יוניליוור פרסמה את פרטי המוצרים המזוהמים - בהם גם "קוקומן"
לאחר סירוב ממושך, יוניליוור מפרסמת הבוקר את מספרי הסדרות ואת תאריכי התפוגה של קורנפלקס תלמה שהזדהמו מסלמונלה ולטענתה לא יצאו מהמפעל. עם הפרסום התברר - מוצרי "קוקומן" הם שהזדהמו, ולא "דלי פקאן"
אחרי התעקשות ממושכת: יוניליוור הודיעה הבוקר (ג') מהם מספרי הסדרות של קורנפלקס תלמה ו"קוקומן" שהזדהמו מסלמונלה ולטענתה לא יצאו מהמפעל. עם פרסום ההודעה הסתבר ש"דלי פקאן" לא זוהם אלא "קוקומן". בחברה מבהירים זאת רק עכשיו.
צפו בסיקור פרשת יוניליוור באולפן ynet:
להלן הפרטים של המוצרים שהזדהמו:
קורנפלקס של אלופים 750 גרם, תאריך ייצור 26 ביוני 2016 עד 27 ביוני 2016, סימון מכונה B.
קורנפלקס בד"ץ 750 גרם, תאריכי ייצור 23 ביוני 2016 וגם 27 ביוני 2016 עד 29 ביוני 2016 סימון מכונה B.
החברה פרסמה שנמצא זיהום גם ב"קוקומן" צדפים, מתאריכי הייצור 29 ביוני 2016 עד 30 ביוני 2016, סימון מכונה B, 750 גרם.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות
מיוניליוור נמסר כי "בהמשך להודעות קודמות שלנו, ומתוך רצון להרגיע את צרכנינו, אנו מפרסמים את פרטי המוצרים של דגני תלמה שנארזו בקו האריזה בו נמצא זיהום, לפני כחודש. מוצרים אלו נעצרו לשיווק ולא הגיעו אל החנויות ואל הצרכנים".
"אנו שבים ומדגישים כי כל מוצרי הדגנים של תלמה שנמצאים על המדפים ובבתים בטוחים לשימוש. על פי הנהלים המחמירים של חברתנו, כל סדרת ייצור נבדקת ונכנסת להמתנה. מוצרים אלו אינם יוצאים לשיווק עד קבלת תוצאות הבדיקות של אותה סדרת ייצור, המאשרות כי הכל תקין. במידה ומתגלית תקלה הסדרה לא משווקת לחנויות וכך היה במקרה זה. יצויין כי ביום 31 ביולי משרד הבריאות ביצע ביקורת ובדק את נהלי החברה".
החברה עושה זאת אחרי פניות חוזרות ונשנות מטעם ynet שבאו בעקבות פניות של צרכנים. אלה פנו לחברה דרך שירות הלקוחות ובעמוד הפייסבוק שלה בדרישה לדעת פרטים מזהים על המוצרים שהזדהמו ונענו בסירוב. יוניליוור הסבירה להם שאין בכך טעם שכן המוצרים לא יצאו מהמפעל. ברם, אם לא יצאו מהמפעל, מדוע שלא לפרסם את הפרטים? ל-ynet נאמר כי החברה חשש שהדבר יעורר פאניקה מיותרת.
גם משרד הבריאות חשב כמו הצרכנים ובעקבות פניית ynet, פנה ליוניליוור במהלך היממה האחרונה במטרה לשכנע את החברה לפרסם את הדברים.
עד כה סירבו ביוניליוור לספק את המידע בטענה שזה יגרום לפאניקה, רק שהפאניקה כבר קיימת וצרכנים נמנעים מלאכול את דגני הבוקר של תלמה הנמצאים בביתם, מחזירים אותם לרשתות ובוחרים שלא לקנות אותם.
צרכנית סיפרה ל-ynet שהתקשרה לשירות הלקוחות של יוניליוור וביקשה לדעת מה תאריך התפוגה של המוצרים שזוהמו, ולפי החברה כלל לא יצאו את שערי המפעל בערד. "רציתי לדעת, ליתר ביטחון, שאהיה רגועה שאין לי מוצר כזה בבית. לא קיבלתי תשובה".
איילת כתבה בעמוד הפייסבוק של תלמה: "מדוע אתם לא נוהגים בשקיפות מלאה כלפי לקוחותיכם כדי שנדע, למרות הצהרותיכם, האם הם בטוחים לאכילה או לא?"
"למה אתם לא מפרסמים את קוד הייצור הבעייתי כדי שאנו הצרכנים נבדוק אם אלה לא האריזות שיש לנו בבית כדי שנהיה רגועים? גם ככה הציבור איבד את האמון בכם עם ההצהרה שיש מחסור מסיבת דרישה ולא מהסיבה שהתגלתה".
בתוך כך, ביוניליוור הורידו פרופיל בכל הקשור לקמפיין המשותף של "קורנפלקס של אלופים" עם הוועד האולימפי. יחד עם זאת, מהוועד נמסר ששיתוף הפעולה עם יוניליוור נמשך. יוניליוור משלמת לוועד האולימפי עבור חסויות לספורטאים.
