"TripAdvisor" נכנסים בחברות התעופה
אתר דירוג בתי המלון, המסעדות והאטרקציות נכנס לעולם הטיס והעלה את "Flyscore" - דירוג חברות תעופה על פי 8 קריטריונים: שירות, נוחות, ניקיון, מקום לרגליים ועוד. בעבר נחשדה החברה במכירת דירוגים, אך המנכ"ל מתעקש: "נפתור את חוסר הוודאות בהזמנת טיסה". וגם: איך מדורגות עד עתה החברות הישראליות?
הדירוגים משוקללים לציונים של בין 1 ל-5 (יש אפשרות גם לחצאי נקודות), על פי שמונה קריטריונים אותם צריך למלא הגולש:
1. מקום לרגליים
2. שירות לקוחות
3. ניקיון
4. אוכל ומשקאות
5. נוחות המושב
6. הליך הצ'ק אין והעלייה למטוס
7. תמורה לכסף
8. מערכת הבידור בטיסה
ממש כמו בתחום המלונות או המסעדות, הגולשים יכולים להוסיף טקסט משלהם ולפרט את חוויותיהם מהטיסה עם כל אחת מהחברות הפעילות בעולם. בתגובה, יכולים הגולשים לסמן האם הביקורת של אותו גולש היתה עבורם שימושית או לא.
הרעיון המקורי, שאולי יגרום לבעתה בחברות התעופה העושות ימים כלילות על מנת להימע מביקורות שליליות, כאמור רק יצא לדרך, ובשלב זה מרבית חברות התעופה זכו למאות בודדות של ביקורות. עם זאת, חברות גדולות כמו "בריטיש איירווייז" (ציון 3.5 מתוך 5) או "KLM" ההולנדית (ציון 4), "טורקיש איירליינס" (ציון 4) וגם "קטאר איירווייז" (ציון 4.5) זכו כבר לאלפי ביקורות.
אז מה חושבים על החברות הישראליות?
ומה חושבים עלינו? באתר העולמי של "TripAdvisor" פורסמו עד עתה רק מעט יותר מ-160 ביקורות על חברת "אל על", ונכון לעכשיו הציון הממוצע של החברה עומד על 4. לצד ביקורות על שירות מצוין ציינו המבקרים את מערכת הבידור המיושנת במטוסי ה-747 של החברה ואת צי המטוסים הישן.
בקריטריונים זכתה אל על לציון 4 בשירות, ניקיון, צ'ק אין ובורדינג. ציון 3.5 ניתן לאל על בקטגוריות המרווח לרגליים, המזון והמשקאות, נוחות המושבים והתמורה לכסף. ציון 3 ניתן לחברה הישראלית על מערכת הבידור בטיסה.
חברת ארקיע זכתה עד עכשיו רק ל-12 ביקורות באתר, ולציון ממוצע של 2 - ויודגש כי ריבוי ביקורות גורם באופן טבעי לאיזון הציונים. ציון 4 ניתן לחברה על ניקיון המטוסים, ציון 3.5 על הצ'ק אין והבורדינג, 2.5 על המרווח לרגליים, השירות ונוחות המושבים, 2 על המזון והמשקאות ועל התמורה לכסף ו-1.5 בלבד על מערכת הבידור בטיסה. חברת ישראייר עדיין לא זכתה לדירוג באתר.
לפזר את הערפל
סגן נשיא ומנכ"ל "TripAdvisor", בריאן זלצבורג, אמר בהודעת החברה הרשמית כי "הגיע הזמן למחקר טוב יותר ולרכישה נבונה יותר של טיסות. אנו נרגשים להציג את המוצר החדש שלנו ב-48 מדינות וב-29 שפות. בנוסף, הצגנו כלי הערכה לחברות מעבר למחירי הטיסות".
עוד הוסיף זלצבורג: "חוויית הטיסה השתנתה באופן דרמטי לאורך השנים, לעתים לטובה ולעתים לרעה. נפתור באופן ייחודי את חוסר הוודאות של הנוסעים בנושא באמצעות הביקורות, התמונות והציונים שיעזרו לגולשינו להחליט כיצד ייראה הטיול הבא שלהם".
לצד החגיגה, יש לציין כי בשנים האחרונות התעוררו לא פעם בעיות של אמינות הדירוגים באתר. בין היתר נטען כי מפורסמות בו ביקורות מזויפות או כאלה בתשלום, וכן שעסקים שונים יכולים להסיר ממנו ביקורות שליליות. אין זה מן הנמנע שעם התרחבות הביקורות באתר, נראה בקרוב גם ניסיון התערבות של חברות התעופה - ממש כמו המסעדות ובתי המלון ברחבי העולם - בביקורות כלפיהן.