מצעד המכוניות המעוקלות - מאזדה בראש
על רקע הדאגה מבועת אשראי בשוק הרכב: מתחילת השנה נרשמה עלייה של 5% במספר המכוניות שנלקחו מבעליהן בגלל חוב
לא רק שמכירות הרכב החדש גדלות השנה בקצב נמרץ, גם מספר המכוניות שעוקלו מבעליהן בגלל חובות. במחצית הראשונה של 2016, מתחילת ינואר ועד סוף יולי, עוקלו 1,567 מכוניות - עלייה של 5% לעומת מספר המכוניות שעוקלו בתקופה המקבילה אשתקד.
מנתוני חברת כונס פרי עולה כי מותגים המעוקלים ביותר הינם דווקא כלי רכב המוגדרים עממיים, ולא מותגי יוקרה שעוקלו פחות. כך למשל חלה עלייה בשיעור של 28% במספר כלי הרכב מתוצרת יונדאי שעוקלו השנה, ל־141. נרשמה גם עלייה של 40% במספר דגמי רנו המעוקלים ו-35% בדגמי סיטרואן. מנגד, מספר מכוניות מרצדס המעוקלות ירד מ-29 ל-18 ובוולוו מ-20 ל-11. עלייה משמעותית נרשמה רק בדגמי אודי, מ-11 ל-21. במספרים מוחלטים מאזדה היא המכונית המעוקלת ביותר, עם 209 מכוניות מתחילת השנה. ואחריה שברולט עם 133.
"אין ספק כי המדיניות המתירנית של הגופים המממנים למתן הלוואות, מוכיחה את עצמה כבעייתית ומסוכנת", אומרים יואל אוחיון וניב מרציאנו, מנכ"לים משותפים בחברת כונס פרי. לדבריהם, "תהליך קבלת ההחלטה באשר לנטילת הלוואה חייב להיות מדוקדק הרבה יותר, לבטח במציאות בה עלויות אחזקת הרכב ורכישתו מאמירים לסכומים משמעותיים ביותר".
מספר כלי הרכב המעוקלים (לפי מותג) והשינוי מאשתקד:
- מאזדה, 209 - 5%+
- יונדאי, 141 - 28%+
- שברולט, 133 - 8%+
- רנו, 113 - 40%+
- פורד, 86 - 4%+
- טויוטה, 77 - 7%-
- סקודה, 77 - 28%+
- קיה, 76 - 8%+
- פיז'ו, 69 - 34%-
- מיצובישי, 60 - ללא שינוי
מחצית מהמכוניות: בהלוואה
הנתונים מדאיגים על רקע החשש מפני בועת אשראי בשוק הרכב, בשל מימון נדיב שניתן לרוכשי מכוניות חדשות ומשומשות. גורם בשוק המימון העריך אתמול כי כמחצית מרכישות הרכב כיום נעשות באמצעות מימון, שמגיע עד לשיעור של 100% בחלק מהעסקאות. עם זאת, טוען הגורם, "העלייה במספר המכוניות המעוקלות היא בערך שליש מהעלייה במכירות הרכב החדש, ואנחנו כגוף מממן לא מזהים בעיה ביכולת ההחזר של הלקוחות. עיקולי רכב לא נעשים דווקא בגלל חוב על רכישתו, הם יכולים לנבוע גם מחובות אחרים".
לדברי עורך הדין ירון שוואב, שותף במשרד עו"ד גלר, האן-מרקוביץ-פרג העוסק בכינוסי נכסים ופירוקים, העלייה במספר העיקולים נובעת בין השאר מכך שהליכים אחרים אשר ניתן היה לפעול בהם בהליכי הוצאה לפועל, כגון פקודות מאסר, בוטלו במסגרת חקיקה. "מימוש רכבים הינו אחד האמצעים הבולטים בהליכי גבייה בהוצאה לפועל. ברוב המקרים מדובר ברכבים משועבדים, כאשר הנושה מבקש לממש רכב המשועבד לטובתו, במקרה שבו הלקוח אינו עומד בתשלומים. אולם ישנם מקרים לא מעטים בהם רכב מעוקל על-ידי נושה רגיל, ורשם ההוצאה לפועל משתכנע כי ישנה כדאיות כלכלית במימוש הרכב ומאשר את תפיסתו ומכירתו בהוצאה לפועל".
מותר לעקל גם רכב נכה
בישראל נוסעות כיום מאות אלפי מכוניות שנרכשו באמצעות לקיחת מימון בשיעורים שונים. עו"ד שוואב מסביר כי הסמכות להורות על עיקול רכב כדי להבטיח החזרת חוב, נתונה לרשם ההוצאה לפועל. בנוסף לרישום העיקול במשרד הרישוי, רשאי רשם ההוצאה לפועל למנות כונס נכסים לרכב.
איך מתנהל הליך המכירה של רכב שנתפס? לפי החוק, אם עברו לפחות 14 ימים מתפיסת הרכב והחוב שנגדו שועבד טרם שולם, תפתח ועדת המכירות של ההוצאה לפועל בהליך מכירתו. המכירה היא פומבית כאשר הרכב נמכר במצבו הקיים, ולרוכש אין דרך לבדוק אותו או להתלונן אחר כך על פגמים. התוצאה: מכירה במחירים נמוכים בהרבה ממחיר השוק, בעיקר לסוחרי רכב.
נהג שרכבו עוקל יכול לערער על תפיסתו בפני רשם ההוצאה לפועל בתוך שבועיים מתפיסתו. עילה נפוצה לערעור היא טענה כי הרכב הנתפס שייך לאדם שממנו נלקח, ולא לבעל החוב. רשמי ההוצאה לפועל נוטים להיעתר לבקשה זו ולהשהות את הליכי מכירת הרכב עד לפנייה לבית המשפט המוסמך.
החוק אוסר על עיקול כלי רכב של נכה, אולם המציאות המשפטית מלמדת כי במקרה של נכה המחזיק ברכב יקר, בית המשפט עשוי לאשר בכל זאת את ביצוע העיקול. זאת בהתאם להלכה שקבע בית המשפט העליון, כי אין לפטור נכה מעיקול מכונית יקרת ערך השייכת לו, אם אפשר להתאים לצרכיו החיוניים כנכה מכונית זולה יותר.