המכירות בירידה
בינתיים ירדו מכירות כל דגני הבוקר של תלמה ב-30%-40%, והשחיקה באמון הצרכנים בחברה נמשכת. צרכנית של "כריות" אמרה ל-ynet: "חיפשתי את כריות על המדף ולא היה. למחרת קראתי על ההסתרה, הגעתי שוב לסופר, ניגשתי למדף וראיתי שהמוצר נמצא - אבל החלטתי לא לקנות".
לקוחה אחרת שעמדה מול מדף דגני הבוקר באחת הרשתות אמרה, "יש לנו קורנפלקס חצי מלא בבית - וביקשתי מהילדים לא לגעת בו. אני לא מתכוונת לקנות מוצרים שלהם בזמן הקרוב, ולא בטוחה איזה מוצר חלופי לקנות. אני עומדת פה ומתלבטת".
החברה מחלקת שוברים
יוניליוור מאפשרת ללקוחות להחזיר את המוצרים לרשתות השיווק - אם מדובר במוצרים סגורים, או לפנות לחברה ולקבל שובר לרכישת מוצר אחר, שתוקפו כשנה.
מוטי כתב: "יש לי בבית מוצר שלכם מסוג כריות? ברקוד 7290000168838 המוצר - נפתח - ת.י 07.06.16 112:35 .אני מבקש להחזיר אותו. כמו כן מוצר סגור - 7290002741077-ת.י 08.06.16 03:22 - גם אותו אני מבקש להחזיר. לאן אני מחזיר? תודה.
נציג יוניליוור השיב בעמוד הפייסבוק של החברה: "חשוב לנו לציין כי המוצרים שבמקומות הרכישה ובביתך תקינים לחלוטין לשימוש. יחד עם זאת, אנו מבינים ומכבדים את בקשתך להחזיר את המוצרים.
"אנו נשמח לשלוח אלייך שובר לקבלת מוצרים חליפיים על פי רשימת המוצרים שהזכרת פה בפנייתך. תוקף השובר לשנה ולכן מועד מימושו גמיש ותלוי בך. לצורך שליחת השובר, נשמח לקבל את כתובתך המלאה למשלוח דואר ואת הטלפון שלך".
לאולגה שטענה שהתאומים שלה סבלו משילשולים, באופן שלכאורה קשור לאכילת דגני בוקר של תלמה, אמרו בחברה: "חשוב לנו לציין כי המוצרים שבמקומות הרכישה ובביתך תקינים לחלוטין לשימוש. יחד עם זאת, אנו מבינים ומכבדים את בקשתך להחזיר את המוצרים. אנו נשמח לשלוח אלייך שובר לקבלת מוצרים חליפיים, לאחר פירוט של המוצרים שרכשת. תוקף השובר לשנה ולכן מועד מימושו גמיש ותלוי בך.
"לצורך שליחת השובר, נשמח שתצרי עימנו קשר בהודעה פרטית ומסרי לנו את כתובתך המלאה למשלוח דואר ואת הטלפון שלך. תודה רבה והמשך יום נעים!"
כשאולגה תהתה מדוע לה לקבל שובר למוצרים שיצאו מאותו מפעל אמרו לה: "השובר בתוקף למשך שנה. תוכלי לממש אותו בעוד מספר חודשים כאשר תרגישי בטוחה יותר להשתמש במוצרים שלנו".
"הבדיקות השגרתיות" התגלו כזיהום
אמון הצרכנים בחברה נפגע אחרי שבשבוע שעבר לא שעתה לפניות ynet וגופי תקשורת אחרים להסביר מה קרה לעשרות אלפי דגני בוקר מתוצרתה שלא יצאו משום מה מהמפעל - לרשתות השיווק. בחברה התעקשו שמדובר בבדיקות שגרתיות והסתירו את האמת: היה זיהום בקו הייצור. משרד הבריאות קיבל דיווח על האירוע רק אחרי שפורסם בתקשורת. בחברה מסרו כי אין חובה חוקית לדווח למשרד או לציבור על זיהום שנעצר בשערי המפעל, שכן מהוצרים לא שווקו לציבור.
במשרד הבריאות שוקלים כעת לדרוש ממפעלים לדווח למשרד ולציבור על זיהומים גם אם המוצרים לא יצאו את המפעל. ח"כ איציק שמולי הבטיח כי יפעל באופן מיידי לשנות את החוק, כך שיחייב יצרן מזון לדווח על תקלה בייצור שעלולה להשפיע על בריאות הצרכנים גם אם המוצר טרם הגיע למדף. שמולי אמר: "לפני כשנה התרעתי שוב ושוב בדיוני רפורמת הקורנפלקס שמשבר כזה עלול לקרות רק לא חשבנו שהוא עשוי להגיע כל כך מהר. זו פשוט טיפשות מהמדרגה הראשונה לחשוב שבמקרה של תקלה בסדר גודל כזה- חברות המזון ירוצו לדווח לנו ובמו ידן יחסלו את המוניטין שלהן. אמנם יוניליוור ממש הונתה ושיקרה את הצרכן ולקחה את זה לקיצון, אבל אין שום ערובה שחברות אחרות ינהגו באופן שונה".