זינוק חד במחירי הביטוח המקיף וצד ג'
נתונים חדשים חושפים: חברות הביטוח לא מחכות לאישור משרד האוצר להעלאת תעריפי החובה - ומפצות את עצמן על חשבון הנהגים
אחרי שהתברר כי ההוזלה המובטחת בביטוחי החובה לרכב תהיה קטנה הרבה יותר מזו שעליה הצהיר שר האוצר, משה כחלון, מתברר כי הנהגים בישראל עומדים בפני עליית מחירים כואבת לא פחות בביטוחים המקיפים וצד ג'. מנתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות", עולה כי בחודשים האחרונים חלה התייקרות משמעותית בביטוחי המקיף וצד ג' שמוכרות חברות הביטוח - של עד מאות שקלים לשנה. על פי גורמים בענף הביטוח ההתייקרות הזו עוד לא הגיעה לכדי סיום ועליית מחירים נוספת צפויה גם בחודשים הבאים.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות
על פי הנתונים, התייקרו ביטוחי צד ג' מתחילת השנה בלא פחות מ־10%. התייקרות משמעותית אף יותר חלה בביטוח המקיף, שהתעריף הממוצע שלו גדל ב־7% בארבעת החודשים האחרונים. כך למשל, לקוח ממוצע שרכש ביטוח רכב חדש בחודש מארס 2016 שילם 3,500 שקל בגין הביטוח המקיף לשנה. לקוח דומה, שרכש ביטוח חדש בחודש שעבר, כבר נאלץ לשלם 3,800 שקל על אותו הביטוח.
אז ממה נובעת ההתייקרות החדה בביטוחים המקיפים? לפי גורמים בענף הביטוח, גרירת הרגליים של האוצר באישור העלאת התעריפים בביטוחי החובה (בעקבות המלצות וינוגרד), הביאה את החברות לייקר את הביטוחים האחרים, במטרה לגשר על הפערים שנוצרו להם.
בחודש מאי האחרון פורסמו המלצות ועדת וינוגרד, שבחנה את נוסחת ההיוון של תשלומי הפיצויים שמשלם הביטוח הלאומי לנפגעי תאונות עבודה. במסגרת המלצות אלו הוחלט להוריד את שיעור ההיוון בנוסחת החישוב, כך שסכום הפיצוי לנפגעים גדל. לנוסחת ההיוון השלכות דומות גם על ביטוחים אחרים, כמו ביטוחי החובה לרכב.
בשבוע שעבר פירסמה חברת רון בינה אקטוארית, שמבצעת את חישובי האקטואריה בתחום ביטוחי החובה של משרד האוצר, מסמך ובו היא קובעת שיש להעלות את תעריפי ביטוח החובה לרכב ב־15% למכוניות וב־20% לאופנועים כדי להתאים אותם לריבית ההיוון החדשה. העלאת תעריפי ביטוח החובה דורשת את אישור המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, שטרם ניתן.
השפעה נוספת של המלצות וינוגרד, שאומצו עם פרסומן על ידי שר הרווחה, חיים כץ, היא על ביטוח הפול - מאגר של איגוד חברות הביטוח שנועד לתת מענה לנהגים שלא אושר להם ביטוח באחת מחברות הביטוח הפרטיות. בענף הביטוח העריכו אתמול כי ההשלכות של וינוגרד על הפול יהיו מרחיקות לכת, שכן מרבית המבוטחים בפול הם צעירים, כך שבמידה ויעשו תאונה, סכומי הפיצוי יגדלו הרבה יותר. מכיוון שהפול נשען על כל חברות הביטוח, הנזק מהגדלת סכומי הפיצוי נופל על כתפיהן ואלה צפויות לגלגל אותם אל המבוטחים. במקביל, גורם נוסף שמתדלק את עליית מחירי הביטוח הוא עליית מחירי החלפים לרכבים. בדוחות הכספיים של חברות הביטוח ברבעון הראשון של השנה כבר ניכרה שחיקה ברווחים מתחום ביטוחי הרכב ולכן היה ברור כי הן לא ימשיכו למכור ביטוחים במחירים הנוכחיים. גורם בענף הביטוח אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות", כי "התמהמהות האוצר באישור ייקור ביטוחי החובה רק מייקרת את הביטוח המקיף".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנחנו בוחנים כיצד לצמצם את השפעות ועדת וינוגרד על תעריפי ביטוחי החובה לרכב, ובנוסף פועלים להוזיל את מחירי הביטוח באמצעות מגוון פעולות. נבהיר כי בענף הביטוח קיימת תחרות גבוהה בין 13 חברות ביטוח. אנו ממליצים לבצע סקר שוק ולהשוות מחירים טרם רכישת פוליסה".