הרב הצבאי המיועד: כולם תורמים, ללא קשר לנטייתם
לאחר פגישה עם הרמטכ"ל שבה הבהיר רב-אלוף איזנקוט כי הוא עומד מאחורי מינוי אלוף-משנה אייל קרים לרב הצבאי הראשי, פרסם קרים איגרת לכל החיילים, שבה כתב: "אני מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל, ובבתרומה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל, ללא קשר לנטייתו המינית או לעדה והלאום אליו הוא משתייך"
עומד מאחורי מינויו של אלוף-משנה אייל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי לאחר פרסום ההתבטאויות שהשמיע הקצין המיועד לתפקיד, פרסם אחר הצהריים (ד') קרים איגרת לחיילים שבה כתב בין השאר: "הרבנות הצבאית בראשית היא רבנות של כלל חיילי צה"ל ומפקדיו. אני מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל, ובתרומה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל, ללא קשר לנטייתו המינית או לעדה והלאום אליו הוא משתייך". מינויו של קרים חולל סערה ציבורית בעקבות דברים שכתב לפני שנים בתשובה לשאלות הלכתיות.
סערת מינוי הרב הצבאי הראשי: לאחר פגישה עם הרמטכ"ל, שבה הבהיר רב-אלוף גדי איזנקוט כי הוא
להלן האיגרת המלאה של הרב הצבאי:
"בימים האחרונים, עם פרסום החלטת הרמטכ"ל למנות אותי לרב הראשי לצה"ל, התעוררה "סערה" סביב תשובות קצרות שפרסמתי באינטרנט לפני 12 שנים ויותר, בהיותי אזרח. לקראת כניסתי לתפקיד הרב הראשי לצה"ל, אבקש לחדד, להבהיר ולהסביר את דרכי במהלך ארבעים שנות שירותי בצה"ל (הגם שחלק מהדברים שפורסמו אינם נכונים ואינם מדויקים)
א. אחדות הפקודה וסמכות המפקד
הרב הראשי לצה"ל, כמו כלל חיילי צה"ל ומפקדיו, כפופים לרמטכ"ל ולהיררכיה הצבאית. לא יעלה על הדעת שחייל או מפקד יפעל בניגוד לפקודות. הדברים נכונים בשגרה ובלחימה כאחד. בשירותי הצבאי הייתי לוחם ומפקד בסיירת הצנחנים ובסיירת מטכ"ל. בתפקידים אלה שיננתי לעצמי ולפקודיי את ההכרח והצורך לציית לפקודות. בנושא זה, אין כל מקום לדיון או לפרשנות אישית.
ב. רבנות של כולם
הרבנות הצבאית בראשית היא רבנות של כלל חיילי צה"ל ומפקדיו. אני מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל, ובתרומה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל, ללא קשר לנטייתו המינית או לעדה והלאום שאליו הוא משתייך. צה"ל קולט לתוכו את החברה הישראלית על כל גווניה ככל קצין, אני תומך בשירות משמעותי לכל חייל וחיילת, ורואה את עצמי מחויב לתת מענה הולם לכולם. הרבנות שאליה אני משתייך מחויבת להליכה המשותפת עם כל גווני האוכולוסיה בצה"ל, פועלת רבות למציאת המכנה המשותף מבחינה ההלכתית-צבאית, וזו תשובתינו למנסים לפגוע ב'דרך'.
ג. לסיכום
אנו נפעל בשנים הבאות להרחבת המכנה המשותף, להדגשת המקרב והמאחד, מתוך שותפות בבניית צבא העם. דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת".
השאלות והסערה הציבורית
לפני 14 שנים נשאל לגבי סוגיה ההלכתית המכונה "אשת יפת תואר" הקשורה ליחס לוחמים לאישה מהצד האויב שנופלת בשבי. הרב נשאל "האם מותר בימינו לחייל צה"ל לאנוס בחורות בזמן לוחמה, או שדבר זה אסור?".
