מובילאיי מתנתקת מטסלה: "דם רע בעקבות התאונה"
חברת הטכנולוגיה הישראלית מובילאיי מדווחת כי תפסיק בהדרגה את שיתוף הפעולה עם טסלה. הסיבה לדברי גורמים: יצרנית הרכב החשמלי האשימה רכיב של מובילאיי בתאונה קטלנית ראשונה ברכב אוטונומי
מובילאיי מתנתקת מטסלה, ולא באווירה טובה. יצרנית מערכות הבטיחות הישראלית הודיעה היום (ג'), יחד עם פרסום תוצאותיה עבור הרבעון השני של 2016, כי היא מסיימת את התקשרותה עם חברת טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות מארה"ב. בעקבות ההודעה צנחה מניית מובילאיי עם פתיחת הבורסה של ניו יורק ביותר מ-10%. במהלך היום נרשמה התאוששות ובמהלך היום התמתנה הירידה לכ-6%.
הטייס האוטומטי של טסלה - כשל
בהקשר זה ראוי להזכיר כי מאז התאונה הקטלנית שגבתה את חיי נהג מכונית טסלה, בעוד היא פועלת במצב "אוטונומי", נוצר קרע עמוק בין שתי החברות. כך מדווחים גורמים המעורים בפרטים. דבר התאונה התפרסם - כחודשיים לאחר שאירעה - באופן לא מקרי בבוקר מסיבת העיתונאים החשובה של מובילאיי עם ב.מ.וו ואינטל. התאונה עוררה הד תקשורתי רב, ואיימה "לגנוב" את ההצגה מההכרזה על השת"פ הגדול והמשמעותי.
בהודעה ששחררה אז לתקשורת, מסרה טסלה כי הרכב שננהג באופן אוטונומי תוך שימוש במערכת ה"טייס האוטומטי" (Autopilot), לא יכול היה להימנע מהתאונה, שכן המצלמה המאפשרת לו לזהות את הסביבה ולספק מידע רלוונטי למערכות המחשוב, סונוורה ולא פעלה כראוי. מיותר לציין כי את הציוד האמור מספקת מובילאיי. טסלה האשימה למעשה באופן ישיר את מוצרי החברה הישראלית בתאונה הקשה וההיסטורית. "התאונה והדברים שטסלה אמרו בעקבותיה, יצרו דם רע", אמר גורם המקורב לנושא. במובילאיי רתחו, והחליטו כי מערכת היחסים עם טסלה, שותף מצוין וחיובי - גם תדמיתית, ובעיקר בשוק האמריקאי - עד אותו רגע, תסתיים.
יש להזכיר כי בהודעה ששחררה מובילאיי בעקבות התאונה, הובהר כי לא היה לה קשר לאירועים הטרגיים: "(מערכת) בלימת חירום אוטומטית (AEB) המותקנת בטסלה, נועדה להתמודד עם מצבי התנגשות חזית-אחור בלבד, והיא אינה מתוכננת להגיב במקרה בו רכב מגיע מהצד בצומת, כפי שקרה במקרה המדובר. החל משנת 2018 תכלול הטכנולוגיה של מובילאיי גם בלימה במקרה של רכב החוצה את נתיב הנסיעה תוך פנייה ימינה או שמאלה".
במובילאיי לא מתייחסים לדברים באופן רשמי, אך אומרים כי שיתוף הפעולה העתידי עם טסלה לא יורחב מעבר למערכת EyeQ3 הנוכחית. "אנו ממשיכים לתמוך ולתחזק את תוכניות מוצר הטייס האוטומטי של טסלה הנוכחית. הדבר כולל שדרוג משמעותי של מספר פונקציות שמשפיעות הן על היכולת להגיב למניעת תאונה, והן כדי לשפר היגוי אוטומטי בטווח הקרוב, ללא כל עדכוני חומרה", כך מסר זיו אבירם, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "עם זאת, לדעתנו, המעבר לקראת אוטונומיה מתקדמת יותר, מהווה שינוי פרדיגמה, הן מבחינת המורכבות הפונקציונאלית, והן בהבטחת רמה גבוהה ביותר של בטיחות. יש הרבה שמונח על כף המאזניים, למוניטין של מובילאיי ולענף בכללותו. השגת מטרה זו מחייבת שותפות שהיא מעבר ליחסי יצרנית רכב-ספק טיפוסיים".