200 מצלמות בת"א נגד נהגים בנתיבי אוטובוסים
פרסום ראשון: כחלק מהמאבק בעומסי התנועה החלה העירייה בפריסת תשתית לתיעוד מכוניות פרטיות בנת"צים. הקנס לעבריינים עשוי לעלות ל-500 שקל. התוכנית מתעכבת בשל סוגיות צנעת הפרט. וגם: באילו רחובות יוצבו המצלמות?
עיריית תל אביב החלה לאחרונה בפריסת תשתיות לכ-200 מצלמות וידאו המיועדות לאכיפה, שיתעדו נהגים הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). פקחים שיפעלו מחדר בקרה יוציאו דו"חות תנועה נגד הנהגים, כחלק מההתמודדות עם עומסי התנועה בצירים המרכזיים, שהתגברו בקיץ שעבר עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה.
פרויקט האכיפה טרם יצא לפועל בעקבות הנחיות שניתנו בנושא על ידי משרד המשפטים, שהזהיר מפני פגיעה בצנעת הפרט. כעת ממתינים בעיריית תל אביב לוועדת הכלכלה של הכנסת שתאשר לפרויקט לצאת לדרכו.
הקנס על נסיעה בניגוד לחוק בנת"צים עומד כיום על 250 שקל, אך משרד התחבורה פועל להעמדתו על 500 שקל וקביעת נקודות חובה.
הרחובות בתל אביב שבהם יוצבו מצלמות: אבן גבירול, דיזנגוף, בן יהודה, יהודה המכבי, דרך נמיר, מנחם בגין, המלך ג'ורג', אלנבי, אילת, דרך יפו תל אביב, שדרות ירושלים, העלייה, דרך שלמה, ארלוזורוב, המסגר, החשמונאים, הכובשים, יצחק אלחנן, קרליבך ומרמורק.
"העולם צועד כיום לכיוון תחבורה ציבורית מתוך התפיסה שרכב ציבורי עם הרבה נוסעים צריך לקבל עדיפות על פני רכב פרטי", מסבירה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות. "אנחנו מקווים שנוסעי הרכב הפרטי יבינו שאפשר להגיע מהר גם בתחבורה ציבורית. המצב כיום, שבו אוטובוסים עומדים בפקקים בגלל עברייני תנועה, צריך להיות מטופל בחומרה".
כאמור, התיעוד השרירותי חייב התייחסות מיוחדת של משרד המשפטים שקבע כמה הגבלות: יידוע הציבור לפני הצבת המצלמות; הצבת מצלמות שלא יוכלו להקליט קול; והמערכת שאליה יועברו הסרטונים לא תהיה מחוברת למאגר מידע שאינו רשימת כלי הרכב המורשים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית.
כמו כן נקבעו כמה תקנות לשמירת הצילומים, והוחלט כי אם לא נעברה עבירה - על הצילום להימחק מהמאגר מיד.
על פי התכנון המקורי, הפיילוט היה אמור להתחיל באוגוסט, אולם בעיריית תל אביב ציינו שהסוגיות המשפטיות ידחו אותו בכמה שבועות או חודשים.