ליקויים בנמל אשדוד "משפיעים על כיס הצרכן"
נתונים שהוצגו היום בועדת הכספים העלו - מחדלי התפעול של נמל אשדוד תורמים לעליית יוקר המחייה בשיעורים של 10%-20%, בעיקר בגלל העיכובים הממושכים בפריקת מטעני יבוא
מחדלי התפעול של נמל אשדוד תורמים לעליית יוקר המחייה בשיעורים של 10%-20%, בעיקר בגלל העיכובים הממושכים בפריקת מטעני יבוא שמגדילים את הוצאות היבואנים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה. נתונים אלה עלו בדיון דחוף שנערך היום בוועדת הכספים לבקשת 7 ח"כים, בסיכום ביניים של רכז הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), שניהל את הדיון.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, אלי סיוון, ציין כי רק הוצאות יבוא התבואות מתייקרות ב-150 מיליון שקל בשנה בגלל סחבת של שבועיים ויותר בפריקת המטענים. "נזקים אלה מגולגלים על מחירי המזון הבסיסיים לצרכן, והם גדלים כשיבוא המוצרים גדל ב-2.5% בשנה, וכבר מסתכם ביותר מ-5 מיליון טון בשנה. הכול כתוצאה מהליקויים בשירותי הנמל", אמר סיוון.
בדיקת חברי הוועדה של תלונות צרכנים המגיעות אליהם העלתה לדבריהם כי "יש מטעני סחורות שעדיין מחכים לפריקה, למרות שהאניות הגיעו לנמל ב-14 ביולי", כך על פי דברי ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). "זה בשעה ששר הבריאות יעקב ליצמן אמר לנו כי שחרור הסחורות צריך להתבצע תוך יומיים. יש יבואנים שמקצרים את הזמן בפריקת הסחורות בנמל פורט סעיד ומשנעים אותן לארץ ביבשה דרך סיני".
ח"כ איציק שמואלי (המחנה הציוני) הוסיף כי פתיחת שוק הקורנפלקס ליבוא מתחרה לא הוזילה את המחירים לצרכן בגלל הוצאות היבואנים על שירותי הנמל. "היה אפשר להוזיל את המחירים ב-20% אלמלא עלות הליקויים שמנטרלת את הוזלת מחיר היבוא הבסיסי. אני לא רוצה לעשות דמוניזציה של העובדים מההתנהלות השערורייתית, כאשר רשות החברות הממשלתיות משתמשת בכלי הזה כדי לחפות על שגיאותיה".
מנהל הנמל, יצחק בלומנטל, דחה טענות שעלו בדיון כי הנמל נמנע מהשקעות בהרחבת התשתיות הנדרשות לקיצור זמני ההמתנה לפריקת המטענים, בגלל שעליו לתפקד חברה שצריכה להציג רווחים. עם זאת, אמר כי התחרות בענף הנמלים מביאה לירידה ביוקר המחיה, שכן בעקבות התחרות - הנמל לא גובה תעריפי מקסימום ונאלץ לתת הנחות במחירי השירותים בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. לדבריו מעורבים במצב "גורמים שלא בשליטתנו שנמצאים בשיתוף פעולה עם היבואנים".
עוד טען מנהל הנמל, כי כחלק מהמאמצים לשיפור השירות, "נרשם בנמל גידול משמעותי של כח האדם התפעולי, שכלל גיוס של מעל ל 150 עובדים חדשים ותהליך הכשרה מסיבי שנעשה לעובדי התפעול".
מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה יגאל מאור טען כי המצב הנוכחי אכן פוגע בצמיחה והיה ניתן לקצר את זמני ההמתנה "אם היה מישהו בנמל שיקבל סחורות שנפרקו בשעות הלילה". הוא ברך על "ההחלטה הנועזת של השר כץ לבנות 2 נמלים שיתחרו באשדוד" כי רק תחרות תביא להתייעלות השירותים. דו קמינצקי מרשות החברות הממשלתיות אמר כי התנהלות זו לא תלויה בשיקולי רווח.
ח"כ זוהר אמר בסיכום זמני כי "הרשות צריכה להחליט על שינוי המדיניות, כי הנמל לא עובד לפי הנחיותיה, ותוצאת הליקויים היא תבואה יקרה ב-10%. חייבים לפחות להוסיף עובדים, גם אם הנמל יכניס פחות כסף למדינה". הוועדה החליטה לקיים דיון שני ומשלים ודרשה מכל בעלי העניין בממשלה ובמשק להעביר לה תוך שבועיים הצעות מפורטות ומנומקות לתיקון הליקויים בשירותי נמל אשדוד.