שתף קטע נבחר
 

חלוקה שוויונית של הארנונה וגז טבעי בתעשייה: עיקרי חוק ההסדרים

האוצר קיבל את אישור היועץ המשפטי לשורת נושאים שייכללו בחוק ההסדרים, הקשורים להוזלת יוקר המחיה, צמצום הפערים בחברה והאצת הצמיחה. בין המהלכים: פיתוח נסיעות שיתופיות במוניות ספיישל, האצת מיזמי התחבורה הציבורית בערים הגדולות והורדת חסמי ייבוא לתמרוקים

חלוקה שוויונית של כספי הארנונה שמשלמת הממשלה; פיתוח קווים נוספים של הסעת המונים בשלושת המטרופולינים הגדולים; האצת השימוש בגז טבעי בתעשייה; והוספת ערוצים חדשים בעידן פלוס - אלה הם חלק מהנושאים אותם סיכם משרד האוצר מול היועץ המשפטי לממשלה, ביום חמישי האחרון, ואשר ייכללו בתוכנית הכלכלית ל-2017-2018 בחוק ההסדרים.

 

אלו הסכומים שתחסכו מהפחתת המס

לקראת הפחתת מסים? כך זה ישפיע עלינו

כחלון: נבצע הפחתות מסים במיליארדי שקלים

 

התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 תתמקד בשלושה נושאים: שוויון הזדמנויות וצמצום פערים, תחרות והקטנת יוקר המחייה בישראל ושיפור הפריון ומנועי הצמיחה של המשק. ההצעות במסגרת חוק ההסדרים יובאו לאישור הממשלה ב-11 באוגוסט ולאחר מכן להצבעת הכנסת.

 

שוויון הזדמנויות: דגש על חינוך בלתי פורמלי

במסגרת שוויון הזדמנויות וצמצום פערים, תוקם קרן ארנונה לשם חלוקה דיפרנציאלית של כספי הארנונה המשולמים על ידי הממשלה. כיום ישנם גופים רבים שהממשלה משלמת עליהם ארנונה, בעיקר משרד הביטחון, בסכומים שנאמדים ב-800-900 מיליון שקל. הממשלה משלמת ארנונה לרשויות שבהן נמצאים המתקנים המחוייבים בתשלום, ומיקומיהם הם בדרך כלל ברשויות החזקות. מטרת ההצעה היא להקים קרן אליה יפריש כל משרד ממשלתי כספי ארנונה אותם עליו לשלם, וכספי הקרן יחלוקו בצורה שוויונית יותר גם לרשויות החלשות.

 

צפו: הורדת המסים של כחלון, כיצד זה ישפיע לנו על הכיס?

צילום: אלי סגל וחגי דקל

צילום: אלי סגל וחגי דקל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בנוסף, במסגרת הצעת החוק ייושמו מסקנות ועדת דורנר בנושא מדיניות הענישה והשיקום של אסירים בישראל, כך שיושם דגש על ענישה בקהילה עצמה על ידי עבודה בקהילה. מטרת המהלך היא לשקם את האסירים ולהעביר אותם בחזרה לחברה בצורה יעילה ולא רק באמצעות המאסרים הרגילים.

 

כמו כן, על מנת לצמצם פערים במערכת החינוך, כוללת ההצעה צעדים שיאפשרו למנהלי בתי ספר לפעול להגדלת החופש הפדגוגי של בית הספר. המנהלים יקבלו יותר גמישות בהפעלת תקציבי שעות הלימוד הנוספות שלא במסגרת שעות הבסיס, ושל שעות הלימוד המועברות על ידי אנשי מקצוע שלא עובדים בהוראה.

 

המטרה היא להעביר דגש מהחינוך הפורמלי לבלתי פורמלי, ובנוסף לחזק את הישגי התלמידים באמצעות מתנ"סים ושיעורים שמתקיימים אחר הצהריים ללימוד השפה והמתמטיקה. כחלק מהצעה זו ייתנן סבסוד לרשויות מרמה סוציו-אקונומית 1-6 כדי להקנות כלים להשתלבותם של התלמידים, בדגש על תלמידים הלומדים במוסדות חינוך ערבים וחרדים.

 

יוקר המחיה: תחרות בתשתית התקשורת הקווית מול הוט ובזק

במסגרת ההצעות בנושא יוקר המחייה מוצע שינוי מבני בענף התקינה, המתייחס להרכב הוועדות השונות במכון התקנים. הרכב הוועדות ייבחן כך שלא תהיה השפעה לזהות התעשיינים היושבים בה או בראשה לתקינה המונהגת.

 

בנוסף, תיבחן העברת בדיקות מכון התקנים למעבדות פרטיות כדי להקל ולהוזיל את בחינת הליכי הבדיקה, המוערכים בעלות של כחצי מיליארד שקל למשק בשנה. עוד כוללת התוכנית הקלה על הסטנדרטיזציה של התקן הישראלי אל מול התקן הבינלאומי באמצעות כלים שיקלו על קבלה מראש של התקן הבינלאומי במקום שיבוצעו התאמות של התקן הישראלי מולו.

