מחקר: תעופה בעזרת כנפיים - טעות באבולוציה
חוקר מקנדה טוען כי סביר יותר שהיווצרות הכנפיים נגרמה ממטרות אחרות - לרבות איתות או ברירה מינית
במילים אחרות, לפי החוקר, ייתכן כי תעופה בעזרת כנפיים היא בכלל טעות באבולוציה, או תוצר לוואי אבולוציוני. "המחקר שלנו הוא צעד נוסף לקראת הקביעה איך באמת התפתחה התעופה, ואם מדובר בהתפתחות יחידה או בכמה התפתחויות בשרשורים אבולוציוניים שונים", מסר החוקר דסצ'י בהודעה לתקשורת.
אחד ההסברים הפופולריים ביותר למקורות האבולוציוניים של תעופה הוא כי הכנפיים למעשה סייעו לריצה בשיפוע - כאשר דינוזאורים דמויי-ציפור וציפורים שעדיין לא יכלו לעוף השתמשו בכנפיים כדי לרוץ במעלה צוקים ועצים כדי להימלט מטורפים.
כדי לבדוק את פוטנציאל התעופה של מינים קדומים של בעלי כנף, החוקרים ניתחו את מסת הגוף וגודל הכנפיים של 45 דגימות מ-24 מיני תרופודה שונים שלא עפו, ועוד חמישה מינים של ציפורים קדומות. כאשר ציפורים מודרניות היו המודל ההשוואתי, השתמשו החוקרים בשני המדדים האנטומיים כדי להעריך את תנועת הכנף, זווית התנועה ותפוקת השרירים.
"אנחנו מכירים את הממדים ואנחנו יודעים איך השרירים והאנטומיה של ציפורים מודרניות עובדים", הסביר דסצ'י. "במודל שלנו, אם מין מסוים לא מגיע לרף המינימלי של תפקוד שאנחנו רואים בציפורים היותר מפותחות - כמו היכולת להמריא או לייצר כמות מסוימת של כוח - אפשר להגיד שהוא לא היה יכול לתפקד באותו האופן או לעוף".
החוקרים גילו שריצה בשיפוע בסיוע כנפיים לא הייתה קשורה לרף האנטומי ההכרחי עבור האבולוציה של התעופה, וכי הריצה בסיוע הכנפיים גם לא חזתה סיכויי הישרדות טובים יותר. על כן, על פי החוקר, סביר יותר שהיווצרות הכנפיים נגרמה ממטרות אחרות - לרבות איתות או ברירה מינית.