יצוא של חצי מיליארד בשנתיים: ענף הדנטל
בשנים האחרונות גדלו משמעותית החברות הישראלות שעוסקות בענף הדנטל (רפואת שיניים) והיצוא בשנתיים האחרונות עבר את החצי מיליארד דולר. לאחרונה השיק מכון היצוא את ענף הדנטל, כדי לסייע לחברות הישראליות לייצא לחו"ל ולא רק לעשות אקזיטים. "זה ענף ישראלי חדש ולמכון חשוב לקדם אותו"
אחד השווקים הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות הוא שוק הדנטל (רפואת שיניים), המגלגל מיליארדי דולרים בשנה. על פי מחקר שערך מכון היצוא, פועלות בישראל כיום בענף הדנטלי למעלה מ-100 חברות, גידול של 50% לעומת מספר החברות בתחום בעשור הקודם. והייצוא של התחום בהתאם - הייצוא בענף הסתכם בין השנים 2013-2014 בכ-540 מיליון דולר.
לפני כחודשיים השיק מכון היצוא את ענף הדנטל, בדומה לענפים נוספים שפועלים במכון: בטחון המולדת, רכב, נפט וגז, מדעי החיים ועוד, זאת במטרה להפוך את ישראל לשחקנית מובילה גם בייצוא טכנולוגיות ופתרונות מתקדמים לרפואת שיניים.
"התחום המוביל בענף הדנטלי הוא השתלים, אבל לצד תחום השתלים, קיימים תחומים נוספים ברפואת השיניים, בהם פועלות חברות ישראליות", אומרת רפאל מוג, מנהלת ענף דנטל, במחלקת מדעי החיים במכון היצוא. לדבריה, במכון הבינו כי יש לפתח את הענף החדש ולהוציאו מענף מדעי החיים, בשל העלייה החדה של החברות הישראליות שנכנסו לתחום וכיום כבר יש מעל מאה חברות פעילות, שחלקן הגדול מחפש את הפריצה הגדולה לחו"ל.
"על בסיס מחקר שעשינו ראינו שהענף ייצא ביותר מחצי מיליארד דולר בין השנים 2013-2014 ויש עליה הדרגתית לא רק במספר החברות בתחום - אלא גם ביצוא. בנוסף, הנתון החשוב ביותר הוא שמתוך סך החברות הישראליות, כ- 40% נמצאות בשלב יצוא ראשוני וכ-40% מהחברות נמצאות בשלבי פיתוח", מוסיפה רפאל. "זה ענף ישראלי חדש ולמכון חשוב לקדם אותו".
עוזרים לחברות לייצא
דרור קניון (49) מחברת Meodental, מייצג את אחת מהחברות הללו, חברה שמכון היצוא מהווה עבורה כתובת לסיוע ליצוא בתחום. החברה, שהוקמה לפני כ-9 שנים, פיתחה מוצר להלבנת שיניים המבוסס על טכנולוגיה שפיתח מרסל הלברשטהם, המאפשר לייצב מי חמצן, ללא שימוש במתכות כבדות ובצורה אקולוגית, בשונה מרוב המוצרים בקטגוריה. בשנים האחרונות משתתפת החברה בתערוכת IDS המתקיימת אחת לשנתיים בקלן שבגרמניה, במסגרת הביתן הלאומי של מכון היצוא.
"אנחנו חברה שעושה כמעט אך ורק יצוא. זו המטרה שלנו", אומר קניון. "אנחנו מפתחים בארץ את המוצרים שלנו ומייצרים בארץ ובחו"ל - הכול על פי פורמולות שלנו". כיום מייצאת החברה לכ-20 מדינות, כשרוב היצוא של החברה הולך למדינות באירופה, אפריקה אסיה ואף אוסטרליה. בחודשים האחרונים גם נסגר חוזה עם ספק בארה"ב - וזאת בסיוע ובליווי של מכון היצוא.
אך לא רק חברות בתחילת דרכן מקבלות סיוע מהמכון, אלא גם לא מעט חברות גדולות בענף נעזרות בו כדי לפתח שווקים חדשים. אחת מהן היא חברת AB Dental Devices. החברה עוסקת במחקר, פיתוח ומתן פתרונות מלאים לתחום רפואת הפה והלסתות והיא מייצאת ל-61 מדינות בכל רחבי העולם. "היום כבר לא מדברים רק על יצוא שתלים דנטליים כמו בעבר אלא מתן פתרון מלא", אומרת עופרה בר שלום, מבעלי החברה המשפחתית. "משלב התכנון של הטיפול לפציינט דרך שלב התכנון של ההשתלה בתלת מימד ועד ההדפסה של הסד, השתלים הדנטליים ואפילו את הכלים שאיתם הרופא יעבוד".
החברה נתמכת על ידי המדען הראשי במחקרים שהיא מבצעת ובשנים הראשונות אף היא השתתפה בתערוכת IDS במסגרת ביתן המכון. "כשגדלנו נאלצנו לעזוב את המטריה של מכון היצוא ובשנים האחרונות אנחנו נעזרים בהם במידע על מדינות חדשות ובסיסי מידע שונים", היא מציינת. "שליש ממכירות החברה הן בארץ והשאר מיועד ליצוא. השוק הישראלי נחשב למתקדם ביותר בתחום והעתיד שלנו נמצא ביצוא. בשנים האחרונות אנחנו מרחיבים את התשתיות לכך".
אקזיטים בענף הדנטל
"היו גם אקזיטים ישראליים בתחום הדנטל בשנים האחרונות", מוסיפה רפאל מוג. "בעיקר של חברות שתלים שנרכשו על ידי חברות גדולות בעולם. האיכות של התעשייה הישראלית מוכרת בעולם וחברות ענק בינלאומיות רכשו בשנים האחרונות מספר חברות במאות מיליוני דולרים".
בין החברות ניתן למצוא את Urident שפיתחה כתרים מיוחדים לילדים ונרכשה לפני כעשור על ידי Dentsply, בסכום של 95 מיליון דולר, בשנת 2008 נרכשה חברת השתלים AlphaBioTec ע"י חברת Nobel Biocare בסכום של 95 מיליון דולר. גם חברת Cadent שפיתחה טכנולוגיה לסריקות בתלת מימד, נרכשה ע"י חברת הענק Align Technology Inc בשנת 2011 בסכום של 190 מיליון דולר והשיא היה בשנה שעברה כשחברת MIS - חברת שתלים ישראלית, נרכשה ע"י חברת Dentsply Sirona בסכום של 375 מיליון דולר.
הכתבה בשיתוף מכון היצוא