קרקס בוועדה: מאות הסתייגויות לתוך הלילה
ועדת הכספים דנה בתקציב הדו-שנתי עד השעה 01:00 אחר חצות, על רקע מאות הסתייגויות שהגישה האופוזיציה. בוועדה האשימו את ח"כ סתיו שפיר: הצגה שנועדה למשוך גולשים לדף הפייסבוק שלה לקראת הפריימריס. היו"ר גפני: יש גבול - לא אתן שיהפכו את הוועדה לקרקס
חברי ועדת הכספים נשארו אמש (ג') עד השעה 01:00 בלילה כדי לדון על חוק מסגרת התקציב הדו-שנתי כהוראת שעה גם לשנים 2017/18. יו"ר הוועדה, משה גפני (יהדות התורה) החליט ב-1 אחר חצות להפסיק את ההצבעות על ההסתייגויות לחוק, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, ולחדש אותן במטרה לאשר את החוק ביום חמישי בבוקר.
הנגידה לרה"מ: יש סכנות בתקציב הדו-שנתי
הממשלה אישרה את הצעת התקציב דו-שנתי
גפני אפשר לח"כים להגיש הסתייגויות נוספות, אם ירצו, עד היום (ד') בשעה 4 אחרי הצהרים, אחרי שביטל את הישיבה הרגילה של הוועדה. החלטתו התקבלה נוכח הזעם הגואה נגד הפיליבסטר של ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) בו קראה מהכתב במשך שעות מתוך מאות ההסתייגויות שהגישה לחוק. היא לא נואשה למרות שההסתייגויות נדחו אחת לאחת ברוב הקואליציוני כמו בסרט נע.
תגובות הח"כים להסתייגויות היו חריפות ובוטות, ובין השאר נטען כי מדובר ב"הצגה, לא לעניין, צחוק מהוועדה ומחברי הכנסת" וכי כמה מההסתייגויות אפילו "גזעניות", כשמטרתן "לנצל את הבמה למשיכת גולשים לדף הפייסבוק שלה לקראת הפריימריס במפלגתה".
שפיר טענה שהיא ממלאת את תפקידה כחברת כנסת "לבקר את עבודת הממשלה ולחשוף את מחדליה". גפני אמר שהיא מטרפדת בהתנהלותה את ההסכמות שהשיג לנוסח החוק גם מהאופוזיציה - לרבות עם סיעתה. "נתתי לאופוזיציה לנהל פיליבסטר אבל יש גבול. לא אתן שיהפכו את הוועדה לקרקס".
הוועדה תוכל לפקח על ההתאמות בתקציב 2018
הדיון התאפשר בהסכמת היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון מאחר שהצעת הממשלה כוללת מנגנון ולוח זמנים שיבטיחו לו בקרה ופיקוח פרלמנטריים מלאים וצמודים של ועדת הכספים. המנגנון מאפשר לכנסת להתגבר על הסתירה שבהוראת השעה בחוק היסוד שמכוחו קם התקציב.
המנגנון מחייב את הממשלה לעדכן בתיקונים את התקציב לקראת שנתו השנייה (2018) באישור הוועדה. זאת, בהתאמה לצרכים בלתי צפויים והכרחיים שלה (כגון מצב הביטחון וקליטת גלי עלייה) ולנסיבות הפוגעות בתפקוד המשק המקומי והבינלאומי (כגון אינפלציה ומשברים פיננסיים דומים). העדכון יתבצע בהליכים ובלוח הזמנים של אישור התקציב הרגיל באשר למועדי הגשת התיקונים לאישור הכנסת ואישורם הסופי.
חובת הפיקוח הפרלמנטרי על מנגנון ההתאמות היה התנאי של יו"ר ועדת הכספים גפני לאישור הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. הוא חזר ואמר: "לא נאפשר שהחוק יחייב בפועל מתן אישור אחד לתקציב דו-שנתי כשבפועל הוא יורכב משני תקציבים שנתיים וחיבורם במעבר מ-2017 ל-2018 יתבצע ללא אישור שלנו של ההתאמות. אחרת ב-2018 התקציב היה להשתנות מהקצה אל הקצה ללא פיקוח ציבורי".
גפני גם דרש וקיבל לוח זמנים שיאפשר לוועדת הכספים ולמליאה די זמן לפני 2018 לדון ולהחליט על הדרכים הנכונות לביצוע ההתאמות המתחייבות מהפערים הפיסקאליים בשנתו השנייה של התקציב. גפני ביקש להקדיש לדיוני ועדת הכספים לא פחות מחודשיים ולא יאוחר מ-1 בנובמבר 2017, אחרת 2018 תחל ללא תקציב מאושר והממשלה תאלץ לעבוד על מנות חודשיות של תקציב 2017, או לפזר את הכנסת אם לא יאושר עד 31.3.
"יצרנו מנגנון שימנע בור תקציבי"
עו"ד ינון קבע כי לקראת 2019, הממשלה והכנסת יחליטו אם להפוך את התקציב הדו-שנתי להוראת קבע או לחזור לתקציב השנתי. זאת מאחר שמנגנון ההתאמות הוא בבחינת "ניסוי" שעדיין לא התקיים. לכן, לפחות מהבחינה המשפטית חידוש זה יכול להוות עוגן להצדקת הוראת השעה הנוספת בחוק יסוד, שתמנע את הפרת האיזון בין הממשלה לכנסת - הפרה שמפניה התריע בג"ץ בעניין דומה.
מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, טען כי עמדת השר והגורמים המקצועיים במשרד אמנם הייתה מלכתחילה נגד תקציב דו-שנתי, אבל "במצב הנוכחי יש בו יתרון המאפשר לממשלה לבצע רפורמות בצורה טובה יותר, להבדיל ממצב שבו כל שנתיים צריך להגיש תכניות חדשות בעיקר כשהממשלות מתחלפות. חברה מסחרית לא יודעת לעשות שינויים מבניים בהיקפים גדולים בשנה אחת ובוודאי כשמדובר במדינה".
ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, הזכיר את הכשל בתקציב הדו-שנתי של 2011/12 שבו הייתה חריגה משמעותית בהוצאה ובהכנסות: "עכשיו יצרנו מנגנון שימנע את בור תקציבי כזה. הוא נוסף לחוק שכבר אושר בוועדה, המונע מהממשלה לקבל התחייבויות רב שנתיות ללא הבטחת מקורות כספיים שנים קדימה". הוא ציין כי מנגנון העדכון יופעל בתקציב הדו שנתי הבא אם יהיו סטיות של מתחזית ההכנסות של 2017 מעל 10 מיליארד שקל.
במהלך הדיון אמר גפני: "התקציב הדו-שנתי הוא ברירת מחדל ועל אף שהדיון העקרוני כבר התקיים ויש התחייבות של מפלגות הקואליציה לתמוך בו, פעלנו להבטיח את קיומם של כמה שיותר תיקונים ובלמים לקראת 2018. החוק שאישרנו הוא הרע במיעוטו, לאחר שמנענו מהממשלה את הניסיון לקחת מאתנו את היכולת להבטיח שהתקציב ב-2018 יכלול עם כל ההתאמות והעדכונים הדרושים מתוקף הנסיבות, אם ישתנו ב-2017".