הרב אמר בשעתו כי במצב של מלחמה, משתנים התנאים. "כשם שבמלחמה 'נפרצים' גדרי ההסתכנות למען אחרים, כך גם 'נפרצים' במלחמה גדרי הצניעות והכשרות. יין נסך שלא הותר בזמני שלום, הותר במלחמה, כדי לשמור על הרגשתם הטובה של הלוחמים. מאכלות אסורים הותרו במלחמה (ולשיטות אחדות גם כשיש מזון כשר), כדי לשמור על כושרם של הלוחמים, אף שבתנאי שלום הם אסורים. כך גם דוחה המלחמה צדדים מסוימים של גילוי עריות, אף שהתחברות אל גויה היא דבר חמור מאוד, אלא שהוא הותר במלחמה (בתנאים שהוא הותר), מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים. ומאחר שהצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו, התירה התורה לפרט לספק את היצר הרע בתנאים שהתירה, למען הצלחת הכלל".
ב-2003 הוא נשאל כיצד יש לנהוג במחבל פצוע. "מחבלים מתאבדים שנפצעו יש להרוג", פסק הרב. במקרה אחר קבע כי "אין לנהוג במחבלים כבני אדם, שהרי הם 'חיות', ופועל לגביהם הכלל 'כל המרחם על אכזרים – סופו להתאכזר על רחמנים'".
הרב קרים שב והתייחס לסוגיית הנשים בכלל ובצה”ל בפרט. באחד המקרים הוא נשאל מדוע מבחינת התורה אסור לנשים להעיד במשפט והשיב כי זו אכן הפליה, אך "הפליה של האישה לטובה, מכיוון שאופייה הסנטימנטלי אינו מאפשר לה לעמוד בחקירות שתי וערב של בתי המשפט".
הרב נשאל גם על סוגיית יחס ההלכה להומוסקסואלים. הוא הבהיר כי יש להתייחס להומואים וללסביות באהבה ובתמיכה, אך גם כינה אותם "אדם חולה או בעל מום" וכזה שיש "לעזור לו להיחלץ ממצבו, עם הרבה רגישות וסבלנות". לדבריו, "כשם שמין אינו נזקק לשאינו מינו בבעלי חיים כי זה לא טבעי להם, קל וחומר במין האנושי". לטענתו, בעלי "נטיות הפוכות" יכולים להילחם בנטיות אלו ולשנות אותן.
הרמטכ"ל: קרים התחייב שהרבנות תכבד כל אדם
מוקדם יותר נועד קרים עם הרמטכ"ל איזנקוט, שהודיע כאמור כי קרים ימונה לתפקיד הרב הצבאי הראשי על אף הסערה. "אל"מ קרים הבהיר במהלך השיחה את כל הסוגיות שעלו בימים האחרונים וכן סוגיות נוספות, והבהיר מעל לכל ספק כי הוא וכל חיילי צה"ל כפופים באופן מלא לפקודות הצבא ולרוח צה"ל", נאמר בהודעת איזנקוט לאחר הפגישה.
"הרב התחייב כי הוא באופן אישי והרבנות בראשותו יכבדו כל אדם באשר הוא אדם ללא הבדלי דת, גזע והעדפה מינית, וכי הוא רואה בצה"ל את צבא העם הקולט לתוכו את כל המתגייסים והמתגייסות באשר הם. הרמטכ"ל דן עם אל"מ קרים על תפקידי הרבנות הראשית והאופן שבו הוא רואה את הרבנות תחת פיקודו, והתרשם כי הרב רואה עמו עין בעין סוגיות אלו".
הרמטכ"ל ציין כי הוא מסתייג ואינו מסכים לניסוח שעלה מהדברים שפורסמו, וכי דברים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל. הרב קרים, נמסר, אמר בשיחה: "גם במרחק הזמן, אם חייל או חיילת נפגעו, אני מביע על כך צער עמוק".