מבחן אופניים - ק.ט.מ לייקן חשמליים
אופניים חשמליים אינם רק עירוניים-מתקפלים ממוצא סיני, כפי שמוכיחה ק.ט.מ עם אופני שטח מעניינים, שמטיסים אותך לא רק בעזרת שרירי הרגליים. לקחנו אותם למבחן מהיר
אם אתם רוכבי שטח, יש להניח שאת דגמי לייקן של ק.ט.מ אתם מכירים זה מכבר. מדובר במשפחת אופני שבילים אגרסיביים עם גרסאות שמציעות מהלך מתלה בין 125 ל-160 מ"מ. משפחה קלילה אשר חוגגת ברשת הסינגלים של המרכז בזכות רמת אבזור גבוהה וחשוב יותר - תכונות ניהוג מהנות.
עוד על אופניים ורכבי פנאי - מגזין שטח
עכשיו קחו את כל מה שאתם יודעים - או קראתם - על לייקן, והוסיפו לכך מנוע חשמלי מסדרה CX+ היותר-יוקרתית של בוש. המנוע מפיק 7.6 קג"מ, מחובר לסוללת ליתיום-יון 36V ו-13.5 אמפר-שעה. יש גם יחידת פיקוד נשלפת על הכידון הכוללת GPS ויכולת להציג מפה ולהקליט מסלול, חיווי מהירות, מצב טעינה, טווח, ניצול אנרגיה, כמה עצים הצלתם ביער וכמה יורו חסכתם בזכות הדיווש. היחידה מתחברת לסמארטפון, שהרי אחרת לא תוכלו לספק מידע ישיר לאפליקציית הספורט החביבה עליכם. וכדי שיהיה נוח לתפעל את הטכנולוגיה בזמן רכיבה, התקינה ק.ט.מ יחידת שליטה חביבה בסמוך לאגודל שמאל.
בחזית תמצאו מזלג Fox 34 מ"מ עם מהלך של 130 מ"מ. מאחור Fox נוסף עם 125 מ"מ של מהלך ומתלה ארבע-חיבורי. לשלדת האלומיניום - עם ניתוב כבלים פנימי ואיכות כללית נאה - שני נתונים חשובים: זווית היגוי חדה יחסית (69 מעלות), ותמוכות שרשרת ארוכות (474 מ"מ). עוד בפריטי האבזור - מעצורי שימאנו XT עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ וחבילת קירור Ice Tec - דיסקים במבנה סנדוויץ' מעביר חום, ורפידות בלם עם צלעות קירור נוספות.
על העברת הכוח מופקדת מערכת SRAM X1 מצוינת עם 11 הילוכים. סט הגלגלים מגיע מ-DT ועליו הורכבו צמיגים אגרסיביים של מקסיס. שאר האבזור ההיקפי - למעט המושב - מגיע מהארסנל של ק.ט.מ. משקל האופניים 21 ק"ג. כצפוי, התענוג החשמלי רחוק מלהיות זול: 25 אלף שקלים.
רכיבה
משפחת האופניים של לייקן תמיד מסבה הנאה. אלא שהפעם זו הנאה אחרת, שכן הזוג הזה חוסך את היזע והעמל הכרוכים בדיווש מייגע. הם מאפשרים לרכוב באמצע יום קיץ לוהט ולח, שכן רמת המאמץ שהם דורשים נמוכה מאד. המעלה הארוך לגבעת המורה? שרפתי בו כמחצית קלוריות בלבד לעומת מסלול דומה עם אופני XC קרבון. וזה לקח רק מחצית מהזמן.
הם מטפסים נהדר בסינגלים או על סלעים כשמתחת מזמזם מנוע חשמלי. מעלות מסתיימים במהירות הבזק כולל צורך בבלימות מפתיעות בחלק מהפניות. במהלך מרבית הזמן הייתי במצב Turbo שזולל סוללה. מצבים אחרים יגדילו את הטווח בעשרות קילומטרים. פרופורציות? את לופ 28 הקילומטרים של גבעת המורה סיימתי עם 9 קילומטרים נוספים בסוללה.
בצד השני של הגבעה יש מורד ארוך, מהיר ומסולע. שם גיליתי שניתן לצלול במהירות ובביטחון רב, אם כי כדאי לזכור כי המשקל הנוסף מקשה על הבלם הקדמי. אותו משקל גורם במצבים שכאלה - הרבה משקל לפנים - לא פעם לאובדן אחיזה. והם אינם זריזים כלייקן רגילים, עקב תמוכות השרשרת הארוכות והמשקל הנוסף.
בפארק קנדה הטכני התקשיתי למצוא תנוחה נוחה. בעמידה זה לא עבד, בישיבה על-פני שטח מסולע זה פשוט לא זה. ללא דיווש, מנוע בוש מפסיק כמעט מיד את הסיוע, מה שמתבטא בהתמודדות עם 21 ק"ג מול סלע גדול וסימן שאלה מעליו. בנוסף, קחו בחשבון שתחתית המנוע החשמלי ממוגנת, ובהתאם נוצר לא פעם מפגש עם סלעי הסינגל.
לגבי התפעול של מערכת ההנעה החשמלית יש לי רק שבחים. אהבתי מאד את הממשק למשתמש שנותר ברור גם באור שמש מלא, ואת המבנה המוצק. אגב, לאחר הרכיבה נדרשה טעינה של כ-3.5 שעות כדי לחזור לסוללה מלאה. לא רע.
סיכום
האופניים האלו מייצרים כמויות מסחריות של הנאה. הם לא עבור רוכבים עם סכין בין השיניים, אבל בהחלט יתאימו לרוכבי מורדות וסינגלים טכניים, המתקשים מסיבות שונות עם עליות. הק.ט.מ מאפשרים לכסות קילומטרים רבים מבלי להתעייף, עם איכויות גבוהות. המחיר מפחיד? בצדק. אך אופני AM רגילים עם קיט אבזור דומה, לא היו זולים משמעותית מהחשמליים האלה. והם העתיד. תאהבו את זה או לא.