מדריך למשקיע החברתי
"אל תשאלו רק כמה כסף לתרום, תשאלו מה ההשקעה החברתית הנכונה. כשאנחנו תורמים כסף לעמותה כזו או אחרת אנחנו אמנם לא מצפים לתמורה כלשהיא עבורנו, אבל אנחנו בהחלט מצפים שהכסף שלנו יביא לתוצאות. אנחנו למעשה משקיעים ומקווים שהתשואה על כך תהיה בהשגת מטרות חברתיות". לקראת חלוקת "אות האפקטיביות", מנכ"ל "מידות", עושה סדר
באחרונה התקבלה באוניברסיטת בן גוריון התרומה הגדולה בהיסטוריית התרומות הישראלית -400 מיליון שקלים. מדובר בתרומה ייחודית ויוצאת דופן, ואין ספק שלבני הזוג הווארד ולוטי מרקוס ז"ל, שתרמו את הסכום הנכבד, היו שיקולים רבים וכבדי משקל בטרם החליטו על תרומתם הנדיבה.
כל תרומה, גדולה או קטנה, מוסדית או פרטית, דורשת סדר עדיפויות והכרעות קשות. גם מי שתורמים סכומי כסף קטנים בהרבה נדרשים להחליט כמה לתרום, מתי ובעיקר - למי? איך אפשר להחליט למי לתרום? איך נוודא שהכסף שלנו הולך למקומות הנכונים?
אל תשאלו רק כמה כסף לתרום, תשאלו מה ההשקעה החברתית הנכונה. כשאנחנו תורמים כסף לעמותה כזו או אחרת אנחנו אמנם לא מצפים לתמורה כלשהיא עבורנו, אבל אנחנו בהחלט מצפים שהכסף שלנו יביא לתוצאות. אנחנו למעשה משקיעים ומקווים שהתשואה על כך תהיה בהשגת מטרות חברתיות. לכן עלינו לשאול מה היא ההשקעה החברתית הנכונה ביותר עבורנו.
כדאי לבחון את החלופות להשקעה; סכום כסף זהה יכול להיות מושקע בעמותה אחת שתסייע ברכישת ציוד רפואי לקשישים, או בעמותה אחרת, שתקדם חינוך טכנולוגי לנוער. שתיהן מטרות ראויות וחשובות ועלינו לבחור היכן להשקיע את כספנו קודם כל בהתאם להעדפותינו וערכינו, אבל גם לפי הערך החברתי שהעמותה "מייצרת".
עלינו לבחור היכן להשקיע את כספנו קודם כל בהתאם להעדפותינו וערכינו
חפשו מידע פומבי זמין ונגיש על העמותה. אתר העמותה הוא מקור מידע טוב שיכול להעניק לנו תמונה כללית על מטרות העמותה, האנשים שמנהלים אותה, הפעילות שהיא מקיימת כדי להשיג את מטרותיה והצלחותיה עד כה. נוסף לאתר מומלץ לחפש מידע נוסף בגיידסטאר – מאגר מידע ציבורי בו מידע חשוב כגון דו"חות כספיים של עמותות, אישורי ניהול תקין, הכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות ועוד.
אל תבדקו רק מה העמותה עושה, תבדקו גם איך היא עושה את זה
מהמידע באתר ניתן ללמוד על ההכנסות וההוצאות של עמותות, תקציבן והיקפי הפעילות בהן. מקור מידע נוסף היא "המפה החברתית" – פרויקט חדשני של ארגון 'מידות' שמספק תמונה רחבה ומקיפה על הארגונים המרכזיים הפועלים בשדה החברתי על פי עניין אישי ועל בסיס פרמטרים משותפים. בדיקה במפה החברתית תאפשר הסתכלות ברורה ונוחה על עמותות שונות הפועלות בתחום זהה ותרומה לעמותה שנראית לנו הכי מתאימה.
אל תבדקו רק מה העמותה עושה, תבדקו גם איך היא עושה את זה ומה ההצלחות שלה. חשוב לזכור שארגון ללא מטרות רווח הוא לא ארגון ללא מטרות - לארגונים האלה צריכות להיות מטרות ברורות ומוגדרות, והפעילות בארגון צריכה להתמקד בדרכים להשגת המטרות החברתיות שהוגדרו מראש.
עמותה יכולה להיות פעילה אך ללא ידע, ניסון וכלים מקצועיים שיבטיחו שהפעילות תשיג את מטרות העמותה העשייה לא תשיג את מטרותיה. עמותה שרוצה לעודד מצוינות אקדמית יכולה להעביר מאות שיעורי תגבור במתמטיקה כל שנה, אך ברור לכולנו אין לכך משמעות אם הישגי התלמידים בבית הספר לא השתפרו בהתאם.
- הכותב הוא מנכ"ל מידות, שמקדמת אפקטיביות כאמת מידה עיקרית במערך שיקוליהם של משקיעים חברתיים ובניהול עמותות.
- ב-26.7 בסינמטק תל-אביב תעניק "מידות" את "אות האפקטיביות לעשייה חברתית" בכנס השנתי לאפקטיביות המגזר השלישי. אות האפקטיביות מוענק זו השנה החמישית במטרה לעודד איכות, אחריות ומובילות חברתית במגזר השלישי. העמותות האפקטיביות נבחנו על פי הישגים מחוללי השפעה בפעילותן החברתית, יכולתן לדווח על תוצאות פעילותן על בסיס נתונים, קיומה של פרקטיקה של מדידה והערכה והתרשמות חברי הוועדה.