היפוך מגמה בשוק הרכב - הליסינג קטן
במחצית הראשונה של 2016 התחזקו מכירות הרכב ללקוחות פרטיים על חשבון חברות הליסינג. הסיבה המרכזית: זינוק במכירות הג'יפונים
נתוני מסירות הרכב שמפרסם איגוד יבואני הרכב, מכילים את כלל המכירות הן ללקוחות פרטיים והן את המכירות לחברות ליסינג, השכרה וציי רכב של חברות מסחריות, גופים שזוכים להנחות גדולות לעומת הלקוחות הפרטיים ושהשיקולים שלהם ברכישה שונים. חלק גדל והולך מרכישות חברות הליסינג מיועד כיום למכירות "0 ק"מ", מכירות ישירות של מכוניות חדשות ללקוחות פרטיים.
בשנה שעברה חשפנו לראשונה את נתוני הרישוי האמיתיים, ואת חלקם של הלקוחות הפרטיים במכירות של כל יצרן ושל הדגמים הבולטים. כעת אנחנו מפרסמים סיכום ביניים ראשון לאחד הנתונים השמורים ביותר של שוק הרכב שלנו, בששת החודשים הראשונים של השנה.
מבחן השוואתי רכבי פנאי - יונדאי טוסון מול קיה ספורטאז' מול ניסאן קשקאי
מבחן השוואתי משפחתיות - יונדאי אלנטרה מול סקודה אוקטביה מול מאזדה 3
מבחן השוואתי מיני אוטומטיות - שברולט ספארק מל קיה פיקנטו מול יונדאי i10
התופעה הבולטת היא עלייה במכירות ללקוחות פרטיים, שבולטת כמעט אצל כל המותגים שמשווקים רכבי פנאי פופולאריים. כך למשל עלה שיעור המכירות ללקוחות פרטיים של יונדאי, מובילת השוק מתחילת השנה, מ־50% בשנה שעברה ל־58% במחצית הראשונה של 2016. השנה שיווקה יונדאי את הטוסון החדש, שהפך לרכב השלישי הכי נמכר בטבלת המסירות, ולא הוצע בשנה שעברה. 83% ממכירות הטוסון היו לפרטיים.
גם החברה האחות קיה, שאחראית ללהיט המכירות התאום ספורטאז', העלתה את שיעור הלקוחות הפרטיים שלה מ־58% ל־59%. הספורטאז' הוא הדגם השני בדירוג טבלת המסירות ו־74% מהמכירות שלו היו ללקוחות פרטיים, נתון גבוה יחסית לשאר דגמי קיה. זאת לעומת 58% מדגמי הפיקנטו הקטנה, המכונית הנמכרת ביותר בישראל, שנמכרו ללקוחות פרטיים.
גידול משמעותי רשמה גם יבואנית טויוטה, שמוכרת את הראב4 והלנד קרוזר שזכו לפופולריות גדולה מבעבר, מ־51% לקוחות פרטיים ל־59%. לעליית שיעור הלקוחות הפרטיים תרמה גם הירידה במכירות הקורולה המשפחתית לאחר ששיווקה הופסק בעקבות דגם מעודכן שיושק השבוע. רק 40% מהמכירות של הקורולה השנה היו ללקוחות פרטיים.
מנגד ירידה דרמטית בשיעור הלקוחות הפרטיים חוותה פורד, מ־74% ל־57%. זאת בעקבות חידוש שיווק הפוקוס המשפחתית, שלא נמכרה כאן בשנה שעברה ומיועדת בעיקר לשוק המוסדי. הפוקוס היא הדגם הנמכר ביותר של פורד בישראל כיום, אך רק 35% ממכירותיה היו ללקוחות פרטיים.
הנתונים חושפים גם את המיקוד השונה של מותגי היצרנים. בקבוצת פולקסווגן, למשל, נמכרו 51% מדגמי סקודה לחברות ליסינג וציי רכב, לעומת 30% במותג פולקסווגן ו־16% באאודי ובסיאט. זאת הסיבה שסקודה הייתה גם המותג הנמכר ביותר של הקונצרן הגרמני בארץ, ובפער גדול. אפשר לראות את הפערים גם דרך הדגמים המשפחתיים של הקבוצה: 94% מדגמי אאודי A3 נמכרו ללקוחות פרטיים, לעומת 85% מדגמי סיאט לאון התאומים, 79% מדגמי פולקסווגן גולף הזהים ורק 44% מדגמי סקודה אוקטביה – להיט המכירות של הקבוצה, עם יותר מ־5,000 מסירות השנה.
יבואני רכבי היוקרה גילו גם הם את המכירות לחברות הליסינג, ומתחילים בשיווק דגמים שמוצעים במכירות 0 ק"מ "שקטות", גם עבור מנהלים בכירים ובעלי חברות שרוכשים מכוניות יוקרה בהחכרה, או ישירות באמצעות חברות בבעלותם. המגמה בלטה אצל מובילות השוק, עם 16% ממכירות אאודי שהגיעו לליסינג ולחברות, לעומת 17% במרצדס ו־24% בב־מ־וו. מותגי יוקרה קטנים יותר מכרו בדרך כלל יותר ללקוחות פרטיים, כמו אסטון מרטין ופרארי (100%), פורשה (93%), קאדילק (92%), לקסוס (90%), קרייזלר־ג'יפ, אלפא רומיאו ומזראטי (88% לשלושתן).
מהעבר השני, מיצובישי אטראז', המשפחתית הקטנה שהייתה אלופת הליסינג בשנה שעברה עם 5% בלבד מהמכירות ללקוחות פרטיים, מכרה השנה כ-12% לפרטיים, תוצאה בין השאר של עצירת יבוא הדגם הקומפקטי ספייס סטאר,
דבר שהעביר חלק מלקוחותיו לאטראז'. מנגד נותרה פיג'ו 301 עם 7% בלבד לקוחות פרטיים, כשרק אופל אסטרה
שנייה לה, עם 11% בלבד לפרטיים.