 

הצעה נוספת בתחום יוקר המחייה היא הגברת התחרות בשוק התקשורת, באמצעות הוספה של ערוצים חדשים לעידן פלוס. מועצת הכבלים והלוויין לא הוסיפה עד היום ערוצים לעידן פלוס, שניתן לצפות בו בשישה ערוצים בלבד, מה שהופך אותה לאלטרנטיבה לא אטרקטיבית מול הוט ויס. במסגרת התוכנית הכלכלית מוצע להוציא את מהלך הוספת הערוצים לעידן פלוס להפרטה כדי לייצר תחרות מול הוט ויס.

 

בהמשך לרפורמה בשוק הסיטונאי, מוצע בתוכנית הכלכלית להגביר את התחרות בשוק תשתית התקשורת הקווית. בזק והוט יחויבו לתת לבעלי רישיון נוספים "לרכב" על הפלטפורמות שלהן, וכך תבוטל השליטה המונופוליסטית ששוררת היום בענף.

 

נושא נוסף שמוצע בחוק ההסדרים הוא מיקוד עבודת המנהלים במערכת הרפואה הציבורית בעבודת ניהול מחלקותיהם ולא ברפואה הפרטית. המטרה היא שהמנהלים יתנו את השירות המלא בתור מנהלי מחלקות. נושא זה עדיין פתוח לדין ודברים עם מנהלי המחלקות.

 

בענף המוניות מציע חוק ההסדרים לפתח את תחום הנסיעות השיתופיות גם במוניות ספיישל, כך שניתן יהיה לנסוע במונית עם מספר נוסעים נוספים כדי להוזיל את יוקר הנסיעה. עוד מוצע לאפשר מעבר ממונית שירות למונית רגילה על מנת להרחיב את התחרות בענף זה.

 

נושא נוסף בתחום יוקר המחייה שעולה בהצעת חוק ההסדרים הוא הוזלת התמרוקים והפארמה. בדומה לחוק הקורנפלקס. פה מוצע להוריד חסמי ייבוא לתמרוקים נוספים כדי ליצור תחרות מול תמרוקים ברישיון בלעדי.

 

יוקמו 6-4 מכללות להשכלה טכנולוגית

בתחום הפיננסי מוצע להסדיר את מסקנות ועדת בריס, שהמליצה על קביעת רגולטור שירכז תחתיו את הטיפול בנותני שירותי מטבע ואת הטיפול בנותני שירותי אשראי חוץ מוסדיים. הכוונה היא להוריד חסמים העומדים כיום בדרכם של נותני שירותי חילופי מטבע ושירותי דביט קראד, על מנת לייצא פלטפורמות נוספות שיתחרו בבנקאות הרגילה למשקי הבית ולעסקי קטנים, כמענה נוסף לאשראי.

 

במסגרת תחום שיפור הפריון ומנועי הצמיחה מוצע בחוק ההסדרים לפתח את התחבורה במסגרת PPP (שותפות ציבורית-פרטית - ביצוע פרויקטים ציבוריים באמצעות שיתוף המגזר העסקי). ההצעה עוסקת בין היתר בפיתוח הקן הירוק והקו הסגול ברכבת הקלה במטרופולין תל אביב לצד המשך פיתוח הקו האדום, פיתוח הסעת ההמונים בחיפה כולל קו רכבת קלה בין חיפה לנצרת, והתרת קו נוסף של הרכבת הקלה במטרופולין ירושלים.

 

כמו כן מוצעת הצעה להגברת אטרקטיביות המשק הישראלי להשקעות. במסגרת זו מוצע להפחית את שיעורי המס לחברות אסטרטגיות. מוצע מסלול מיסוי מופחת לחברות היי-טק, כך שאלה ימוסו בשיעור 12% מס חברות, בעוד שהחברות הגדולות ימוסו בשיעור של 6%, ובנוסף ימוסו בשיעור של 4% על דיבידנדים ללא קשר לגודל החברה. מטרת הצעה זו היא לעודד את הישארות הקניין הרוחני בישראל.

 

הצעה נוספת היא להעביר את המשק לגז טבעי, זאת כדי להוריד עלויות, להפחית זיהום ולעודד צמיחה.

 

עוד הצעה מדברת על העברת משק הביוב מגופים מקומיים לעשרה מרחבי ביוב. הצעה נוספת מתעתדת לחזק את מערכת ההשכלה הטכנולוגית בישראל. במסגרת זו יוקמו ארבע עד שש מכללות דגל מרכזיות שיעסקו בהשכלה טכנולוגית, עם הוראה טובה יותר, ציוד משוכלל יותר והכשרה והכוונה נכונות יותר למשק.

 

עוד מדברת הצעת חוק ההסדרים על הקמת אשכול רשויות מקומיות לשיפור התנהלותן הכלכלית, הפחתת הרגולציה לרישוי עסקים והקמת One Stop Shop לרישוי עסקים, ייעול ההליך הביורוקרטי ברשם המקרקעין והסרת חסמים ביורוקרטיים בתחום הדיור. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
שר האוצר, משה כחלון
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים