50 גוונים של שיווק: כך מעצבים לוגו
משווקים צובעים את הלוגואים של החברות שלהם בכל צבעי הקשת כדי לעלות בנו רגש חיובי. איך כל צבע משפיע עליכם? ומה המשמעות של כל גוון? ערן יסעור מזמין אתכם למסע צבעוני בין מותגים כדי להדגים מה צבע יכול לעשות
שיווק הוא שילוב בין מדע ואומנות. אחד הביטויים המוצלחים ביותר למשפט הם לוגואים של מותגים. ללוגו (סמליל) יש תפקיד חשוב בניסיון למשוך את תשומת לב קהל היעד, ולגרום לו להרגיש קשר אל המותג.
הסרטון הבא מדגים את כוחם העצום של הסמלים. שימו לב שמופיעים בו 28 מותגים שונים, שאף אחד מהם מופיע עם שם החברה, ובכל זאת, רובם מוכרים :
כדי שהלוגו יעלה בנו רגש אל המותג, כזה שהמשווקים רוצים שנייחס אליהם, הם משתמשים במספר אלמנטים כמו עיצוב, צבע ושם המותג. הסיסמה המיתולוגית של טמבור, "תראו מה שצבע יכול לעשות", נכונה גם לעולמות השיווק והמיתוג - לצבעים יש כוחות שפועלים על התת מודע שלנו, כך שכשאנחנו רואים לוגו מסוים אנחנו מייחסים לו תכונות שקשורות לצבע בו הוא מוצג. .
אדום: להט, תשוקה, אהבה
נתחיל עם הצבע האדום ויחד נבחן לוגואים של מותגי על שהצבע האדום הדומיננטי בלוגו שלהם
כשבודקים אילו תכונות הצרכנים מייחסים לצבע האדום הם מציינים תכונות כדוגמת להט, תשוקה, אהבה, מרדנות, עוצמתיות, קיצוניות, ריגוש ונועזות. מלבד העובדה שאדום הוא אחד הצבעים הבולטים בפלטת הצבעים, כל המותגים האדומים רוצים להיתפש כ"לוהטים", מרגשים ועכשוויים. לא משנה באיזה תחום הם פועלים.
צהוב: חום, שמחה, אנרגיה
הצבע הצהוב מקושר אצל הצרכנים עם תכונות כמו חום, שמחה, כיף, אנרגיה וצעירות. בחברות אנגלו סכסון ו-DHL החליטו ליהנות משני העולמות - התכונות החיוביות וההקשרים האסוציאטיביים של הצבע האדום - על מנת לקבל שילוב תכונות חיוביות שיקרינו על תפישת המותג שלהם
שחור: מכובד, רציני, יוקרתי
הצבע השחור נתפש כאלגנטי, מכובד, רציני, יוקרתי. תמיד אפשר לסמוך עליו שיישאר באופנה. כשמותג האיפור MAC בחר בשחור ללוגו שלו, יש בכך אמירה אופנתית. כשצרכנים רואים את הלוגו של אלקטרה - הם מבינים בתת מודע שלהם, שניצב מולם מותג רציני.
שילוב הצבע השחור והזהוב בלוגו של גולדסטאר מעניק מימד של יוקרתיות. השחור בלוגו של מותג הניקיון ניקול הוא הברקה שיווקית מדהימה, שמראה איך צבע שחור, שבהקשרים מסוימים יכול לגרום לאסוציאציה של "מלוכלך", מקבל בהקשר זה איכויות חדשות וחיוביות, שמקרינות על הפן החדשני והיוקרתי של המותג.
כתום: חמימות, ידידותי, רגוע
למרות שמבחינת הצבעוניות הוא קרוב מאד לאדום, הרי שמבחינת התכונות שמייחסים לו הצרכנים, הכתום מקרין על מותגים תכונות ייחודיות ושונות לגמרי, כמו חמימות, ידידותי, רגוע ומזמין. לכן זה לא ממש מפליא שגם רשת בתי הקפה קפה-קפה ובנק מזרחי-טפחות חשבו שהצבע הכתום מייצג את אישיות המותג שלהם ועשו בו שימוש בלוגואים שלהם.
ירוק: איכות הסביבה, טבע, בריאות
ירוק - ואתם לא צריכים אותי בשביל לדעת את זה - קשור לאיכות הסביבה, לטבע ולבריאות. עכשיו אתם מבינים למה הסופרברנדס שלמטה החליטו לצבוע את לוגו המותג שלהם בירוק?
בין אם מדובר במותג נעליים שרוצה שתרגישו איתו נוח (טבע נאות), דרך ההרגשה הטובה שהתינוק שלכם אמור לקבל (האגיס), חברה שמייצרת תרופות או כזו שמסייעת לכם לשמור על בריאותכם (טבע וכללית), חברה המייצרת שמנים מן הצומח (עץ הזית) או חברת בנייה שהבניינים שלה משתלבים בסביבה ושומרים עליה (אזורים) - לכל המותגים האלה הצבע הירוק מתאים בדיוק למה שהם רוצים שאנחנו - הצרכנים - נחשוב עליהם.
כחול: חוכמה, בחופש, אמון
הצבע הכחול נחשב לצבע מלכותי. כזה שקשור מאד בתרופות ובבריאות, חוכמה, חופש ומשרה אמון. אמרנו "תרופות ובריאות"? מה הפלא שמותגי בריאות צבעו את הלוגו שלהם בכחול.
אגב, זוכרים את הדוגמאות ה"ירוקות" שכיכבו בהן גם מותגים שקשורים בבריאות (כללית וטבע)? זו לא טעות. יש צבעים שמקושרים לאותן תכונות ומאפשרים לחברות להחליט איזה צבע "מייצג" אותן טוב יותר. אמרנו שהצבע הכחול משרה אמון? סיבה מעולה לצבוע לוגואים של מותגים פיננסים של כרטיסי אשראי וחברות ביטוח שזקוקות לאמון הצרכנים:
אבל גם חברות תקשורת, מתווכי נדל"ן ומותגי רכב רוצים ליצור בקרב הצרכנים אמון.
בתחום הגבינות, אם אתה מחלבה שמתעסקת בגבינות מיוחדות, שלא לומר "מלכותיות", כחול הוא צבע שמתאים לך בדיוק (ובמיוחד אם הסיסמה שמלווה אותך היא "תמיד מיוחד"). ובהקשר הזה מעניין לציין, שלאחר שמחלבת גד לקחה בעלות על הצבע הכחול במקרר הגבינות המיוחדות, המתחרות שלה הלכו ושינו את צבע האריזות שלהן גם לכחול, כדי ליהנות מאותה הילה מלכותית ויוקרתית.
כסף וזהב
בואו נחסוך לכולנו זמן ונוותר על ההסבר מה המשמעות של צבעי הכסף והזהב. במקום זה פשוט אציג לכם לוגואים בכסף ובזהב, ואתם כבר תראו בעצמכם איזו השפעה ישנה לצבעים האלו עליכם.
קשת צבעים: דינמיות, עכשוויות, אופנתיות
יש הרבה מותגים שמעדיפים שילוב צבעים. הם מאמינים שקוקטייל של צבעוניות מסייע להם ליהנות מהטוב שבכל העולמות ולשדר תחושה של גיוון, דינמיות, עכשוויות, אופנתיות, שמחה והתחדשות. אתם חושבים שהם צודקים?
*הכותב הוא מומחה לשיווק ולמותגים, ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי