה: איך משלבים את הרצון לחינוך הדור הבא עם תעסוקה וערכים? עניתי - באמצעות כלים לוגיים. כילד כשמצאתי את עצמי מתוסכל מהשהייה בכיתה ומה שגרם לצאת מהתסכול היו הכלים הלוגיים שרכשתי באינטרנט. ומניסיוני לילדים ובכלל לבני אדם כלי מחשבה לוגיים חזקים מסייעים בפתרון בעיות, בין אם הן הנדסיות ובין אם מדובר ביחסים בין אדם לחברו. כלי מחשבה לוגיים אלו מצויים במקצועות מתמטיים וריאליים ולכן בחרנו שאלו הם כלי יצירה שיש ללמד מגיל צעיר בצורה מנגישה, מאתגרת ונעימה.
לתפיסתי, המורה בעתיד ישמש כמנטור ומנחה ופחות כ"משליך ידע על הילדים". יש להם היום מחשבים ותוכנות המסוגלות לעשות זאת בצורה מעולה, ולכן היכולות הנדרשות מהמורים הן יותר בהנחיית הילד ובניית תכנים בצורה פרוייקטלית, למידה המבוססת על פרויקטים ובעיות.
אלו הן חלק מהסיבות שהעמותה הוקמה - עמותת עתיד פלוס מתמקדת בגילאי היסודי (כיתות ד'-ו') ושמה דגש על תכניות מצוינות שמשלבות מדע פעיל, מדעי המחשב ומתמטיקה עם פעילות חברתית במספר שכונות בפריפריה הכלכלית. בגילאי הנוער אנו מתמקדים בהקמת מרכזים טכנולוגיים רבי אמצעים כדי לאפשר להם ליצור בעזרת הידע הרב שהם רכשו במרכז. בני הנוער מחפשים ליצור דברים עם הידע שלהם ולהביא את היצירות והידע שלהם לעולם הפיזי.
תארו לעצמכם את התסכול של הנוער בימינו שהכל זמין ומידי לו כאשר הוא לומד נוסחאות על הלוח שיודע כי לא יוכל להשתמש בהן ב-10 שנים הקרובות. לכן אנו דואגים שיוכלו לבצע שימוש מעשי בעזרת המדע שהם לומדים באופן מידי.
התהליך שלי לימד אותי שמי שנצמד במערכת ערכים של נתינה ועשייה חברתית לצד כלים לוגיים ופיתוחים טכנולוגיים יכול ללמוד לעבור אתגרים רבים והעולם יהיה פתוח לפניו - וזה בדיוק מה שאנחנו רצים עבור הנוער אותו אנחנו מלווים – מבחינתם גם השמיים אינם הגבול.
- הכותב הוא מנכ"ל עמותת עתיד פלוס וממייסדיה.