רכבת העמק שוב נוסעת, אחרי 65 שנים
רכבת העמק תתחיל לפעול באופן מסודר בעוד מספר חודשים, אך נסיעות מבחן ראשונות החלו להתבצע כבר השבוע. קבלו הצצה ראשונה
ותיקי העמק משפשפים בימים האחרונים את עיניהם בתדהמה: אחרי שנים של הבטחות באוויר ועבודות בשטח, קטר של רכבת ישראל החל לנסוע על מסילת רכבת העמק, לראשונה מה-14 בנובמבר 1951, תאריך נסיעתה האחרונה של רכבת העמק ההיסטורית. נסיעת המבחן הראשונה נערכה ביום ראשון על המסילה מחיפה ועד בית שאן. על הפרק: בדיקת נוחות, בטיחות, ציוד איתות וקשר בתחנות ולאורך המסילה. חברת נתיבי ישראל, המקימה את המסילה שאורכה כ-60 ק"מ, שכרה את הקטר מרכבת ישראל כדי לערוך את המבחנים לפני מסירת המסילה לרכבת.
נסיעת מבחן ראשונה ברכבת העמק
אילן רוזנפלד, מנהל פרויקט המסילה בחברת נתיבי ישראל, אומר כי מדובר בבדיקות הרצה: "אנחנו מבצעים בדיקות גיאומטריה של התוואי ובדיקות קשר. נתיבי ישראל תסיים את הבדיקות ואת המבחנים עד חודש אוגוסט, ותעביר את המסילה לרשות רכבת ישראל. אני מאמין שמספר חודשים לאחר מכן תתחיל לנסוע רכבת מסחרית".
המבדקים עם הקטר ייארכו עוד כ-10 ימים ובהמשך תיערך סדרת בדיקות לאורך המסילה, מערכת האיתות והתחנות. במבדקים משתתפים נהגי הקטר, עובדי החברה ומהנדס מטעם חברת הרכבות הגרמנית (BH). בשלב זה יש לאורך המסילה חמש תחנות – בלב המפרץ (חיפה) בכפר יהושע (יקנעם), כפר ברוך (מגדל העמק), עפולה ובית שאן. בשלב הבא ייבנו תחנות גם בנשר ובתל יוסף. לדברי רוזנפלד, העבודה בתוואי ההיסטורי מרגשת. "יש פה התרגשות מכך שהרכבת מתחילה לנסוע בתוואי ההיסטורי של רכבת העמק. התושבים מאוד מעורבים, בעיקר הוותיקים שעוד נסעו ברכבת המקורית בתור ילדים. הם באים לפה, מתעניינים, מתרגשים ואנחנו נדבקים בהתרגשות שלהם".
בהקמת הקו הושקעו 4 מיליארד שקל. על-פי לוחות הזמנים המתוכננים, יחלו הנסיעות המסחריות בקו בחודש נובמבר הקרוב - בדיוק 65 שנה לאחר הנסיעה האחרונה.