לאחר ההשקה: טיסת ניסוי ראשונה ל-F-35
מטוס החמקן ה"אדיר" ביצע את טיסת הניסוי בדרום ארה"ב כחלק מהליך מסירתו לחיל האוויר. המטוס יקיים טיסות ניסוי נוספות במקביל לאימון טייסים ישראלים בסימולטורים
חודש לאחר קבלת מטוס החמקן החדש לחיל האוויר בטקס חגיגי שנערך בטקסס, היסטוריה קטנה נוספת נרשמה בדרום ארה"ב, כשמטוס ה-F-35, "האדיר", ביצע אתמול (ג') לראשונה טיסת ניסוי.
הטיסה התקיימה כחלק מהליך מסירתו לידיים ישראליות מהממשל האמריקני, שלמעשה אחראי למטוס עד הטסתו לישראל באמצע חודש דצמבר. בתקופה הקרובה יעבור האדיר טיסות ניסוי נוספות לבדוק את מערכותיו באופן פעיל, כשבמקביל ייערך אימון ההסבה לטייסים הישראלים הראשונים של טייסת הקרב החדשה בסימולטורים.
החברה שייצרה את המטוס "לוקהיד מרטין" אמורה למסור את המטוס השני שנמצא בשלבי ייצור במפעל הסמוך לדאלאס ובסך הכל תכלול הטייסת הראשונה 19 מטוסים.
בחודש שעבר, כאמור, נערך טקס הגלילה החגיגי של חשיפת המטוס במפעלי חברת לוקהיד מרטין בפורט וורת', טקסס. "מדינת ישראל גאה להיות הראשונה באזורנו לקבל ולהפעיל את המטוס", אמר בטקס שר הביטחון אביגדור ליברמן. "זה המטוס המתקדם ביותר בעולם והבחירה הטובה ביותר של ראשי מערכת הביטחון לשמירה על העליונות האווירית. ברור וידוע לנו ולשכנותינו שה-F-35 יצור הרתעה ויגביר את יכולותינו המבצעיות לאורך זמן רב. המטוס יאפשר להגן על ישראל מאיומים מתפתחים באזור. זוהי אבן דרך חשובה נוספת עם שותפנו האסטרטגיים. זה לא סוד שיש לנו לעיתים מחלוקות עם ארה"ב ברמות הפוליטיות אבל כשזה מגיע לביטחון ישראל אנו נהנים מתמיכה ושיתוף פעולה חזק".
ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן, אמר בנאומו בטקס כי "כטייס בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה על מגוון רחב של כלי טיס, הייתה לי הזכות לטוס בסימולטור של ה-F-35 וההרגשה הייתה כאילו החזקתי את העתיד בידיים שלי. השילוב הייחודי של טכנולוגיה פורצת דרך, קטלניות וממשקי אדם-מכונה יובילו את העולם לדור החמישי".
המטוס, שקיבל את השם העברי "אדיר", יהווה תוספת כוח משמעותית לשמירת היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון, בזכות היכולות המתקדמות להתמודד בין השאר עם איומי טילים ואזורים אוויריים המוגנים בצפיפות רבה.
המטוס משלב יכולת חמקנות מתקדמת עם חתימת מכ"ם נמוכה בשילוב עם יכולת טיסה מהירה, שרידות, היתוך מידע מלא ממגוון חיישנים, פעילויות מופעלות-רשת ותמיכה מתמשכת ומתקדמת.
מדינת ישראל רכשה 33 מטוסי F-35 מדגם A, להמראה ונחיתה שגרתיות במסלולי המראה סטנדרטיים (CTOL) באמצעות עסקת מכירה צבאית (FMS) למדינה זרה של הממשל האמריקני.
תרומתה של ישראל לתוכנית ה-F-35 מתבטאת בכמה גורמים: ייצור כנפיים על ידי התעשייה האווירית, קסדה מתקדמת לטייסי המטוס מתוצרת אלביט, ואספקת חומרים מרוכבים לגוף המטוס ודלתות של תאי החימוש מתוצרת אלביט-סאיקלון.