הקאמבק של מסוק העטלף שניזוק בלבנון ה-2
ביום השלישי למלחמה ספגה הספינה אח"י חנית טיל של חיזבאללה. ארבעה חיילים נהרגו. על הספינה הוצב אז גם מסוק העטלף והוא נפגע קשות. אחרי שיקום ארוך הוא שב לפעילות: "זה היה כמעט כמו לבנות מסוק חדש"
לפני עשר שנים, ב-14 ביולי 2006, פגע טיל החיזבאללה בסטי"ל אח"י חנית בטרגדיה קשה שנצרבה בזיכרון הלאומי. ארבעה חיילים נהרגו אז ביומה השלישי של מלחמת לבנון השנייה: רס"מ דב שטרנשוס, סמ"ר טל אמגר, סמל יניב הרשקוביץ ורב"ט שי אטיאס, זכרם לברכה. על סיפון הספינה היה גם מסוק ימי מדגם עטלף שניזוק קשות, אבל בצה"ל לא הרימו ידיים - ואחרי שיקום ארוך הוא חזר לפעילות מבצעית שנמשכת עד היום.
ההחלטה על שיפוץ המסוק הפגוע התקבלה בין היתר לאור העובדה שמחירו של מסוק חדש עומד על יותר מעשרה מיליון דולר למסוק עירום, ללא המערכות האלקטרוניות הייחודיות של חיל הים. אבל זה לא היה השיקול היחיד. "היה רצון להחזיר את המסוק לאוויר", מסביר גדי, אזרח עובד צה"ל בבסיס רמת דוד ומומחה לאחזקת מסוקי העטלף. "רצינו להוכיח לעצמנו ולמשפחות השכולות שלא מנצחים אותנו, להוכיח לעצמנו שיש לנו את היכולת לבצע תיקון כזה מסובך - ולהעלות את רוח הטייסת".
עבור גדי זה היה יותר מעניין טכני. "מבחינת חיל האוויר יכול להיות שאפשר היה לוותר על המסוק הזה. בתמונות אפשר לראות את הנזק הכבד שספג. אבל היה לי קשר חזק מאוד עם דב שטרנשוס ז"ל. הוא כבר השתחרר משירות קבע ובהמשך חזר לחיל האוויר. אני ראיינתי אותו כמנהל מוסך, והמלצתי להחזיר אותו לשירות ואחר כך הוא הפך למכונאי בטייסת. מבחינתי השיפוץ של העטלף הוא פרויקט חיי. זה היה אישי ואמוציונלי מאוד".
כמעט שנתיים נמשך השיפוץ של המסוק, שמפעילה טייסת "מגיני המערב", והוא משמש למשימות איתור וסיור עבור הספינה. "זה היה כמעט כמו לבנות מסוק חדש. המסוק נפגע ביולי 2006 והיעד היה לסיים את העבודה עד יום הזיכרון במאי 2008. השבועיים האחרונים היו לחוצים מאוד, אבל עמדנו במשימה".
וכך, המסוק שב לטייסת ומשרת בה עד היום. "זה היה ניצחון קטן שלנו", אומר סא"ל אייל, כיום מפקד "מגיני המערב". "מי שטס עליו היום לא יכול לדעת מה המסוק הזה עבר. טייס ניסוי בחן אותו אחרי השיפוץ, אישר שהכול תקין ואז הוא שב לשירות, בטקס מרגש בהשתתפות המשפחות השכולות".