כך מעודדים את יוקר המחיה - ביטוח החובה מתייקר
שר האוצר הודיע לאחרונה על הוזלה צפויה בביטוח החובה, בצעד שנשמע כמו תיקון ראוי לעיוות היסטורי. לחברות הביטוח, כך מסתבר, הייתה בעיה עם העניין. התוצאה: ההוזלה תהפוך לייקור הזוי
לפני ימים ספורים התבשרנו כי מחירי ביטוח החובה יוזלו בנובמבר, אלא שמייד גילינו כי השמחה הייתה מוקדמת ומדובר דווקא בהתייקרות - כואבת במיוחד במקרה של רוכבי דו-גלגלי - של 15 עד 20 אחוזים. הסיבה לכך: עקב חישובים שונים הנוגעים לפיצויים במקרה של תאונת דרכים, אישרה המפקחת על הביטוח לחברות הביטוח, להעלות את התעריפים. באחת נעלמו כל ההבטחות של שר האוצר, משה כחלון, על טיפול ביוקר המחייה בעזרת רפורמות שיסייעו לאזרח.
חברות הביטוח הן עסק נפלא. לדברי שר האוצר, הן מרוויחות מיליארדים על ביטוחי החובה. ולכן הרשה לעצמו להבטיח כי יפסיק את ה"עושק" לדבריו, ויקדם מהלך שנועד בסופו של דבר להוזיל את המחירים, באמצעות תאגיד "הפול" (תאגיד הממומן מכספי חברות הביטוח המחויב להפיק ביטוח חובה לכל דורש). למביט מהצד המהלך נראה מבריק: הנה הגיע שר אוצר שמחובר אל האזרח, כזה המבין את רחשי הלב של הציבור הנאנק תחת יוקר המחיה ועושה מעשה - נוגס ברווחי חברות הביטוח העשירות לטובת האזרח.
האמנם? בחודש מרס השנה פרסם אליהו וינוגרד, בתוקף תפקידו כיו"ר ועדה על שמו, כי בעקבות העלייה בתוחלת החיים, יוקר המחיה והריביות הנהוגות במשק, יש לקבוע עתודות רחבות ועמוקות יותר, שאותן צריכות חברות הביטוח לממן לטובת נפגעי תאונות הדרכים. הבשורה של וינוגרד נכונה ומוצדקת. אכן יש עלייה בתוחלת החיים ואכן צריך לשריין עתודות כסף נוספות לנפגעים. החוק לפיצוי נפגעי תאונות הדרכים (חוק הפלת"ד) אכן מתקיים במלואו במדינת ישראל, ומעניק לנו את השקט הנפשי לו אנו ראויים.
צריך לזכור כי במשך כשנתיים מדברים על ביטוחי החובה. החל מהודעת שר האוצר על יתרות בסך מיליארד וחצי שקלים בקופת "קרנית" (גוף שממומן על-ידי חברות הביטוח ומפצה נפגעי תאונות דרכים, המנועים מלתבוע בשל מצבים שונים), דרך הודעה דרמטית על הוזלת מחירי "הפול" לכלי רכב פרטיים, שאמורה הייתה לגרור את חברות הביטוח להוזיל מחירים.
אלא שלפתע, במהלך חצי-מחתרתי-מתוכנן היטב, הדליפו אנשי האוצר כי תעריפי ביטוח החובה יעלו, וכל התוספת לעתודות הנדרשות לתשלום פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, יגולגלו במלואן - במקום לפתחן של חברות הביטוח העשירות - אל הציבור. עלי ועליכם. והצעד הזה מקומם באופן בלתי נתפס. חשוב להבין כי ביטוח החובה הוא מס לכל דבר ועניין. כל אזרח שמחזיק בכלי רכב מחויב בביטוח חובה. מס, שכן אין זכות בחירה. שימו לב, העובדה שגובה מס במדינה נקבע על-ידי חברות ביטוח פרטיות, אינו פחות משערורייה.
לרוכבם יש עוד בעיות - חניה למשל
ומה הסיבה לזינוק הקיצוני של עד 20% במחירי ביטוח החובה? מעבר לסיסמאות ריקות מתוכן, הסברים מלומדים וחישובים מורכבים על תוחלת חיים ועלותה, ההסבר פשוט: מישהו אינו מעוניין שהמימון יגיע מקופות הענק של חברות הביטוח, המרוויחות כזכור על המס הזה מיליארדי שקלים. אין דרך אחרת לראות את המהלך הזה - משרד האוצר פותר לחברות הביטוח - שוב - את הבעיות, ומטיל את כל המס על האזרחים.
נחזור רגע ליוקר המחייה, שכן חשוב לזכור ומי הנפגעים העיקריים בהתייקרות. רוכבי הכלים הדו-גלגליים, צעירים שכבר כיום בקושי עומדים בנטל ביטוח החובה הקיים (כ-3,000 עד 5,000 שקלים בשנה), ישלמו תוספת של למעלה מאלף שקלים בשנה. אלה אזרחים שרוכשים כלי תחבורה זול באלפי שקלים בודדים כדי להגיע לאוניברסיטה, לעבודה הזמנית, לסידורים ובילויים. אלא האזרחים שמונעים בעיות חניה וזיהום וגודש. אלה הם הסובלים העיקריים.
אם עדיין לא ברור לכם מי המרוויח העיקרי כאן, אדגיש זאת שוב - חברות הביטוח העשירות, המקבלות גם כך אישור מהמדינה לגבות מס ולהרוויח בעזרתו סכומי עתק. לא פחות ממדהים לגלות כיצד שוב ושוב מצליחים הגופים האלו להתנער מאחריות, וליהנות מסבסוד מלא של הציבור בחסות משרד האוצר, אותו משרד שמתחמק כבר זמן רב מרפורמה הכרחית בביטוחי החובה. אותו משרד שצפה כבר במודלים ודוגמאות אין ספור אשר הוגשו לו כדי לבצע מהפך בתחום.
משרד שיודע כיצד לממן את המס הנקרא "ביטוח חובה" ממקורות הגיוניים יותר, למשל ייקור הדלק, או שינוי בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מעבר לביטוח אישי למחזיקי רישיון נהיגה, והרשימה ארוכה.
אבל זה לא עבד כך מסתבר. הציבור שוב ישלם, חברות הביטוח שוב ירוויחו, ומשרד האוצר ישרת טייקונים במקום את בוחריו. מי שיספר לכם אחרת או שאינו מבין, או שאינו דובר אמת.
הכותב הוא סוכן ביטוח